/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Klar igen :-)
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 10:47

Hey alle.

Ville lige dele min glæde med jer.

Jeg har endeligt fået min "projekt" cykel ud at køre fornuftigt. I alt fald
har jeg nu rundet 700 km. i denne omgang, uden nævneværdige problemer!!!

Det startede for 2-2½ år siden med at jeg som fattig studerende investerede
i en RD350 YPVS fra '83. 13.000 kroner var jo til at overse.

Efter en masse bøvl , kombineret med lidt for lange pauser i fejlfinding og
reparationer... er resultatet:
-Motor er hovedrenoveret (af flere omgange. Efter boring og stempelskift
viste det sig at Krumtappen skulle have en tur også), lejer skiftet,
forgafler renoveret (indmaden var torteret af den forrige ejer), nyt fordæk,
nyt kædekit, en helvedes masse småting, og langt de fleste skruer er
udskiftet med unbracko-skruer. Lyder måske ikke af meget - men for en totalt
newbie på SU og med en MC, der bar præg af forskruede knallerfingre synes
jeg det er ret okay.

Til vinter fortsætter projektet med det lidt mere kosmetiske. Jeg vil have
den skrællet helt af, og lakeret stel og kåbedele (hvis $$ slår til). Og så
vil jeg udskifte alle ledninger - om ikke andet så for at vide, at det er
gjort ordentligt.

Til sidst: Motoren kører som en drøm, starter godt, trækker godt (well, har
for det meste holdt mig under 6k omdrejninger pga tilkørsel af motor). Men
op til ca. 2500 omdrejninger trækker den næsten ikke. Hvis jeg f.eks. kobler
ind når den står i tomgang - så går den i stå, så den skal have lidt gas fra
starten. Den kan sagtens gå i tomgang når den ikke skal trække, og man kan
trille hen til et lyskryds osv. Er det normalt at den ikke kan trække sig i
gang ved så lave omdrejninger?

Og hvis der er andre RD-kørere, der læser med: Hvor står jeres temp. måler
sådan en flot solskinsdag som i dag? Min står cirka midt i (ved "stregen"),
men hæver sig op til halvvejs mellem "stregen" og det røde på vej ind til
Århus C.

God tur på vejene - vi ses derude

mvh

Jens


--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)



 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 18-06-02 10:49

Tillykke med den. Og vejret den kan kører nu, hvor sol skinner

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail



Brian/Hekto (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 18-06-02 11:08

In article <aemvg6$54d$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...

>
> Til sidst: Motoren kører som en drøm, starter godt, trækker godt (well, har
> for det meste holdt mig under 6k omdrejninger pga tilkørsel af motor). Men
> op til ca. 2500 omdrejninger trækker den næsten ikke. Hvis jeg f.eks. kobler
> ind når den står i tomgang - så går den i stå, så den skal have lidt gas fra
> starten. Den kan sagtens gå i tomgang når den ikke skal trække, og man kan
> trille hen til et lyskryds osv. Er det normalt at den ikke kan trække sig i
> gang ved så lave omdrejninger?
>
> Og hvis der er andre RD-kørere, der læser med: Hvor står jeres temp. måler
> sådan en flot solskinsdag som i dag? Min står cirka midt i (ved "stregen"),
> men hæver sig op til halvvejs mellem "stregen" og det røde på vej ind til
> Århus C.
>
> God tur på vejene - vi ses derude
>
> mvh
>
> Jens
>
>
> --
> Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)
>
>
>

Tillykke!

Jeg kører nu med 16 tænder foran, istedet for 17, og der skal altså gives
en del gas, eller files på koblingen, hvis den i skal sætte igang jævnt
og uden ryk. Når først den er igang, trækker den nydeligt p.gr.a.
YPVS'en. Giver man passende gas, og holder den, i et højere gear, kan man
tydeligt mærke hvad der sker når YPVS'en åbner ved 6.000 og 8.ooo
omdr.!!!

Min stiger fra 'kold' til 5 mm fra det røde felt, når termostaten åbner,
og falder så til ca. 1/3, uanset hastighed og temperatur. Kun ved kø-
kørsel begynder man at tigge de højere magter om 100m fri asfalt, fordi
den er på vej ind i det røde område! Overvejer at sætte en 12v blæser til
frigearslampen!


--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 11:20

> Tillykke!

Tak!

> Min stiger fra 'kold' til 5 mm fra det røde felt, når termostaten åbner,
> og falder så til ca. 1/3, uanset hastighed og temperatur.

Hmm.... sådan plejede min også at være. Nu falder den så kun til ca. 1/2 og
lægger sig der.

Gad vide om det kan være solen og vejret, der gør det, eller om jeg skal til
at tænke seriøst....

Men på den anden side - så længe den lægger sig i midten, og ikke kommer op
på det røde, er alt vel okay.

mvh

Jens



Brian/Hekto (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 18-06-02 11:43

In article <aen1cr$bdl$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...
> > Tillykke!
>
> Tak!
>
> > Min stiger fra 'kold' til 5 mm fra det røde felt, når termostaten åbner,
> > og falder så til ca. 1/3, uanset hastighed og temperatur.
>
> Hmm.... sådan plejede min også at være. Nu falder den så kun til ca. 1/2 og
> lægger sig der.
>
> Gad vide om det kan være solen og vejret, der gør det, eller om jeg skal til
> at tænke seriøst....
>
> Men på den anden side - så længe den lægger sig i midten, og ikke kommer op
> på det røde, er alt vel okay.
>
> mvh
>
> Jens
>
>
>

Er du sikker på at du har fyldt tilstrækkelig kølervæske på? ... eller
der kan være et knæk på en slange, eller måske er den lille
udluftningsslange fra midten af topstykket stoppet, så der er luft i
systemet?

Kontrollér lige tændrørene for en sikerhedsskyld, også! Det kunne jo være
at den bliver varm i virkeligheden!!!! =
De skal gerne være brune/lysebrune, og ikke være hvide!

--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 11:58

> Er du sikker på at du har fyldt tilstrækkelig kølervæske på? ... eller
> der kan være et knæk på en slange, eller måske er den lille
> udluftningsslange fra midten af topstykket stoppet, så der er luft i
> systemet?

Efter et hurtigt check (er på arbejde!) er jeg faktisk bange for, at der er
mere kølervæske i expansionstanken end da jeg fyldte på sidst. Dette kunne
tyde på, at der er kommet luft i systemet - måske fordi toppakningen ikke er
helt tæt?

