/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Vedr. ombytning
Fra : Claus Plougmann


Dato : 18-06-02 14:33

Hej

Jeg har med interesse fulgt debatten her vedr den nye "købelov".
Og jeg har indtil nu haft den opfattelse, at forbrugeren i tilfælde
af en reklamation kunne vælge mellem reparation og ombytning
af varen.
Nu ser jeg midlertid på www.net-tjek.dk at forbrugeren ikke
har krav på onbytning, men alene på reparation. Er der nogen
som vil be/afkræfte dette?

MVH CP



 
 
Claus Plougmann (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Plougmann


Dato : 18-06-02 14:34

Claus Plougmann wrote:
> Hej
>
> Jeg har med interesse fulgt debatten her vedr den nye "købelov".
> Og jeg har indtil nu haft den opfattelse, at forbrugeren i tilfælde
> af en reklamation kunne vælge mellem reparation og ombytning
> af varen.
> Nu ser jeg midlertid på www.net-tjek.dk at forbrugeren ikke
> har krav på onbytning, men alene på reparation. Er der nogen
> som vil be/afkræfte dette?
>
> MVH CP

Her er link http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/rettigheder-ny.htm



"Morten Bjergstrøm" (18-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 18-06-02 16:09

"Claus Plougmann" <ewarp@get2net.dk> skrev:

> Nu ser jeg midlertid på www.net-tjek.dk at forbrugeren ikke
> har krav på onbytning, men alene på reparation. Er der nogen
> som vil be/afkræfte dette?

Det er formentligt en forkert tolkning af de nye bestemmelser i
købeloven, der er dog ingen retspraksis på området.

§78 i den nye købelov nævner specifikt at køber har flere
valgmuligheder:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig
ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et
passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for
så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.



--
Morten http://miljokemi.dk

"Morten Bjergstrøm" (21-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 21-06-02 15:04

"Claus Plougmann" <ewarp@get2net.dk> skrev:

> Nu ser jeg midlertid på www.net-tjek.dk at forbrugeren ikke
> har krav på onbytning, men alene på reparation. Er der nogen
> som vil be/afkræfte dette?

Hvis du kigger nu, så har de ændret deres tekst, hvor de nu skriver:

"Ombytning
Du har som udgangspunkt valgfrihed mellem ombytning og reparation. Dog
er der nogle indskrænkninger i valgfriheden."


Om det var den mail jeg skrev til dem, der har medført ændringen eller
om det er noget andet, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg skrev følgende til dem:

Hejsa

Jeg har lige siddet og kigget på
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/rettigheder-ny.htm
Hvor forbrugernes rettigheder når der foreligger en mangel ved en vare
gennemgås.

Dele af denne gennemgang ser dog desværre ikke ud til at være helt i
overensstemmelse med den nye §78 i lov om køb.

I skriver følgende:
"Ombytning
Du har ikke krav på at få en defekt vare ombyttet, men du kan foreslå
sælger at ombytte varen, og sælger kan vælge at ombytte varen i stedet
for at reparere den eller i stedet for at betale dig pengene tilbage. "

Dette er jvf. købelovens §78 ikke korrekt, idet en forbruger som
udgangspunkt har følgende valgmuligheder:

1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.


Dvs. det er ikke sælgeren, der er givet lovmæssige valgmuligheder men
derimod køberen, hvilket selvklart er en meget væsentlig forskel.

Valgmulighed 1 og 2 har forbrugeren altid, og det er kun, hvis det vil
være en uforholdsmæssig stor udgift for sælger, at enten afhælpe eller
omlevere, at forbrugeren ikke har frit valg mellem disse 2 muligheder
og derved har et krav på enten omlevering eller afhjælpning, dette
følger direkte af stk. 2 i nedenævnte §.
Hvad angår 3 og 4 kan køberen kun gøre brug af disse såfremt sælger
ikke tilbyder omlevering eller afhjæpning jvf. stk. 3.

[SNIP]

--
Morten http://miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste