Stjålet mobiltelefon - hvor meget dækker f~
Fra : René Jensen

Dato : 18-06-02 08:45

Hej

Jeg var i Thailand på ferie i maj måned og fik på hjemturen stjålet
min mobiltelefon, samt et compact flash kort og en gammel minidisc
afspiller.
Jeg er forsikret igennem Tjenestemændenes Forsikring, som er under
Tryg Forsikring.
Jeg kontaktede Orange, som jeg har mit mobilabonnement igennem og de
fortalte mig at skulle jeg have en ny telefon (Nokia 3310) hos dem
ville den koste 1943,-. Compact flash kortet havde jeg fået i julegave
i december 2001. Minidisc afspilleren købte jeg i 1996.
Jeg indsendte kvittering for købet af min mobiltelefon, og har ikke
haft mulighed for at fremskaffe kvitteringer for resten, da det
henholdsvis var en gave og fordi at jeg har smidt kvitteringen ud for
mindisc afspilleren.
Jeg har nu modtaget et brev samt en check fra Tjenestemændenes
Forsikring, hvor de skriver til mig at jeg kun kan få 50% af værdien
for minidisc afspilleren og compact flash kortet, samt 849,- for
mobiltelefonen.
Jeg kan godt forstå at jeg ikke kan få mere end 50% for minidisc
afspilleren, men compact flash kortet og mobiltelefonen lyder lidt
mærkeligt?
Jeg kontaktede Tjenestemændenes Forsikring og de fortalte mig at de
var i deres fulde ret til kun at give 50% for compact flash kortet da
kvittering ikke kan fremskaffes og mht. mobiltelefonen, så havde de
set at man kunne købe den med et nyt abonnement på nettet til 849,-.
Mine spørgsmål går på om det er ok at kun give 50% af værdien for
Compact flash kortet, samt om det er korrekt at hvis de ser en pris på
nettet på en mobiltelefon, så er det den jeg skal stille mig tilfreds
med, og derudover købe et nyt abonnement samt nyt telefonnummer? Hvis
de kan det kan de jo bare slå op på
http://www.mobilpriser.dk/index.php?showprod=Nokia&showmodel=3310 og
sige at jeg kan kontakte Telekæden A/S og købe en telefon til 1,- kr.?

/René

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-02 09:23

rene_jensen@hotmail.com (René Jensen) skrev:

> [...]
> kortet da kvittering ikke kan fremskaffes og mht. mobiltelefonen,
> så havde de set at man kunne købe den med et nyt abonnement på

Den holder ikke. Forsikringsselskabet skal erstatte i forhold til
nyprisen for telefonen uden diverse abonnementsbindinger.

> Mine spørgsmål går på om det er ok at kun give
> 50% af værdien for Compact flash kortet,

Det lyder umiddelbart underligt, hvis forsikringsselskabet mener, at et
Compact Flash kort taber 50% i værdi på et halvt år, men det afhænger
naturligvis af dine forsikringsbetingelser.

At de henviser til manglende kvittering lyder underligt eftersom det er
nyprisen, der skal erstattes i forhold til og ikke hvad varen en gang
har kostet. Da selskabet åbenbart godt vil erstatte 50% af prisen kan
det heller ikke være fordi de tror du lyver og aldrig har været i
besiddelse af et compactflash kort.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : M. Knak

Dato : 18-06-02 09:50

>....men compact flash kortet og mobiltelefonen lyder lidt
> mærkeligt?

Hej René

Så bed om at få genleveret tingene istedet for at få en check.
Så er de forpligtet til at give dig flash kort af samme størrelse, og
mobiltelefon af samme model.

Vh
Michael Knak

Fra : Peter G C

Dato : 18-06-02 15:18

M. Knak <michael@NOSPAMEknak.dk> skrev:

[klip]

> Så bed om at få genleveret tingene istedet for at få en check.
> Så er de forpligtet til at give dig flash kort af samme størrelse, og
> mobiltelefon af samme model.

Hvor finder du hjemlen for denne påstand?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-06-02 10:02

> Jeg kontaktede Orange, som jeg har mit mobilabonnement igennem og de
> fortalte mig at skulle jeg have en ny telefon (Nokia 3310) hos dem
> ville den koste 1943,-.

En nokia 3310 koster kr. 1295 hos Telmore uden abbonement.

Fra : Henning

Dato : 18-06-02 12:06

>set at man kunne købe den med et nyt abonnement på nettet til 849,-.

Dertil kommer så udgifter til at betale abonnementet, du ikke skal
bruge (men det vil forsikringen sikkert gerne købe af dig, samt
udgifter til at købe koden til at få den låst op, så du kan bruge den
til Orange... Spørg dem, om du bare sender efterfølgende sender disse
regninger til forsikringsselskabet, da jo skal holdes skadesløs

Fra : Peter G C

Dato : 18-06-02 15:20

René Jensen <rene_jensen@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Jeg kan godt forstå at jeg ikke kan få mere end 50% for minidisc
> afspilleren, men compact flash kortet og mobiltelefonen lyder lidt
> mærkeligt?

Tja... du får jo ikke nyt for gammelt. Se Forsikringsaftalelovens § 37, stk.
1.

§ 37. Med de i §§ 38 og 75 nævnte undtagelser ansættes tingens værdi til
det beløb, der efter priserne umiddelbart før forsikringsbegivenheden ville
kræves til genanskaffelse af den tilintetgjorte eller beskadigede genstand
med rimeligt fradrag for værdiforringelse ved alder, brug, nedsat
anvendelighed eller andre omstændigheder.

Men du skal sikkert have noget mere for telefonen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-02 16:30

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Men du skal sikkert have noget mere for telefonen.

Og for Compact Flash kortet? Det skulle da være underligt, hvis der i
betingelserne skulle være angivet, at noget sådant elektronik skulle
tabe 50% i værdi på et halvt år.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning

Dato : 18-06-02 20:56

On Tue, 18 Jun 2002 15:29:51 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Og for Compact Flash kortet? Det skulle da være underligt, hvis der i
>betingelserne skulle være angivet, at noget sådant elektronik skulle
>tabe 50% i værdi på et halvt år.

Hvor meget taber det i realiteten? Et ramkort købt til en given pris,
er sandsynligvis faldet til det halve i dag under alle
omstændigheder

Henning
hsb@FJERNESimage.dk