I eftermiddag vil jeg lige prøve at starte den, og tage låget af
expansionstanken for at se efter luftbobler... kommer der luftbobler ud, så
er dét formentlig forklaringen.... Det er også en uoriginal pakning, der
sidder der. Der er en del der har haft problemer med disse har jeg siden
fundet ud af, så det er vist ikke utænkeligt.

mvh

Jens



Brian/Hekto (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 18-06-02 12:14

In article <aen3kp$45s$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...
> > Er du sikker på at du har fyldt tilstrækkelig kølervæske på? ... eller
> > der kan være et knæk på en slange, eller måske er den lille
> > udluftningsslange fra midten af topstykket stoppet, så der er luft i
> > systemet?
>
> Efter et hurtigt check (er på arbejde!) er jeg faktisk bange for, at der er
> mere kølervæske i expansionstanken end da jeg fyldte på sidst. Dette kunne
> tyde på, at der er kommet luft i systemet - måske fordi toppakningen ikke er
> helt tæt?
>
> I eftermiddag vil jeg lige prøve at starte den, og tage låget af
> expansionstanken for at se efter luftbobler... kommer der luftbobler ud, så
> er dét formentlig forklaringen.... Det er også en uoriginal pakning, der
> sidder der. Der er en del der har haft problemer med disse har jeg siden
> fundet ud af, så det er vist ikke utænkeligt.
>
> mvh
>
> Jens
>
>
>
Jeg måtte spænde mit topstykke efter, før det var helt tæt. Den sprøjtede
kølervæske ud af ekspansionsbeholderen, når den fik tæv; men det har du
jo ikke prøvet endnu!
Det er ikke sikkert at du kan se noget, uden at motoren er belastet og
'arbejder'.
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 12:48

> Jeg måtte spænde mit topstykke efter, før det var helt tæt. Den sprøjtede
> kølervæske ud af ekspansionsbeholderen, når den fik tæv; men det har du
> jo ikke prøvet endnu!

Hmm... jeg var vist for hurtig til at glæde mig over at det bare kørte. En
lidt nøjere gennemgang viste, at der er løbet lidt olierester ud mellem
cylinderne. Dette kunne tyde på, at der er en utæthed ved den ene
YPVS-ventil. Jeg havde ellers checket de o-ringe, der sidder der, men det
har åbenbart ikke været godt nok. Det undrer mig faktisk lidt, for i
forbindelse med rep. af krumtappen lod jeg Special MC samle motoren, og de
mente så vidt jeg husker også, at det var okay.

I øvrigt savlede den også op ved tændrørene.

Der er ingen vej udenom, den kommer en tur på værkstedet igen. Øv

mvh

Jens

--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)





Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 17:16


"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> wrote in message
news:aen6ht$crd$1@sunsite.dk...
> Hmm... jeg var vist for hurtig til at glæde mig over at det bare kørte. En
> lidt nøjere gennemgang viste, at der er løbet lidt olierester ud mellem
> cylinderne. Dette kunne tyde på, at der er en utæthed ved den ene
> YPVS-ventil. Jeg havde ellers checket de o-ringe, der sidder der, men det
> har åbenbart ikke været godt nok. Det undrer mig faktisk lidt, for i
> forbindelse med rep. af krumtappen lod jeg Special MC samle motoren, og de
> mente så vidt jeg husker også, at det var okay.

Ikke for at gnide salt i såret, men det er ikke sikkert at o-ringe er nok.
Jeg var heldig på min, men min bror måtte dreje nye bøs. Problemet er skidt
der bliver kastet op fra forhjulet, det virker som slibemiddel, når YPVS'en
åbner og lukker. Få det fixet, og lav et skjold i 1mm alu. Så har du ikke
problemet igen.

> I øvrigt savlede den også op ved tændrørene.

?? Olie? Har du spændt dem ordentligt fast? (Det er et pis sted at spænde
over, men de skal dog sidde fast)

> Der er ingen vej udenom, den kommer en tur på værkstedet igen. Øv

En weekend så er du da kørende igen. Det giver alligevel regn på søndag, så
køb de dele du mangler, så ses vi derude på mandag....


Jens
RD350-86



Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 16:40

>Ikke for at gnide salt i såret, men det er ikke sikkert at o-ringe er nok.
>Jeg var heldig på min, men min bror måtte dreje nye bøs. Problemet er skidt
>der bliver kastet op fra forhjulet, det virker som slibemiddel, når YPVS'en
>åbner og lukker. Få det fixet, og lav et skjold i 1mm alu. Så har du ikke
>problemet igen.


Du har ret.... men det kræver vel at man piller cylindrene af (og dermed
skal motorblokken af cyklen). Er det noget der med rimelighed kan vente til
vinter? (med andre ord: Er problemet _kun_ at den spilder lidt olie, eller
betyder det noget for kompression, performance o.l.)?

>> I øvrigt savlede den også op ved tændrørene.
>
>?? Olie? Har du spændt dem ordentligt fast? (Det er et pis sted at spænde
>over, men de skal dog sidde fast)

Hvis det bare er fordi jeg ikke har spændt dem ordentlig fast, er det jo let
løst

Tak for hjælpen - so far

mvh

Jens



Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 18:14


"Jens Myrup Pedersen" <jens@PHPcontrol.auc.dk> wrote in message
news:3d0f6395$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du har ret.... men det kræver vel at man piller cylindrene af (og dermed
> skal motorblokken af cyklen). Er det noget der med rimelighed kan vente
til
> vinter? (med andre ord: Er problemet _kun_ at den spilder lidt olie, eller
> betyder det noget for kompression, performance o.l.)?

Hmm, det kan jeg ikke sige uden at se det, selv der er jeg ikke sikker jeg
ville vide det. Den har dog kørt side 83, så mon ikke den klarer et år mere.
Det burde dog være muligt at klare uden at pille motoren ud, men jeg er ikke
sikker på det er nemmere.(Se Onkel Haynes s. 35)

> >?? Olie? Har du spændt dem ordentligt fast? (Det er et pis sted at spænde
> >over, men de skal dog sidde fast)
>
> Hvis det bare er fordi jeg ikke har spændt dem ordentlig fast, er det jo
let
> løst

Jep, men pas nu på.
Når du snakker om olie hvad for en 2T olie bruger du? Sørg for at bruge en
fuldsyntetisk f.eks. Mobil 1 Racing 2T, så slipper du for de store
sodproblemer. Det er ikke altid den dyre er den bedste i denne forbindelse.
Har olien et for lavt brændpunkt bliver den grillet før den får smurt, er
det for højt får du en slimet udstødning.
Tap evt. den gamle olie af hvis du skal skifte, onde tunger vil vide at det
er noget skit at blande. Husk at udlufte din oliepumpe bagefter.


