Socialeydelser efter endt uddannelse
Fra : KNAS

Dato : 18-06-02 16:29

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men forsøger.

Kan det passe at man efter endt uddannelse (juni måned) og frem til man
starter på sin elevplads (1 september) ikke i mellemtiden kan få
socialeydelser i form af kontanthjælp, når man samtidigt har et barn at
forsørge?

Håber en eller anden kender svaret....

M.v.h.

Henrik

Fra : TGD

Dato : 18-06-02 17:42

"KNAS" <berber@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starter på sin elevplads (1 september) ikke i mellemtiden kan få
> socialeydelser i form af kontanthjælp, når man samtidigt har et barn at

Du burde kunne modtage kontanthjælp. Henvend dig på dit socialkontor.

<KLIP>

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-02 20:04

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Du burde kunne modtage kontanthjælp. Henvend dig på dit socialkontor.

Man skal jo være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket man nok ikke
er, hvis man påtænker at starte uddannelse indenfor nogle få måneder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-06-02 21:27

In article <Xns9231D63FBD691.miljokemi.dk@172.16.16.111>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Man skal jo være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket man nok ikke
> er, hvis man påtænker at starte uddannelse indenfor nogle få måneder?

Jo da. Man kan sagtens bestride et job som daglejer, f.eks. grave huller
eller slæbe mursten op til mester.

Man kan også muligvis finde et rigtigt job hvis man står tidligt op og
besøger virksomheder i det lokale industrikvarter. Besøg dem mellem 7 og
9. Ihvertfald ikke senere.

Fra : TGD

Dato : 19-06-02 23:51

<KLIP>
> Man skal jo være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket man nok ikke
> er, hvis man påtænker at starte uddannelse indenfor nogle få måneder?

Var han ikke færdig med sin uddannelse, man kan opnå dimitendsats (A-kasse)
som nyudlært, så burde man også kunne få lidt af det offentlige...

Fra : Bess

Dato : 19-06-02 08:04

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> "KNAS" <berber@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du burde kunne modtage kontanthjælp. Henvend dig på dit socialkontor.

Ifølge hvilken lov?

I Lov om aktiv socialpolitik - Aktivloven § 12 stk. 1 står der: "Der kan
ikke ydes hjælp til personer under uddannelse".
Så selv om man får problemer, fordi man ikke er berettiget til S.U. eller
fordi S.U. bliver forsinket har kommunen ikke mulighed for at ude almindelig
kontanthjælp efter Aktivlovens §25.

Hvis man er i et fast uddannelsesforløb, er man uddannelsessøgende - uanset
om man er berettiget til S.U. eller ej.

Dette gælder også, hvis man for eksempel tager studentereksamen i juni,
søger optagelse på en uddannelse der starter i september - i så fald kan man
ikke få kontanthjælp.

Har man søgt om optagelse, men endnu ikke fået svar fra
uddannelsesinstitutionen, betragtes man ligeledes som værende i et
uddannelsesforløb, og er derfor ikke berettiget til almindelig kontanthjælp
efter Aktivlovens §25.

Har man taget afsluttende eksamen for eksempel fra Handelsskolen, er man
praktikpladssøgende, og så kan man ikke få kontanthjælp. Man betragtes
stadig som værende i et uddannelsesforløb.

Bess

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 19-06-02 23:55

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Var han ikke færdig med sin uddannelse, man kan opnå dimitendsats
> (A-kasse) som nyudlært,

Dimetendsats efter folkeskole, gymnasie, handelsskole eller lignende?

> så burde man også kunne få lidt af det
> offentlige...

Hvorfor?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 21-06-02 14:05

<KLIP>
> Dimetendsats efter folkeskole, gymnasie, handelsskole eller lignende?

HØ HØ

<KLIP>

> Hvorfor?

Tror virkelig ikke at han var færdig med en *basal* uddannnelse troede at
det var en erhvervsuddannelse eller videregående.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-06-02 14:22

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Tror virkelig ikke at han var færdig med en *basal* uddannnelse
> troede at det var en erhvervsuddannelse eller videregående.

Det kan også godt være, at det er. Jeg ved det ikke. Mit hovedargument
er stadig, at man nok ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet når man
er mellem 2 uddannelser men jeg har ikke ret meget at basere det på, så
jeg tror jeg vil tie stille nu

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : katja

Dato : 18-06-02 19:23

KNAS <berber@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d0f51a8$0$27755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> starter på sin elevplads (1 september) ikke i mellemtiden kan få
> socialeydelser i form af kontanthjælp, når man samtidigt har et barn at

Jeg kan kun tale for mig selv, jeg er ikke inde i diverse regler!

Men jeg ved, at når man er færdig med sin uddannelse og skal påbegynde noget
andet - f.eks. anden uddannelse eller elevplads. Yder kommunen ikke
kontanthjælp i den mellemliggende fase - ihvertilfælde ikke.. når det blot
drejer sig om den der sommermåned!

Hvis du derimod går op på kommunen og fortæller, du ikke ved hvad du skal
lave nu.. og du leder efter job eller lign. Så er det ikke noget problem! -
reglerne er underlige! [så kan du altid.. sige.. at du har fundet et
job/lærerplads.. når du når hen til september *GG*]

Jeg kender dog ikke til, episoder hvor der er børn indblandet :(

Katja

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-06-02 19:23

"KNAS" <berber@mail.dk> wrote in message
> [...]
> starter på sin elevplads (1 september) ikke i mellemtiden kan få
> socialeydelser i form af kontanthjælp, når man samtidigt har et barn at

Svaret er, at det afhænger af din økonomiske situation i øvrigt, så det kan
man ikke svare på ud fra de oplysninger, du her har givet.

Fra : BB

Dato : 19-06-02 20:28

> [...]
> starter på sin elevplads (1 september) ikke i mellemtiden kan få
> socialeydelser i form af kontanthjælp, når man samtidigt har et barn at

Jeg forstår det ikke helt.
Hvis man har endt sin uddannelse, hvad skal man så med en elevplads?
Er det en ny uddannelse der startes på?

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.