Japonica purpurratum
Fra : H. Jespersen

Dato : 17-06-02 22:50

Hej !

To spørgsmål til "de kloge" :

Jeg har et par "Japonica purpurratum" stående som efter afblomstring har
fået nogle "sjove" hvide blade(?) som er meget hårde
Der syntes at være andre blade som er i forstadie til disse hvide.
De er grønne og ved at indtage samme hårdhed og krumme form

Jeg har forsøgt at vedlagt et billede af dem.

Hvis nogen kan sige mig hvad det er og om det er skadeligt for planten (hvad
hedder den på dansk ?), vil jeg blive glad for en melding.

Svar gerne med kopi til
henning@os"ingenspam".dk

(fjern "ingenspam")

På forhånd tak !

--
Henning Jespersen
Skanderborg

Fra : berbeck

Dato : 18-06-02 16:11

"H. Jespersen" <henning@osingenspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henning Jespersen
> Skanderborg
>

> Hej Henning, dette er ikke et forsøg på et svar, men et opklarende
spørgsmål - hvad er det for en slags plante? Jeg tror, der mangler et
"fornavn" i dit plantenavn, altså noget før japonica purpurratum. Et
botanisk navn er bygget op af 3 dele, slægt, art, sort, hvor jeg tror, at
japonica er arten og purpurratum sorten, som sikkert fortæller, at din
plante er rødbladet.
Håber at kunne hjælpe dig senere. Hilsen Else

Fra : H. Jespersen

Dato : 18-06-02 18:32

Jeg har købt den hos en planteskole (har ingen forstand på det) som havde
skrevet "Japonica purpurratum" på et plasticvedhæng som ofte er på planter.

Jeg kan/vil ringe til planteskolen (hvis jeg husker det i åbningstiden)

Jeg så det på planten i går aftes og tænkte at jeg ville skrive et indlæg.

Tak for svaret.
jeg "graver" videre

PS: Planten er ca. 25-30 cm høj og alm. grønne blade (ikke rødbladet) men
flotte (purpur- ?) røde blomster

/Henning

Fra : Jens Kloster

Dato : 18-06-02 22:17

uden at jeg vil påstå at være ekspert: Lyder det ikke som en kamelia?

Fra : Jens Kloster

Dato : 19-06-02 07:50

Det er ikke en kamelia, men derimod en azalia. Jeg fandt følgende ved at
søge lidt. Det er iøvrigt fra Lundhede Planteskole´s katalog på Internettet.

Japonica purpurratum
(Varenr. 28-61)
Japansk azalea/småblomstrende -Lilla-violet, lav, bred og tæt vækst. -
højde: 15-30cm. - pottest.: 2 ltr.

Pris: kr 55,20 Excl. Moms