Jens




Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 18:45

>Jep, men pas nu på.
>Når du snakker om olie hvad for en 2T olie bruger du? Sørg for at bruge en
>fuldsyntetisk f.eks. Mobil 1 Racing 2T, så slipper du for de store
>sodproblemer. Det er ikke altid den dyre er den bedste i denne forbindelse.
>Har olien et for lavt brændpunkt bliver den grillet før den får smurt, er
>det for højt får du en slimet udstødning.


Oprindeligt brugte jeg Mobil 1, men i øjeblikket kører jeg faktisk på en
_blanding (!) af Mobil 1 Racing 2T og Shell Advance Ultra 2T, begge
fuldsyntetiske. Jeg kontaktede Shells produktafdeling inden for at sikre
mig, at det var i orden at blande dem, og det fik jeg at vide, at der ikke
er nogen problemer i. Om der er nogen forskel på de to er jo først til at
vurdere efter et stykke tid, og så checke hvordan udstødninger og porte ser
ud. Grunden til jeg skiftede er, at jeg ikke umiddelbart kunne finde Mobil1
i Viborg eller Århus. Og Shells olie er faktisk til at få overalt, så man
slipper for at blande forskellige fabrikater. Er der nogen stor forskel på 2
forskellige fuldsyntetiske olier? Flammepunktet på Shell Advance Ultra 2T er
127 grader celsius. Hvordan passer det til en RD'er?

mvh

Jens





Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 18:57


"Jens Myrup Pedersen" <jens@PHPcontrol.auc.dk> wrote in message
news:3d0f7135$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Oprindeligt brugte jeg Mobil 1, men i øjeblikket kører jeg faktisk på en
> _blanding (!) af Mobil 1 Racing 2T og Shell Advance Ultra 2T, begge
> fuldsyntetiske. Jeg kontaktede Shells produktafdeling inden for at sikre
> mig, at det var i orden at blande dem, og det fik jeg at vide, at der ikke
> er nogen problemer i. Om der er nogen forskel på de to er jo først til at
> vurdere efter et stykke tid, og så checke hvordan udstødninger og porte
ser
> ud. Grunden til jeg skiftede er, at jeg ikke umiddelbart kunne finde
Mobil1
> i Viborg eller Århus. Og Shells olie er faktisk til at få overalt, så man
> slipper for at blande forskellige fabrikater. Er der nogen stor forskel på
2
> forskellige fuldsyntetiske olier? Flammepunktet på Shell Advance Ultra 2T
er
> 127 grader celsius. Hvordan passer det til en RD'er?


Koster Shells ikke en bondegård? Mobils flammepunkt er 120, jeg ved ikke om
de ekstra 7 grader gør den store forskel. Det kan være du kan se det i
udstødningen efter et stykke tid... Der står ikke i Haynes hvad der skal
bruges, men jeg har ladet mig fortælle at Mobil er den bedste. Hvis du køber
lidt stort ind hos Lauritz Andersen i Odense er det ikke noget problem, de
er vældig flinke. 12L koster 1000 inc. porto, koster Shells ikke det
dobbelte?

Jens



Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 09:01

> Hvis du køber
> lidt stort ind hos Lauritz Andersen i Odense er det ikke noget
problem, de
> er vældig flinke. 12L koster 1000 inc. porto, koster Shells ikke det
> dobbelte?
>
> Jens

Tak for tippet - jeg har gode erfaringer med Mobil1, så det tilbud tror
jeg, jeg vil benytte mig af. Jeg tror nu ikke jeg gav mere end knap 100
kr. for en liter af Shells....

Jeg skriver tilbage når jeg får skiftet toppakning + YPVS-pakdåser, men
det bliver nok tidligst i næste uge.

Mvh - og tak for hjælpen

-Jens
(der skriver fra kandu.dk fordi sunsite er gået ned i tordenvejret. Det
gjorde RD'eren trods alt ikke

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 09:14


"Jens_Myrup_Pedersen" <Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk> wrote in message
news:lOWP8.62632$N46.2092602@news010.worldonline.dk...
> Tak for tippet - jeg har gode erfaringer med Mobil1, så det tilbud tror
> jeg, jeg vil benytte mig af. Jeg tror nu ikke jeg gav mere end knap 100
> kr. for en liter af Shells....

NP. Du kan fange dem på 66 15 95 22. Der var ikke nogen rabat ved at købe 12
liter. 61,44+moms/L, det er blot lidt nemmere, da de så er i en kasse. Så er
de nok også lidt flinkere til at sende når du betaler mere end 4,25...

> Jeg skriver tilbage når jeg får skiftet toppakning + YPVS-pakdåser, men
> det bliver nok tidligst i næste uge.

Ja gør det. Husk Haynes, der står hvad for nogle dele der skal have hvad for
en type fedt. Det er lidt vigtigt i denne forbindelse, da alm. fedt blot
brænder af.
Held og lykke med det.

Jens
RD350-86



Brian/Hekto (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 19-06-02 09:34

In article <w3XP8.23$pG3.816@news.get2net.dk>, news@blaabjerg.net says...
>
> "Jens_Myrup_Pedersen" <Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk> wrote in message
> news:lOWP8.62632$N46.2092602@news010.worldonline.dk...
> > Tak for tippet - jeg har gode erfaringer med Mobil1, så det tilbud tror
> > jeg, jeg vil benytte mig af. Jeg tror nu ikke jeg gav mere end knap 100
> > kr. for en liter af Shells....
>
> NP. Du kan fange dem på 66 15 95 22. Der var ikke nogen rabat ved at købe 12
> liter. 61,44+moms/L, det er blot lidt nemmere, da de så er i en kasse. Så er
> de nok også lidt flinkere til at sende når du betaler mere end 4,25...
>
> > Jeg skriver tilbage når jeg får skiftet toppakning + YPVS-pakdåser, men
> > det bliver nok tidligst i næste uge.
>
> Ja gør det. Husk Haynes, der står hvad for nogle dele der skal have hvad for
> en type fedt. Det er lidt vigtigt i denne forbindelse, da alm. fedt blot
> brænder af.
> Held og lykke med det.
>
> Jens
> RD350-86
>
>
>
'Vandpumpefedt'??? = Soliconefedt. Toler 300 grader og fås i
byggemarkeder m.m.
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 10:02


"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> wrote in message
news:MPG.177a604e1b770bed9896a5@news.uunet.dk...

