Andet multimedie
bentjuul 3670
Skærmopløsning for lille til Program.
Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 18-06-02 20:15

Hej NG

Jeg har en GAMMEL ibm bærbar, som jeg havde håbet at kunne vække til
live ved at bruge den til at køre "Det Levende Søkort" med når jeg
sejler.
Problemet er at den er så gammel at opløsningen på skærmen er for lille
til at køre søkortet.
Er der nogen der ved om der findes et simulerings program, eller en
anden løsning, så den gamle kan få en sidste chance.

Jeg køre win 95 og skærmen er på 420 X 680, og der kræves 840 x 480
Patienten er en 486 DX.

På Forhånd Tak
Kristian

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-06-02 20:46

Prøv at låne en ekstern skærm, der har den ønskede opløsning og se om din
bærbare kan drive den.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 19-06-02 21:29

Hej Niels

> Prøv at låne en ekstern skærm, der har den ønskede opløsning og se om din
> bærbare kan drive den.

Ja den kan godt køre med en extern skærm, jeg har bare ikke 230 v på
båden,
og så vil det også fylde for meget.

MVH
Kristian

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-06-02 22:05

win 95 og skærmen er på 420 X 680, og der kræves 840 x 480
> Patienten er en 486 DX.

Jeg tror ikke at den tidligere nævnte løsning med eksterne skærm virker hos
dig. Alt for meget udstyr bliver ret hurtigt besværligt i en båd. Jeg bruger
selve søkortet, og jeg er ked af at sige, at du nok skal have en del held
med dig, hvis du skal have det til at køre ordentligt. Minimum krav er lidt
højere end hvad du har :)

/Mark

Fra : Jönson

Dato : 18-06-02 22:40

Helt sikkert nogle her der ved mere om det en jeg; men jeg har da et
forslag, hvis nu man stiller en VNC server op på maskinen, og køre en client
på samme maskine. Ville vinduet så ikke tilpasse sig skærmen, og dermed
"gøre det mindre" ????
Kun en tanke.

/J.-

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-06-02 16:01

Jönson wrote in <3d0fa8db$0$675$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> hvis nu man stiller en VNC server op på maskinen, og køre en
> client på samme maskine.

Det ville du ikke få noget ud af. Dels giver det ingen mening at forbinde
en server og en klient på samme maskine, når den kører Windows (hvilket jeg
gætter på at den gør). Netop derfor vil VNC normalt nægte dette.

Dels vil serveren have samme opløsning som han hele tiden har haft, og
dermed vil han intet vinde.

Kørte han en virtuel server (som man gør i unix-versionen af VNC), kan
størrelsen sætter til præcist hvad han ønsker. Klienten vil så kunne
scrolle, så man kan se et udsnit.

Men kører han noget unix-noget (fx. Linux) vil han kunne opnå det ønskede
uden VNC. Med XFree86 (som man typisk bruger til at vise grafik i Linux)
sættes "desktop" størrelsen uafhængigt af skærmstørrelsen. Man kan fx.
sagtens have en desktop på 1600x1200, selv om skærm og grafikkort kun kan
klare 640x480. Man vil så blot se et udsnit, som følger musen.

Hmm... Det kunne faktisk godt være et løsningsforslag, selv om det ikke
lige er newbie-stuff at få Linux (el. lign), XFree86, Wine (el. lign) og i
den sidste ende "Det Levende Søkort" installeret på så lille en maskine.
Det er ikke engang sikkert at "Det Levende Søkort" overhovedet kan køres
under Linux.

--
Mvh.

Niels Andersen