Den brækkede sig sgu :-(
Fra : Bo S.

Dato : 19-06-02 00:26

Min tur her til aften i det nordsjællandske blev lidt æv-agtig.

Jeg kørte ca. 70-80 km/t - stille og roligt. Ikke i en accelration. Havde
også kørt stille og roligt hele aftenen

Pludselig - Gang! Gang! Gang! Gang!!!

Slukke motoren - ind til siden. Væmmelig lyd. Uha. Dansk Autohjælp på banen.
1200 kr.
Værkstedsregning: Uha uha...!?

Jeg ved desværre ikke hvad der er galt. Måske en toppakning, en stempelring
eller et plejlstangsleje...
Den har kun kørt 22000km. og i den tid jeg har haft den, har jeg skftet olie
+ originalt filter for hver 6000 km. (Og der var masser af olie på da det
skete - den viste lige op til max stregen)

Jeg nåede ikke at se, om der kom røg ud af udstødningerne. Og jeg tør sgu
ikke starte den igen... Satans... Jeg havde den lige startet ca. fem
minutter efter at det var sket, bare for lige at være sikker på, at det ikke
bare var en udstødningsbolt, der havde løsnet sig. Men nej. Den starter
fint, men den siger gang gang gang gang.... Ikke som en Honda skal lyde...

Spørgsmål: Kan det evt. være en ventil, der larmer? Den har fra tid til
anden haft en meget svag tikken i ventilerne når motoren var kold her på det
sidste. Jeg havde tænkt mig, at jeg lige så godt kunne vente med at få dem
justeret til 24K eftersynet...

ps. temperaturmåleren stod præcist i midten op ad Istereødvejn. Der plejer
den kun at stå, når jeg holder i lyskryds, men jeg tillagde det den relativt
lave marchfart og det varme vejr. Og den var på det samme sted, da "ulykken"
skete...

Der er garanteret tryk på værkstederne her op til sommerferien - det er
næsten det værste.
Men jeg styrtede i det mindste ikke...

Jeg vender tilbage med en diagnose, når jeg har fået en mekaniker på
sagen...

Mvh Bo
~VTR med akut hjertestop...

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-06-02 00:42

"Bo S." <elskak@hotmail.com> wrote in message
> [...]
relativt
> lave marchfart og det varme vejr. Og den var på det samme sted, da

Du kan jo håbe det kun er en toppakning der er gået,så der er kommet vand i
en cylinder.
Det kunne værer derfor at temperaturen var lidt højre end normalt(mangler
vand).Har prøvet det på
en cx650,det lød ikke godt.
Hej Palle.

Fra : Bo S.

Dato : 19-06-02 00:39

> Det kunne værer derfor at temperaturen var lidt højre end normalt(mangler
> vand).

Den manglede heller ikke vand... Beholderen med kølevædske var halvt fyldt.
Men man har da lov at håbe hvis det er det billigste... ;)

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-06-02 01:36

> Den manglede heller ikke vand... Beholderen med kølevædske var halvt
fyldt.
> Men man har da lov at håbe hvis det er det billigste... ;)

Der vil ikke mangle vand i beholderen da der er overtryk i systemet,du må
nok
kikke i køleren for at checke om den også er fuld.Normalt vil det undertryk
der opstår når vandet køler af
suge vand fra beholderen tilbage til køleren men hvis der er gået en pakning
tager den bare luft
fra lækagen istedet.Normalr er det første symtom på en toppakning er gået,at
beholderen er mere fyldt
end før da kompressions trykket blæser vandet fra køleren til beholder og
det kan ikke komme retur
på grund af ventilen der er i kølerdækslet.Ellers kan du jo prøve at tage
tændrørene ud også dreje
motoren med hånd og mærke/hører om der er noget der er unormalt.
Held og lykke.
Palle.

Fra : Bo S.

Dato : 19-06-02 09:00

> [...]
> det kan ikke komme retur
> på grund af ventilen der er i kølerdækslet.

Men hvis den løb tør for vand,, burde temperaturen så ikke have været oppe i
det røde felt?

mvh Bo

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-02 09:51

Kommer det ikke an på hvor måleren sidder?

Hvis der ikke er vand omkring den, kan man jo ikke regne 100% med den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Armand

Dato : 20-06-02 21:09

Henrik Nielsen - Raptor MC <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> Kommer det ikke an på hvor måleren sidder?
> Hvis der ikke er vand omkring den, kan man jo ikke regne 100% med den.

Bingo!

Faktisk vil temperaturen stige efterhånden som vandstanden falder
(mindre vand til at optage samme varme!). dette indtil føleren kommer
til at befinde sig uden vædske omkring, hvorefter temperaturvisningen
vil falde pludseligt til nær nul!

--
Armand.
(med gentagne erfaringer derom fra Bedford)

Fra : Bo S.

Dato : 19-06-02 14:08

Nå. SPH mente, at det nok kun var knastkædestrammeren, der var gået sig en
tur. De startede den lige op. Perfekt. Så fik jeg også lige bestilt det
store forkromede service. Så det var ikke hverken for høj temperatur eller
oliemangel.

mvh Bo

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-02 15:47

Det var da godt det ikke var værre. Men det kunne jeg heller ikke
forestiller mig om en Honda

Fra : Morten Juel

Dato : 19-06-02 15:59

Hov SPH det er jo her i byen, måske skulle vi trille en tur en dag

Morten
Golf II GTI til salg for 14000,- på http://starchild.dk/golf
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **som får ny knast strammer på fredag + luftfilter, og som så skal
stilles i kabuerne næste uge **

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Bo S.