> 'Vandpumpefedt'??? = Soliconefedt. Toler 300 grader og fås i
> byggemarkeder m.m.

Hmm. I Haynes siger de molybdenum-disulphide.

Jens
RD-350-86



Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 10:59

> Hmm. I Haynes siger de molybdenum-disulphide.

Hvor skaffer man sådan noget henne?

mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Brian/Hekto (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 19-06-02 11:17

In article <vwYP8.62667$N46.2096299@news010.worldonline.dk>,
Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk says...
> > Hmm. I Haynes siger de molybdenum-disulphide.
>
> Hvor skaffer man sådan noget henne?
>
> mvh
>
> Jens
>
>
Det er vist den type fedt, der hedder 'Molykote'
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jes Vestervang (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-06-02 18:58


"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev:...
> In article <vwYP8.62667$N46.2096299@news010.worldonline.dk>,
> Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk says...
> > > Hmm. I Haynes siger de molybdenum-disulphide.
> >
> > Hvor skaffer man sådan noget henne?
> >
> >
> Det er vist den type fedt, der hedder 'Molykote'
>
Eller molybdænfedt ...ligner alm. fedt, men er sort.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600



Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 19:47

> Eller molybdænfedt ...ligner alm. fedt, men er sort.

Jeg var nede ved Franz Kroon i dag og hente diverse pakninger og
simmerringe... samtidig spurgte jeg til molybdæn-disulfid fedt.
Ekspedienten mente ikke det var smart at bruge, da det var for stift. I
stedet anbefalede han helt almindelig fedt. Det er jeg så til gengæld
bange for ville brænde af ret hurtigt...

Tilfældigvis faldt jeg andetsteds over noget MoS2-olie på sprayflaske.
(Altså molybdæn-disulfid olie), der jo er noget tyndere end fedt. Det
tror jeg, jeg vil bruge til at smøre dele, inden de bliver samlet.

Mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Brian/Hekto (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 19-06-02 09:33

In article <RvKP8.96$uQ2.2784@news.get2net.dk>, news@blaabjerg.net
says...
>
> "Jens Myrup Pedersen" <jens@PHPcontrol.auc.dk> wrote in message
> news:3d0f7135$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Oprindeligt brugte jeg Mobil 1, men i øjeblikket kører jeg faktisk på en
> > _blanding (!) af Mobil 1 Racing 2T og Shell Advance Ultra 2T, begge
> > fuldsyntetiske. Jeg kontaktede Shells produktafdeling inden for at sikre
> > mig, at det var i orden at blande dem, og det fik jeg at vide, at der ikke
> > er nogen problemer i. Om der er nogen forskel på de to er jo først til at
> > vurdere efter et stykke tid, og så checke hvordan udstødninger og porte
> ser
> > ud. Grunden til jeg skiftede er, at jeg ikke umiddelbart kunne finde
> Mobil1
> > i Viborg eller Århus. Og Shells olie er faktisk til at få overalt, så man
> > slipper for at blande forskellige fabrikater. Er der nogen stor forskel på
> 2
> > forskellige fuldsyntetiske olier? Flammepunktet på Shell Advance Ultra 2T
> er
> > 127 grader celsius. Hvordan passer det til en RD'er?
>
>
> Koster Shells ikke en bondegård? Mobils flammepunkt er 120, jeg ved ikke om
> de ekstra 7 grader gør den store forskel. Det kan være du kan se det i
> udstødningen efter et stykke tid... Der står ikke i Haynes hvad der skal
> bruges, men jeg har ladet mig fortælle at Mobil er den bedste. Hvis du køber
> lidt stort ind hos Lauritz Andersen i Odense er det ikke noget problem, de
> er vældig flinke. 12L koster 1000 inc. porto, koster Shells ikke det
> dobbelte?
>
> Jens
>
>
>

Nu skal der ikke grines!!! ... men, Brugsen/OK har faktisk en ganske
udmærket fuldsyntetisk 2T-olie til ca. 80,-/L!!!!
Jeg har selv tidligere brugt Statoils; men den er efterhånden også blevet
hunde-dyr!!!

Langeline!!??? - hvor og hvornår??? Jeg vil se om jeg kan snige mig
derind!
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 10:05


"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> wrote in message
news:MPG.177a600e187130929896a4@news.uunet.dk...

> Nu skal der ikke grines!!! ... men, Brugsen/OK har faktisk en ganske
> udmærket fuldsyntetisk 2T-olie til ca. 80,-/L!!!!
> Jeg har selv tidligere brugt Statoils; men den er efterhånden også blevet
> hunde-dyr!!!

Der bliver ikke grinet. Som sagt tror jeg der er 2 ting der er vigtige. At
der er tale om en fuldsyntetisk, for ikke at tilsode motoren. Samt
flammepunktet, hvad siger Brugsens her?
Jeg vil under alle omstændigheder hellere bruge Mobil, da den fås billigere.

> Langeline!!??? - hvor og hvornår??? Jeg vil se om jeg kan snige mig
> derind!

Onsdag og Søndag kl. 19.00

Jens
RD350-86



Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 20:11


"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> wrote in message
news:MPG.177a600e187130929896a4@news.uunet.dk...
> Langeline!!??? - hvor og hvornår??? Jeg vil se om jeg kan snige mig
> derind!

Var du den RD der lige var kørt da jeg kom?
Så er jeg ked af at jeg ikke fangede dig. Det må blive en anden gang.

Jens
RD350-86

> --
> MVH
>
> Brian/Hekto
> Rd350 YPVS - LS650 - ?



Ulrik Borg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 18-06-02 21:34


"Jens Myrup Pedersen" <jens@PHPcontrol.auc.dk> wrote in message
news:3d0f6395$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du har ret.... men det kræver vel at man piller cylindrene af (og dermed
> skal motorblokken af cyklen).

Du kan sagtens få cylindrene af mens motoren sidder i cyklen, det er der
ikke nogen problemer i.

Problemet med de uoriginale toppakninger har jeg også haft. Der var ingen
problemer ved lave omdrejninger, men så snart den fik lidt gas i længere tid
af gangen blev den meget varm.

mvh Ulrik
med '89 RD350



Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 09:06

> Du kan sagtens få cylindrene af mens motoren sidder i cyklen, det er
der
> ikke nogen problemer i.

