PHP viser indholdet af min harddisk
Fra : Jan

Dato : 19-06-02 02:10

På en windows 2000 server med IIS, er det muligt at lave lidt php kode også
se alt på disken.

Udpluk af koden:
<?php
if($php == "show") {
if ($dir = @opendir($dire)) {
while (($file = readdir($dir)) !== false) {
if($file=="." or $file=="..") continue;
if(eregi("/",$dire)) $dire = $dire; else $dire = "$dire/";
echo "<font size=1 face=verdana><a
href='index.php?php=show&dire=$dire/$file'>$file</a> - <a
}
closedir($dir);
}
}
if($php == "hej") {
$file = implode('', file($dire));
print $file;
}
?>

Hvordan lukker man for at PHP´en kan komme udenfor sit eget dir?

Fra : Christian Laursen

Dato : 19-06-02 09:05

"Jan" <mcp@ofir.dk> writes:

> Hvordan lukker man for at PHP´en kan komme udenfor sit eget dir?

Det hjælper ihvertfald en del at slå safe mode til.

http://www.php.net/manual/en/features.safe-mode.php

Christian Laursen

Fra : Jan

Dato : 19-06-02 11:19

"Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev

> Det hjælper ihvertfald en del at slå safe mode til.

Okey, men jeg har følgende i php.ini:

; Safe Mode
safe_mode = off
safe_mode_exec_dir = 1
safe_mode_allowed_env_vars = PHP_

Fejl i den del?

Fra : Alex Holst

Dato : 19-06-02 11:54

Jan <mcp@ofir.dk> wrote:
> "Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev

> [...]

Ja, har du overhovedet laest manualen til PHP? Hvis du skal have safe_mode
aktiveret, hvad i ovenstaaende tror du saa der skal aendres?

Hvis du vil til at skrive PHP der tager imod brugerinput skal du laere at
skrive sikker kode; laes blandt andet afsnittene om input validation og PHP i
David Wheeler's bog:

   http://www.dwheeler.com/secure-programs/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-06-02 22:15

Alex Holst wrote:
> Hvis du vil til at skrive PHP der tager imod brugerinput skal du laere at

Eller skriver i andet sprog, alt for mange overser brugerinput.

Fra : Alex Holst

Dato : 21-06-02 13:14

Christian E. Lysel <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> Eller skriver i andet sprog, alt for mange overser brugerinput.

I netop dette tilfaelde goer det ingen forskel hvilket sprog man
vaelger. Utilstraekkelig validering af brugerinput kan faa samme
konsekevens i C, PHP, Python og Perl: Hvis koden blindt indsaetter
brugerinput i et SQL eller system() kald goer det ingen forskel hvilket
sprog implementeringen er i.

PHP har saa andre problemer, men de er veldokumenterede[1] saa der er
ingen grund til at komme ind paa det her.

[1] <http://www.dwheeler.com/secure-programs/Secure-Programs-HOWTO/index.html>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-06-02 02:33

Alex Holst wrote:
> [...]

Ups, jeg fik formuleret mig uheldigt. Jeg mente blot at der eksitere de
samme problemstillinger for andre programmeringssprog og at det ikke kun
er begrænset til PHP.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 19-06-02 12:00

On Wed, 19 Jun 2002 12:18:51 +0200, "Jan" <mcp@ofir.dk> wrote:

>safe_mode = off

Hvad er forskellen på on/off?

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Jan

Dato : 19-06-02 12:06

"Brian B. Christensen" <bbcdk@hotmailen.com> skrev

> Hvad er forskellen på on/off?

Om den hedder on eller off, så virker scriptet endnu.?

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 19-06-02 12:12

On Wed, 19 Jun 2002 13:05:44 +0200, "Jan" <mcp@ofir.dk> wrote:

>Om den hedder on eller off, så virker scriptet endnu.?

Prøv at spørg i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

De ved måske noget om det

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-06-02 13:20

On 19 Jun 2002 10:05:01 +0200, Christian Laursen <xi@borderworlds.dk>
wrote:

>Det hjælper ihvertfald en del at slå safe mode til.

Selv med safe mode har man kunne kigge ud af sit eget hjemkatalog med
dir-klassen. Man kan til gengæld stadigvæk ikke åbne selve filerne.
--
- Peter Brodersen