Dato : 19-06-02 18:04

"Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> wrote in message
> Hov SPH det er jo her i byen, måske skulle vi trille en tur en dag
>
> --
Ja. Den eneste fejl ved SPH er, at de ikke har et værksted i Nordsjælland,
hvor jeg kommer fra. Jeg kommer der fordi, de har et stort værksted med
masser af reservedele, altid laver/yder god service og havde tid til at
kigge på den idag.

mvh Bo

Fra : Christian Berggreen

Dato : 20-06-02 08:05

Hej Bo

Godt det ikke var værre.

Det er et kendt problem på VTR'ene, at de æder knastkædestrammerne.

Jeg har selv en VTR fra 98, som har kørt ca. 34.000 og jeg fik også skiftet
knastkædestrammerne ved 29.000, og der havde den kørt og skramlet i et
stykke tid. Det er mest ved lave omdrejninger jeg havde problemet, og det er
røv irreterende at høre på, men nok ret uskadeligt, da der ikke er noget ved
højere omdr. De (Holtug MC) checkede også knastkæden da de skiftede
strammerne, og selvom jeg nok har kørt ca. 5000 km med dårligere strammere,
var der ikke noget at se på knastkæderne eller styrerne.

Jeg har også hørt at CBR1000 er slem til at æde knastkædestrammerne, så det
er nok et Honda-problem. Problemet ligger vist også i, at det er hydrauliske
strammere, der sidder på VTR'en, og noget med at de er meget følsomme
overfor hvordan trykket er inde i den eller sådan noget, og hvis de bliver
lidt slidte, så mister de trykket og så fungerer de dårligt.....

MCH.

Christian
VTR1000F

Fra : Bo S.

Dato : 20-06-02 13:46

"Christian Berggreen" <ccb@image.dk> wrote in message
> Hej Bo
>
> Godt det ikke var værre.
>
> Det er et kendt problem på VTR'ene, at de æder knastkædestrammerne.

Aha. Interessant. Er det hydraulisk? Jeg troede, det var en fjeder... Og at
den måske bare var "hoppet ud af hakket" da den skulle til at stramme sig en
tand til - det lille bæst...

Min har dog aldrig haft mislyde andet end en meget svag tikken fra
ventilerne med kold motor i ny og næ.... Men den får altid lov til at stå
1-2 minutter og varme sig selv lidt op og derefter forsigtig kørsel under
4000 omdr. de første par km..

mvh Bo

Fra : Christian Berggreen

Dato : 20-06-02 14:22

> [...]
at
> den måske bare var "hoppet ud af hakket" da den skulle til at stramme sig

Jepper det er de, og de sidder på hver side af motoren. Det er de to horn du
kan stikke ud af motoren.......

> [...]
> 1-2 minutter og varme sig selv lidt op og derefter forsigtig kørsel under

Klogt nok, men lad den ikke stå mere end 1-2 minutter i tomgang, det slider
faktisk mere på den når den står i tomgang, det er bedre at køre som du
skriver forsigt under 4000 omdr.
Men det betyder nu nok ikke så meget på VTR'en, den er yderst robust i alle
komponenter.....så engang en test hvor de havde splittet motoren ad, og der
var flere gange kommentarer som, "det er de største xxxxx jeg har set på en
gademc"!!!

Det med at den klikker lidt betyder ingenting. Tolerancerne er noget større
på de store V2'ere, så lidt ventil klikken ved kold betyder nada på sådan en
"gylle-pumpe"..hehe

VTR'en er heller ikke kendt for at være den mest lydløse mc, hvad angår
motoren.......især pga. de store karburatorer....igen de største på en gade
mc....mener det er 48 mm...hehe

MCH.

Christian
VTR1000F

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-06-02 18:40

> Klogt nok, men lad den ikke stå mere end 1-2 minutter i tomgang, det
slider
> faktisk mere på den når den står i tomgang

Det slider også på miljøet, og er ganske unødvendigt....

Mvh
Steen

Fra : Bo S.

Dato : 20-06-02 22:56

Ja, det er en fantastisk maskine...

Fra : Kim J.

Dato : 19-06-02 05:43

Hejsa Bo,

Lyder rigtig surt, og jeg er lidt ked af at male fanden på væggen, men var
lyden metallisk, så er der sandsynligt noget, som er brækket. Højst
sandsynlig et stempel eller en ventil.Start den ikke op! Men har du mod på
det, så kan du tørne den manuelt, og forsøge at mærke, hvor den slår i mod
noget eller om der er modstand. Husk at fjerne tændrør, før du gør det.

Føler med dig! Min GPX'er knækkede 2 udstødningsventiler ved >200 Km/t. for
2 uger siden Resultat: Stemplet var helt væk, hul i siden på forringen, og
smadret topstykke. Heldigvis havde jeg en importeret motor til at stå,
phyyyyy...

Held og lykke med reparationen.

MVH
Kim Johnsen