Nej, og jeg tror faktisk at jeg med lidt snilde kan nøjes med at pille
den ene cylinder af - så er der fri adgang til YPVS-ventilen på den
anden cylinder også. Det kommer selvf. an på hvor godt de sidder fast,
men det er jo ikke lang tid siden de har været skilt ad!

mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 10:48

> Ikke for at gnide salt i såret, men det er ikke sikkert at o-ringe er
nok.
> Jeg var heldig på min, men min bror måtte dreje nye bøs. Problemet er
skidt
> der bliver kastet op fra forhjulet, det virker som slibemiddel, når
YPVS'en
> åbner og lukker. Få det fixet, og lav et skjold i 1mm alu. Så har du
ikke
> problemet igen.

Jeg har faktisk nogle ganske pæne bøsninger liggende - fra en
stumpemotor - så dem regner jeg med at kunne bruge hvis de andre er for
slidte. Hvor skal det skjold sidde? Jeg forestiller mig, at det sidder
foran der hvor ventilerne mødes - altså midt mellem cylinderne - for at
beskytte de dele der bevæger sig mod sand o.l. der kaster op?

mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 20:18


"Jens_Myrup_Pedersen" <Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk> wrote in message
news:hmYP8.1068$va.191427@news000.worldonline.dk...
> Jeg har faktisk nogle ganske pæne bøsninger liggende - fra en
> stumpemotor - så dem regner jeg med at kunne bruge hvis de andre er for
> slidte. Hvor skal det skjold sidde? Jeg forestiller mig, at det sidder
> foran der hvor ventilerne mødes - altså midt mellem cylinderne - for at
> beskytte de dele der bevæger sig mod sand o.l. der kaster op?

Min bror har skrevet lidt om det i :
news:fecveuog10shsis6su26d4v5hr2gsa5e8r@4ax.com
Du erstatter dine udstødningspakninger med et skjold af 1mm alu. Bruger du
gungum på denne plade vil den slutte tæt ved udstødningerne og du kan forme
den så den dækker for YPVS'en
Det kan klart anbefales.

Jens
RD350-86



Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 20:24


"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> wrote in message
news:SN4Q8.127$pG3.2676@news.get2net.dk...
> Min bror har skrevet lidt om det i :
> news:fecveuog10shsis6su26d4v5hr2gsa5e8r@4ax.com

Hmm, det virkede jo ikke så godt. I hvert fald ikke hos mig selv.
Posten er fra d. 25-5-2002 kl. 21.37 og hedder Re: Yamaha RD 350 Km?
Held og lykke med dit projekt.

Jens
RD350-86



Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 22:46

> Hmm, det virkede jo ikke så godt. I hvert fald ikke hos mig selv.
Jeg fik det til at virke

Det ser godt ud, og jeg vil lave sådan et skjold!
Det eneste der bekymrer mig er sådan set, at han skriver at selve
passagen i cylinderen kan være udvidet. Hvis det er tilfældet er det jo
lidt mere kompliceret.

> Held og lykke med dit projekt.

Mange tak - og tak for hjælpen!

mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:26


Jens Myrup Pedersen <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en
news:aen6ht$crd$1@sunsite.dk...
> >
> Hmm... jeg var vist for hurtig til at glæde mig over at det bare
kørte. En
> lidt nøjere gennemgang viste, at der er løbet lidt olierester ud
mellem
> cylinderne. Dette kunne tyde på, at der er en utæthed ved den ene
> YPVS-ventil.
> I øvrigt savlede den også op ved tændrørene.

=> for meget olie igennem cylinderen p.g.a. fuld gas og lave
omdrejninger!!! :-|

--
Armand.







Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 17:02


"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> wrote in message
news:aen3kp$45s$1@sunsite.dk...
> Efter et hurtigt check (er på arbejde!) er jeg faktisk bange for, at der
er
> mere kølervæske i expansionstanken end da jeg fyldte på sidst. Dette kunne
> tyde på, at der er kommet luft i systemet - måske fordi toppakningen ikke
er
> helt tæt?

Det lyder faktisk mere rigtigt sandsynligt.

> I eftermiddag vil jeg lige prøve at starte den, og tage låget af
> expansionstanken for at se efter luftbobler... kommer der luftbobler ud,

> er dét formentlig forklaringen.... Det er også en uoriginal pakning, der
> sidder der. Der er en del der har haft problemer med disse har jeg siden
> fundet ud af, så det er vist ikke utænkeligt.

Du kan nok ikke se noget når du bare holder stille. Du skal give den lidt
tæsk, og det er du vel ikke så meget for, når den er ved at blive kørt til.
Hvis der er tale om en Vesrah pakning så kan du lige så godt købe en ny, lad
være med at prøve andet end org.

Min bror og jeg købte 2 Vesrah pakningssæt, da toppakningen så væsentligt
bedre ud end den gjorde for 6 år siden da min bror prøvede dem sidst. Det er
et helt nut design, men de virker stadig ikke. Den først opførte sig ret
mærkeligt, der blev ekspansionstanken fyldt helt op, men selv om den fik
tæsk kom der ikke mere ud. Vi tænkte derfor at jeg måske havde spændt
topstykket for lidt/meget, men at pakningen var god nok. Efter at have brugt
500 pisk på en momentnøgle og en eftermiddag på at skifte toppakning, sad
jeg der med våde bukser... Jeg har nu sat en org. pakning i og det har
løst alle problemer. Jeg kan derfor kun anbefale at du gør det samme, det er
ikke det værd at spare de par 100.

Jeg har både en brugt vesrah og en brugt org. liggende, det er tydeligt at
se forskellen, når de er brugte. Vesrahen er helt flad, den org. fjedre
stadig.
Du kan sifte toppakningen på et par timer, mens motoren sidder i. Hvis du
ikke har mod på det, eller mangler værktøj, så kan jeg da godt hjælpe.

Mvh.
Jens
RD350-86




Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 16:31


Jens Blaabjerg skrev i meddelelsen ...
>Det lyder faktisk mere rigtigt sandsynligt.


Hej Jens.

