Forudbestilling og konkurrence?
Fra : Herold

Dato : 18-06-02 13:34

Hej gruppe.

Jeg har lige (uopfordret) fået en email fra et site, jeg i tidernes morgen
registrerede mig på.

Mailen indeholdt et tilbud om at forudbestille en vare, samt en konkurrence
man kunne deltage i hvis man forudbestilte varen.

1: Er det tilladt? Jeg ser det som en købsbetinget konkurrence.

2: Er det tilladt at sende den slags "tilbud" ud til folk uopfordret? Det er
første mail jeg har modtaget fra dem i et år?

/Jacob

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-06-02 14:02

On Tue, 18 Jun 2002 14:34:01 +0200, "Herold"
<jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote:

>1: Er det tilladt? Jeg ser det som en købsbetinget konkurrence.

Hvis du kun kan deltage ved at købe varen, er det formentlig en
forbudt købsbetinget konkurrence.

>2: Er det tilladt at sende den slags "tilbud" ud til folk uopfordret? Det er
>første mail jeg har modtaget fra dem i et år?

Det er straks sværere at besvare - har du i sin tid accepteret, at de
måtte sende dig tilbud mv.?

--
Jakob Paikin

Fra : Herold

Dato : 18-06-02 14:18

> Hvis du kun kan deltage ved at købe varen, er det formentlig en
> forbudt købsbetinget konkurrence.

Der står ordret: " [Vi] har gjort et scoop og kan tilbyde dig at
forudbestille [Varen] og samtidig deltage i en konkurrence, hvor du kan
vinde følgende fede præmier:"

> Det er straks sværere at besvare - har du i sin tid accepteret, at de
> måtte sende dig tilbud mv.?

Aldrig nogensinde. Det stod ikke på sitet dengang, og det gør det heller
ikke nu, når man registrerer sig.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-06-02 14:51

On Tue, 18 Jun 2002 15:18:01 +0200, "Herold"
> [...]

>Der står ordret: " [Vi] har gjort et scoop og kan tilbyde dig at
>forudbestille [Varen] og samtidig deltage i en konkurrence, hvor du kan

Der står ikke, at man _kun_ kan deltage i konkurrence ved at købe
produktet. Der står blot at man faktisk deltager, hvis man køber det.

>Aldrig nogensinde. Det stod ikke på sitet dengang, og det gør det heller
>ikke nu, når man registrerer sig.

Så er henvendelsen formentlig uopfordret markedsføring og dermed
forbudt. Men jeg kan på ingen måde være sikker, da det jo kun er dine
(sparsomme) oplysninger det baseres på.

--
Jakob Paikin

Fra : Herold³

Dato : 18-06-02 18:34

> Der står ikke, at man _kun_ kan deltage i konkurrence ved at købe
> produktet. Der står blot at man faktisk deltager, hvis man køber det.

Men siden der ikke er nogen måde at opskrive sig på, udover at faktisk at
købe produktet, må det vel ikke være tilladt...

> Så er henvendelsen formentlig uopfordret markedsføring og dermed
> forbudt. Men jeg kan på ingen måde være sikker, da det jo kun er dine
> (sparsomme) oplysninger det baseres på.

Ganske forståeligt. Tak for hjælpen.