Jeg har leget lidt med den her i aften - mellem tordenbygerne..... så her er
lidt flere observationer:

-Jeg fyldte ca. 2,5 dl. kølervæske på, efter den havde kølet af. Så der er i
alt fald forsvundet noget fra "systemet". Så kørte jeg 15-20 km., sådan
rimelig frisk kørsel, og resultatet er, at der nu er endnu mere vand end før
i ekspansionstanken. På første del af turen var temperaturen på ca. 1/3, men
efterhånden steg den igen til 1/2. Dette tyder så vidt jeg kan se på, at der
bliver pumpet vand ud i ekspansionsbeholderen, men ikke den anden vej.

Min improviserede forklaring vil være:
-Temperaturen stiger, trykket stiger. Da der kun er _vand_ i kølersystemet,
bliver dette presset ud i ekspansionstanken.
-Når temp. falder bliver der undertryk. Da toppakningen ikke er _helt_ tæt
bliver der suget luft ind i kølersystemet, hvorfor vandet bliver liggende i
ekspansionstanken.
-Resultatet er, at der flyttes vand fra kølersystemet til ekspansionstanken.

Lyder det rimeligt?

Ang. at der presses lidt olie ud ved tændrør og YPVS-ventiler, er det så
ikke noget der kan ordnes til vinter? Så vidt jeg kan se er det ikke så akut
som et svigtende kølersystem....

>Hvis der er tale om en Vesrah pakning så kan du lige så godt købe en ny,
lad
>være med at prøve andet end org.


Det er en Vesrah

>Du kan sifte toppakningen på et par timer, mens motoren sidder i. Hvis du
>ikke har mod på det, eller mangler værktøj, så kan jeg da godt hjælpe.


Tak for tilbuddet, men det er ikke første gang jeg hiver topstykket af

Ville du skifte motorolien samtidig? Jeg tænker på om der kan være kommet
kølervand i det også....

>Mvh.
>Jens
>RD350-86

Mhv
Jens
RD350-83

--
Obs: Vil du skrive direkte til mig, så fjern lige PHP i min mail adr.



Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 18:24


"Jens Myrup Pedersen" <jens@PHPcontrol.auc.dk> wrote in message
news:3d0f6171$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> -Jeg fyldte ca. 2,5 dl. kølervæske på, efter den havde kølet af. Så der er
i
> alt fald forsvundet noget fra "systemet". Så kørte jeg 15-20 km., sådan
> rimelig frisk kørsel, og resultatet er, at der nu er endnu mere vand end
før
> i ekspansionstanken. På første del af turen var temperaturen på ca. 1/3,
men
> efterhånden steg den igen til 1/2. Dette tyder så vidt jeg kan se på, at
der
> bliver pumpet vand ud i ekspansionsbeholderen, men ikke den anden vej.

Jep.


> Min improviserede forklaring vil være:
> -Temperaturen stiger, trykket stiger. Da der kun er _vand_ i
kølersystemet,
> bliver dette presset ud i ekspansionstanken.
> -Når temp. falder bliver der undertryk. Da toppakningen ikke er _helt_
tæt
> bliver der suget luft ind i kølersystemet, hvorfor vandet bliver liggende
i
> ekspansionstanken.
> -Resultatet er, at der flyttes vand fra kølersystemet til
ekspansionstanken.

Pakningen er utæt. Når du giver den høvl, vil trykket fra
cylinder/topstykket presse sig ud i kølekanalerne. Er det rigtig slemt, som
det var på min sidder man med våde bukser efter at have ramt 9K omdr....


> Ang. at der presses lidt olie ud ved tændrør og YPVS-ventiler, er det så
> ikke noget der kan ordnes til vinter? Så vidt jeg kan se er det ikke så
akut
> som et svigtende kølersystem....

Se tidligere post.

> >Hvis der er tale om en Vesrah pakning så kan du lige så godt købe en ny,
> lad
> >være med at prøve andet end org.
>
>
> Det er en Vesrah

Skifte, skifte... Du bliver en gladere mand....


> Tak for tilbuddet, men det er ikke første gang jeg hiver topstykket af

Np, husk rigtigt moment, ellers er den nye toppakning heller ikke meget
værd. Smør evt en lille smule fedt på boltene før de spænder, så rammer du
ikke momentet fordi de binder.


> Ville du skifte motorolien samtidig? Jeg tænker på om der kan være kommet
> kølervand i det også....

?? Så skulle der da være mere galt. Du har kun olie i gearkassen, der kommer
kun vand ind, hvis du har en defekt o-ring ved den slange der går gennem
koblingssiden. Det vil du kunne se på farven, ligner det lidt mayonnaise er
der tid...
Kommer der vand ind af andre veje skal der være noget galt jeg ikke lige kan
forestille mig.

Mvh.
Jens
RD350-86




Jens Myrup Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 18-06-02 18:47

>Skifte, skifte... Du bliver en gladere mand....


Det vil jeg gøre - og så håbe jeg på at både jeg selv og cyklen bliver lidt
gladere af det

mvh

Jens



Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:26


Jens Myrup Pedersen <jens@PHPcontrol.auc.dk> skrev i en
news:3d0f6171$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg har leget lidt med den her i aften - mellem tordenbygerne..... så
her er
> lidt flere observationer:
>
> -Jeg fyldte ca. 2,5 dl. kølervæske på, efter den havde kølet af. Så
der er i
> alt fald forsvundet noget fra "systemet". Så kørte jeg 15-20 km.,
sådan
> rimelig frisk kørsel, og resultatet er, at der nu er endnu mere vand
end før
> i ekspansionstanken. På første del af turen var temperaturen på ca.
1/3, men
> efterhånden steg den igen til 1/2. Dette tyder så vidt jeg kan se på,
at der
> bliver pumpet vand ud i ekspansionsbeholderen, men ikke den anden vej.
> Min improviserede forklaring vil være:
> -Temperaturen stiger, trykket stiger. Da der kun er _vand_ i
kølersystemet,
> bliver dette presset ud i ekspansionstanken.
> -Når temp. falder bliver der undertryk. Da toppakningen ikke er
_helt_ tæt
> bliver der suget luft ind i kølersystemet, hvorfor vandet bliver
liggende i
> ekspansionstanken.
> -Resultatet er, at der flyttes vand fra kølersystemet til
ekspansionstanken.
> Lyder det rimeligt?


Mnjaeh :-/

Kun hvis dit kølevands-dæksel er defekt og ikke slipper vandet tilbage
under nedkøling!!

--
Armand.








Jens_Myrup_Pedersen (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 20-06-02 09:15

> Mnjaeh :-/
>
> Kun hvis dit kølevands-dæksel er defekt og ikke slipper vandet tilbage
> under nedkøling!!

Hmm... så har jeg misforstået noget. Jeg troede at et normalfungerende
kølersystem virkede således:
-Kølesystemet er et lukket system, bortset fra ekspansionstanken. Når
temperaturen stiger, så stiger trykket samtidig med at kølervæsken
udvider sig. Derved presses noget af kølervæsken ud i ekspansionstanken.

-Når temp. så falder igen, så falder trykket, hvorfor en del af
kølervæsken i ekspansionstanken bliver suget tilbage i kølersystemet.

Hvis toppakningen er en smule utæt kunne man vel forestille sig, at den
suger luft fra forbrændingskammeret, frem for at suge vand tilbage fra
ekspansionstanken. (Det svarer lidt til at suge i et sugerør med hul i -
der kommer kun luft ind).

Eller er jeg helt galt i byen?

mvh

Jens


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-02 16:06


Jens_Myrup_Pedersen <Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk> skrev i en
news:D5gQ8.71406$N46.2134571@news010.worldonline.dk...
> > Mnjaeh :-/
> >
> > Kun hvis dit kølevands-dæksel er defekt og ikke slipper vandet
tilbage
> > under nedkøling!!
> Hmm... så har jeg misforstået noget. Jeg troede at et normalfungerende
> kølersystem virkede således:
> -Kølesystemet er et lukket system, bortset fra ekspansionstanken. Når
> temperaturen stiger, så stiger trykket samtidig med at kølervæsken
> udvider sig. Derved presses noget af kølervæsken ud i
ekspansionstanken.
> -Når temp. så falder igen, så falder trykket, hvorfor en del af
> kølervæsken i ekspansionstanken bliver suget tilbage i kølersystemet.

Jup!

Men det er kølevands-dækslet der udgør den ventil, som styrer denne
"trafik" til/fra ekspansionsbeholderen!!

--
Armand.



Jens Myrup Pedersen (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 20-06-02 17:19

>Men det er kølevands-dækslet der udgør den ventil, som styrer denne
>"trafik" til/fra ekspansionsbeholderen!!


Det er jeg med på

Men hvis toppakningen er utæt kan undertrykket jo udlignes enten ved at der
suges vand ind fra ekspanstionsbeholderen, eller ved at der suges luft ind
fra cylinderen. Så kølerdækslet kan vel sagtens fungere OK, selv om luften
trækkes ind fra cylinderen?

Jeg checkede fjedrene på kølerdækslet, og det så i alt fald ganske pænt ud.
Ved undertryk vil trykket påvirke en fjeder, så der kan suges vand ind.
Disse fjedermekanismer virker - i alt fald tilsyneladene - fint!

Under alle omstændigheder skal toppen af, for at få styr på de skide
YPVS-ventiler. Og så håber jeg at monteringen af en original toppakning
løser problemet.

mvh

Jens



Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:26


Brian/Hekto <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev i en
news:MPG.17792d1960ffc9579896a2@news.uunet.dk...
> In article <aen1cr$bdl$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...
> > Hmm.... sådan plejede min også at være. Nu falder den så kun til ca.
> > 1/2 og lægger sig der.
> Er du sikker på at du har fyldt tilstrækkelig kølervæske på? ... eller
> der kan være et knæk på en slange, eller måske er den lille
> udluftningsslange fra midten af topstykket stoppet, så der er luft i
> systemet?

Og udluftet på selve pumpen???


> Kontrollér lige tændrørene for en sikerhedsskyld, også! Det kunne jo
> være at den bliver varm i virkeligheden!!!! =
> De skal gerne være brune/lysebrune, og ikke være hvide!

= meeeget vigtigt!!!! :-|

Og så lige den med: At totaktere hellere må køre med højere omdrejninger
i et lavere gear og derfor med mindre åben gasspjæld (oliepumpen
reguleres slet og ret af gaskablet!) således at man ikke kokser
udstødningen til (i uforbrugt over-reguleret olie!) i tide og utide
(Samt måske holder kølingen bedre nede p.g.a. mindre sejslæberi og
hurtigere kølevands-flow !)

--
Armand.








Jens Blaabjerg (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 20-06-02 00:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aer01v$1mel$9@news.cybercity.dk...
> (oliepumpen reguleres slet og ret af gaskablet!)

På en RD er vel en blanding af gas og omdrejninger, da pumpen bliver drevet
på krumtappen. Er det ikke sådan på alle cykler?

Jens
RD350-86



Armand (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-02 16:04


Jens Blaabjerg <news@blaabjerg.net> skrev i en
news:fy8Q8.161$pG3.3730@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:aer01v$1mel$9@news.cybercity.dk...
> > (oliepumpen reguleres slet og ret af gaskablet!)
> På en RD er vel en blanding af gas og omdrejninger, da pumpen bliver
drevet
> på krumtappen. Er det ikke sådan på alle cykler?

Jup!
Men kan højest give motoren ca. det dobbelte omdrejningstal, hvilket
står i skarp kontrast til at gaskablet regulerer fra næsten 0% i tomgang
og til ca 3% ved bundgas!
Min umiddelbare estimering omkring dén med ét lavere gear, lyder på:
10% højere RPM; men op til en halvering af pumpereguleringen!

Hvorom alting er, så prøv det engang og se bl.a. om ikke at dit
olieforbrug á antal km pr. efterfyldning ikke falder, og om ikke
løbesodsforekomster ophører derefter!

--
Armand.



Jens Blaabjerg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 18-06-02 17:10


"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> wrote in message
news:aemvg6$54d$1@sunsite.dk...
> Efter en masse bøvl , kombineret med lidt for lange pauser i fejlfinding
og
> reparationer... er resultatet:
> -Motor er hovedrenoveret (af flere omgange. Efter boring og stempelskift
> viste det sig at Krumtappen skulle have en tur også), lejer skiftet,
> forgafler renoveret (indmaden var torteret af den forrige ejer), nyt
fordæk,
> nyt kædekit, en helvedes masse småting, og langt de fleste skruer er
> udskiftet med unbracko-skruer. Lyder måske ikke af meget - men for en
totalt
> newbie på SU og med en MC, der bar præg af forskruede knallerfingre synes
> jeg det er ret okay.

Ja, men der er alligevel mere at lave på dem end man lige tror. Jeg har lige
taget samme tur. Heldigvis har mir bror hjulpet mig, han er RDejer på 7-8år.

> Til vinter fortsætter projektet med det lidt mere kosmetiske. Jeg vil have
> den skrællet helt af, og lakeret stel og kåbedele (hvis $$ slår til). Og

> vil jeg udskifte alle ledninger - om ikke andet så for at vide, at det er
> gjort ordentligt.

Igen samme plan for mig..

> Den kan sagtens gå i tomgang når den ikke skal trække, og man kan
> trille hen til et lyskryds osv. Er det normalt at den ikke kan trække sig
i
> gang ved så lave omdrejninger?

Jep, den lyder jo også kun godt når den får tæsk, så bare giv den høvl....

> Og hvis der er andre RD-kørere, der læser med: Hvor står jeres temp. måler
> sådan en flot solskinsdag som i dag? Min står cirka midt i (ved
"stregen"),
> men hæver sig op til halvvejs mellem "stregen" og det røde på vej ind til
> Århus C.

Hmm, det lyder ok. Den kan faktisk køre på næsten tom køler, så skal du dog
holde dig i bevægelse.
Læg mærke til at temp'en stiger til termostaten åbner, det får den til at
falde ret meget igen. Først efter temp'en er steget anden gang er motoren
ordentligt driftvarm. Hold derfor lidt igen på gassen indtil dette er sket.
Så skal du ikke skrue så meget i den.

> God tur på vejene - vi ses derude

Gu gør vi så. Kommer du på Langelinje i morgen? Så kan vi lave lidt blå
røg...


Jens
RD350-86



Per Emborg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 18-06-02 23:53

Ja det med den uorginal toppakning har kostet mig dyrt da jeg fik at vide at
det var toppen eller eller cyl der var skæv = 3 x planslibninger
Men det er de uorginale toppakninger der har en kobberring omkring
støtteboltene der er for store prøv at se forskellen efter jeg fik skiftet
min kørte den som en drøm

Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er lavet for
at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på den
uden der bare kommer lige med et

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk




Jens_Myrup_Pedersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens_Myrup_Pedersen


Dato : 19-06-02 09:03

> Ja det med den uorginal toppakning har kostet mig dyrt da jeg fik at
vide at
> det var toppen eller eller cyl der var skæv = 3 x planslibninger
> Men det er de uorginale toppakninger der har en kobberring omkring
> støtteboltene der er for store prøv at se forskellen efter jeg fik
skiftet
> min kørte den som en drøm

Hej Per!

Jeg prøver med de originale pakninger først i alt fald

> Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er
lavet for
> at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på
den
> uden der bare kommer lige med et

Jo - men der sker nu alligevel noget fedt når den kommer op i
omdrejninger!

mvh

Jens

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jens Blaabjerg (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 19-06-02 09:08


"Per Emborg" <mail@kvikkerten.dk> wrote in message
news:3d0fba1a$0$80389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja det med den uorginal toppakning har kostet mig dyrt da jeg fik at vide
at
> det var toppen eller eller cyl der var skæv = 3 x planslibninger
> Men det er de uorginale toppakninger der har en kobberring omkring
> støtteboltene der er for store prøv at se forskellen efter jeg fik skiftet
> min kørte den som en drøm

Ikke mere, i hvert fald ikke Vesrahs. De ligner nu de org. på en prik, men
materialet er noget andet. Efter brug er de mast helt flade, de org. holder
formen og de to yderste plader gaber stadig væk fra den midterste. (Gav det
mening)

Så vidt jeg kan se kunne man lige så godt bruge 3 lag alu film som en Vesrah
pakning.




> Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er lavet
for
> at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på den
> uden der bare kommer lige med et



Jep, det ville jo være ret sjov, hvis du skulle over 6k for at starte i 1.
Det kunne selvfølgelig være at mange af dem der havde slået sig ihjel på en
RD ville have sluppet med ondt i halen..





Jens

RD350-86




Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:26


Per Emborg <mail@kvikkerten.dk> skrev i en
news:3d0fba1a$0$80389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er
lavet for
> at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på
den
> uden der bare kommer lige med et

Nix!

På totaktere kan man i almindelighed kun øge ydelsen ved at øge
topomdrejningerne og samtidig ofre ydelse i det lavere område -
Powervalve's er til for at kunne bevare noget af ydelsen i det lavere
område trods(!) heftigere tuning!!

Prøv at følg ydelsen på rækken af RD 3½'ere og se springet da man
"hældte vand på", samt især da man monterede YPVS - YPVS'erne har nok
det
bedste bundtræk af dem alle trods den markant højere ydelse

--
Armand.







Jens Blaabjerg (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 20-06-02 00:37


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aer02l$1mel$11@news.cybercity.dk...
>
> Per Emborg <mail@kvikkerten.dk> skrev i en
> news:3d0fba1a$0$80389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er
> lavet for
> > at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på
> den
> > uden der bare kommer lige med et
>
> Nix!
>
> På totaktere kan man i almindelighed kun øge ydelsen ved at øge
> topomdrejningerne og samtidig ofre ydelse i det lavere område -
> Powervalve's er til for at kunne bevare noget af ydelsen i det lavere
> område trods(!) heftigere tuning!!

I skriver vel sådan set det samme, eller er det bare mig?

Jens
RD350-86



Per Emborg (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 20-06-02 16:41

Ja vi mener jo nok det samme

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk
"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse
news:xA8Q8.162$pG3.3568@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:aer02l$1mel$11@news.cybercity.dk...
> >
> > Per Emborg <mail@kvikkerten.dk> skrev i en
> > news:3d0fba1a$0$80389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >
> > > Og lige noget andet vedr. YVPS er vi ikke enige om at systemet er
> > lavet for
> > > at den skal trække bedre i de lave omd. og ikke være så hidsige som på
> > den
> > > uden der bare kommer lige med et
> >
> > Nix!
> >
> > På totaktere kan man i almindelighed kun øge ydelsen ved at øge
> > topomdrejningerne og samtidig ofre ydelse i det lavere område -
> > Powervalve's er til for at kunne bevare noget af ydelsen i det lavere
> > område trods(!) heftigere tuning!!
>
> I skriver vel sådan set det samme, eller er det bare mig?
>
> Jens
> RD350-86
>
>



Jens Myrup Pedersen (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Myrup Pedersen


Dato : 20-06-02 19:42

Tak for de mange svar jeg har fået - nu har jeg noget at arbejde videre med
i alt fald!

Jeg er ikke online før en gang i næste uge, så der kommer ikke så meget
feedback fra mig før - men så varer det forhåbentlig ikke længe før jeg er
på gaden igen.

God weekend

-Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste