Ny server
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 21:40

Hej.

Vi har følgende:
850Mhz Duron
512Mb RAM
40Gb IDE til system
40Gb IDE til data
100Mbit netkort
i en server

serveren køre IIS og MySQL
Men den er begyndt at blive lidt langsom, altså mht. sidevisninger...

Vi skal under alle omstændighede have en ny server, så jeg vil høre hvor
vi skal satse, altså hvor skal der ofres flest penge, hurtige harddiske,
meget ram, hurtig cpu...

serveren laver mange sql opslag pr sidevisning. mellem 10.000 og 20.000
sidevisninger pr. dag min hovedregning siger mellem 8 - 17 sider pr. sec.

Så spørgsmålet er hvad skal der invisteres i, det blive under alle
omstændigheder noget byg selv.

René Madsne      ---   reneZZXC@schultzconsult.com remove ZZXC
Schultz Consult      ---   http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør   ---   tlf. 64 73 35 45

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-02 22:32

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message
> [...]
>
> Vi skal under alle omstændighede have en ny server, så jeg vil høre hvor
> vi skal satse, altså hvor skal der ofres flest penge, hurtige harddiske,

Det kommer jo lidt an på hvad er det for nogle sider? , er de meget tunge
eller?
Hvad er CPU belastningen nu?
Umiddelbart ville jeg gå efter noget SCSI Raid med en god sjat ram hvis SQL
bliver brugt flittigt?
CPU kan du jo lidt afgøre udfra om den keder sig nu eller den ringer 100%

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 23:44

Dennis Pedersen wrote:
> "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message
> Det kommer jo lidt an på hvad er det for nogle sider? , er de meget tunge
> eller?
Selve siden den spytter ud til brugeren er ikke særlig tung, men under
genereringen er den tung da, der er mange database opslag.

> Hvad er CPU belastningen nu?
> Umiddelbart ville jeg gå efter noget SCSI Raid med en god sjat ram hvis SQL
> bliver brugt flittigt?
Menustrukturere bliver lavet ved rekursive opslag i databaserne, så i
bund og grund skal der bare et disksystem til som har en høj hastighed!?
er der forskel i praksis på om man får bedre ydelse ved at bruge pci-64bit?

> CPU kan du jo lidt afgøre udfra om den keder sig nu eller den ringer 100%

Den keder sig, så det bliver bare hvad der kan fås til en rimelig
pris... den har kun en CPU belastning på max. 10-15 % så det er på plads
nu...

Den bruger lige pt. kun ca. 200 - 250 mb ram så mon ikke 512 - 1 Gb vil
være rigeligt med syn på fremtiden, da sidevisningerne begynder at stige
kraftigt....

Og så til slut har jeg overvejet et helt andet setup a la det her:

Disk storage (Noget raid)

100Mbit/1Gbit netværk

Webserver med IIS og 1Gb RAM Dual Pentium 4 eller Dual Athlon

Vil der ikke være mere smæk på sådan et system end der vil være på et
system hvor det hele sidder i samme kabinet, da webserveren ikke skal
bruge dens bus til andet end netværkstrafik?

René Madsen      ---   reneZZXW@schultzconsult.com

Fra : Peter Pan

Dato : 18-06-02 00:31

> [...]
> bund og grund skal der bare et disksystem til som har en høj hastighed!?
> er der forskel i praksis på om man får bedre ydelse ved at bruge

Fordelen ved 64 bits PCI kommer først når du kommer ud over hvad 32 bits
slot kan levere. (133 MB/s) Og det lyder det ikke ligefrem som om der er
behov for. Har du et VIA chipsæt på bundkortet skal du dog trække godt og
vel 25% fra de 133 MB/s.

> [...]
>
> Den bruger lige pt. kun ca. 200 - 250 mb ram så mon ikke 512 - 1 Gb vil
> være rigeligt med syn på fremtiden, da sidevisningerne begynder at stige

Ram er ikke dyrt. Men hvis du ikke engang er oppe at ramme de nuværende 512
MB, ser jeg ingen grund til at opgradere det.

> [...]
> system hvor det hele sidder i samme kabinet, da webserveren ikke skal
> bruge dens bus til andet end netværkstrafik?

Lyder som totalt overkill af et setup. Hvis du har flere servere er SAN/NAS
ofte en god løsning. Men hvis det er til ære for denne ene server, lyder det
meget dyrt.

Det hele lyder for mig som om din flaskehals ligger i Internet forbindelsen,
eller disk systemmet. Og en 40 GB IDE disk er altså ikke en super performer.

Skal det være billigt, og er internet forbindelsen ikke flaskehalsen, vil
jeg overveje en IDE raid controller med 4 diske i et raid 0+1 setup. Det kan
spytte en del data ud (på bekostning af lidt processor kraft, som der skulle
være nok af) Det kan købes for ca. 4000 ex moms. med 4 hurtige IDE diske og
en god IDE raid controller. Og vil sikkert være den bedste løsning
price/performance wise. Jeg ser ingen grund til at gå ud og købe en hel ny
server, med mindre der ligger helt andre grunde bag.

Har du iøvrigt overvejet om det SQL kan optimeres? Det kunne jo være en
simpel ændring i noget SQL kode kunne undgå en opgradering.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 12:11

Peter Pan wrote:
> [...]
> behov for. Har du et VIA chipsæt på bundkortet skal du dog trække godt og

Okay, så tror jeg bare vi venter med PCI 64 til det er kommet længere
ned i pris...
[klip]

> Lyder som totalt overkill af et setup. Hvis du har flere servere er SAN/NAS
> ofte en god løsning. Men hvis det er til ære for denne ene server, lyder det
> meget dyrt.
Det er nemlig med tankt på at ligge alt data centralt, vi har pt. 7
webservere så det er derfor, der kunne være økonomi i at lave en sådan
løsning, og der kommer sikkert 3-4 servere mere til inden så længe...

> [...]
> price/performance wise. Jeg ser ingen grund til at gå ud og købe en hel ny
> server, med mindre der ligger helt andre grunde bag.
Grunden til at vi/jeg vil have en ny server er at så kan vi bruge den
gamle til udviklings server da den vi har nu til dette formål kun køre
med 233 mhz, så en 850mhz udviklingsserver vil være noget rigtigt
godt...

Har også gået lidt og tænkt på noget IDE RAID, men hvilket mærke er
bedst til ca. de 4000, jeg havde tænkt på noget Maxtor 60 eller 80 Gb,
med deres nye silent teknologi... men mht. selve raid controleren er jeg
lidt i tvivl hvad der er stabilt og hurtigt...

Og der er rigeligt med forbindelse til internettet, i forhold til hvad
der er brug for og især nu hvor vi rykker til 4Mbit fra 512Kbit slev
512Kbit linien blev ikke udnyttet fuldt ud, så det er mere fordi vi har
tid og lyst lige nu til at opgradere, så kommer flaskehalsen heller ikke
nu når de nye tunge sider rykker ind på vores servere. Så bliver
belastningen nærmere de 80-100.000 sidevisninger pr. dag.

> Har du iøvrigt overvejet om det SQL kan optimeres? Det kunne jo være en
> simpel ændring i noget SQL kode kunne undgå en opgradering.

Koden køre i forvejen så optimeret som den kan blive, da jeg tror vores
SQL teknikker har lavet alt hvad der kan gøres for at optimere.
StoreProcedure ol. men vi holder hele tiden øje med nye måder at gøre
tingene på. det kunne jo være at der var kommet noget der var hurtigere...

Fra : Peter Pan

Dato : 18-06-02 13:08

> [...]
> webservere så det er derfor, der kunne være økonomi i at lave en sådan
> løsning, og der kommer sikkert 3-4 servere mere til inden så længe...

Det lyder som om det var noget i kunne få glæde af. Og helt sikkert noget i
skal overveje. Det koster ofte en formue som investering, men betaler sig
ind i det længere løb.

> [...]
> med deres nye silent teknologi... men mht. selve raid controleren er jeg
> lidt i tvivl hvad der er stabilt og hurtigt...

Hold jer langt væk fra de billige raid controllere. De er designet til
private og ikke til servere. Driver opdateringer om support eksistere ikke.
Personligt bruger jeg Adaptecs' ATA/1200A controller, og den er jeg meget
glad for. Gode drivere samt et fint overvågningsprogram. Promise controllere
er også et godt valg. Prismæssigt ligger de på ca. 1.000 og opefter afhængig
af antal kanaler og Raid5 support.

Omkring harddiskene, så er det nærmest en religionskrig hvad der er godt og
hvad der ikke er. Bare hold dig fra IBM's 75GXP og 120GXP serier, så kan du
ikke gå helt galt i byen.

Mvh
Anders

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-02 13:40

> Det lyder som om det var noget i kunne få glæde af. Og helt sikkert noget
> skal overveje. Det koster ofte en formue som investering, men betaler sig
> ind i det længere løb.

Maxtor har forskellige NAS produkter.
320 GB plads koster 27.169 kr. i indkøb, så det er vel egentligt ikke så
slemt.
Maxtor NAS produkterne spænder fra ovenstående til 1,9 TB med 2 x fiber til
229.999 kr. i indkøb.

Jeg har dog ikke erfaringer med Maxtor's NAS produkter, så jeg skal ikke
kunne sige noget om kvaliteten.

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 18:23

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> 229.999 kr. i indkøb.
>
> Jeg har dog ikke erfaringer med Maxtor's NAS produkter, så jeg skal ikke

Vi sælger dem selv, og har også teste nogle af deres modelle. og jeg kan
kun sige positivt ting om dette produkt, men ved opgraderinger er de
ikke så gode mht. mere harddisk plads, da det kræver en ny NAS enhed og
det er jo yderligere 27.169 ud af lommen, hvor i mode vi kan skifte
eller tilføje flere harddisk i et selvbygget setup for omkring det
halve. Men kræver man en hurtig og smærtefri opgradering af sin harddisk
kapacitet er det Maxtor NAS eller ligende man skal have fat i.

Kald det en religion, men jeg vil selv kunne pille i min hardvware
jeg skal gerne have mulighed for at pille i alt hvad jeg kan komme til,
ikke at jeg gør det, men muligheden skal være der...

René Madsen      ---   reneZZXW@schultzconsult.com remove ZZXW

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 19:44

Peter Pan wrote:
> [...]
> er også et godt valg. Prismæssigt ligger de på ca. 1.000 og opefter afhængig
Har man mulgihed for at sætter 2 controllere i samme system og så derved
få 4 kanaler?
Er controlleren understøttet med fuld funktionallitet af Linux?
Den skal under alle omstændigheder sidde i en Linux box. Det er også
religion og det kan der ikke laves om på, og så er der også økonomi
i det.

> Omkring harddiskene, så er det nærmest en religionskrig hvad der er godt og
> hvad der ikke er. Bare hold dig fra IBM's 75GXP og 120GXP serier, så kan du
> ikke gå helt galt i byen.

Havde også tænkt mig at holde mig til Maxtor af religiøse årsager
Ind til videre er det detmærke jeg har bedst og mest positiv erfaring med.

René Madsen      ---   reneZZXQ@schultzconsult.com

Fra : Peter Pan

Dato : 20-06-02 12:50

> [...]
> Den skal under alle omstændigheder sidde i en Linux box. Det er også
> religion og det kan der ikke laves om på, og så er der også økonomi

Du kan fint sætte flere controllere i en server. Men du kan ikke lave et
raid spanned over flere controllere.

De Controllere Adaptec laver kan du have op til Max 4 diske på, enten
fordelt på 2 eller 4 kanaler.

Tag et kig på Adaptec's hjemmeside under 1200A og 2400A. Kig specielt under
support og se hvad du kan downloade drivere til. Umiddelbart ser det ud til
at den kan finde ud af det meste med linux. Men jeg er ikke lige en linux
guru...
<http://www.adaptec.com/worldwide/product/prodtechindex.html?sess=no&cat=/Te
chnology/RAID&source=menu>
"Under "ATA Raid"

Mvh
Anders

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 06-07-02 16:46

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

> Omkring harddiskene, så er det nærmest en religionskrig hvad der er godt
og
> hvad der ikke er. Bare hold dig fra IBM's 75GXP og 120GXP serier, så kan
> du ikke gå helt galt i byen.

Hvad er der af problemer med disse harddiske?
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Peter Pan

Dato : 07-07-02 00:33

"Christian Jakobsen" <paaske@hunters.dk> wrote in message

> Hvad er der af problemer med disse harddiske?

IBM 75 GXP serien er bare ikke stabil. En hel del af alle solgte 75 GXP
diske er endt tilbage hos IBM (sikkert i omegenen af 25-50%) inden de har
kørt et år. IBM ligger i en retsag omkring dette iøjeblikket, og taler
derfor ikke om det. Du vil sikkert kunne finde en masse om det ved hjælp af
f.eks google.

IBM 120 GXP serien har indført et nyt begreb, som går ud på at du ikke skal
bruge disken i mere end 8 timer om dagen for at være sikker på stabil
operation. Ret ubrugeligt i en 24/7 server....

Mvh
Anders

Fra : Henning

Dato : 18-06-02 18:39

>Så spørgsmålet er hvad skal der invisteres i, det blive under alle
>omstændigheder noget byg selv.

Måske et dumt spørgsmål - men hvis hastigheden er så vigtig, hvad så
med sikkerhed? Hvor er din sikkerhed for, at du kan få reservedele til
en Bambus om 1-2 år? Hvor er din datasikkerhed mht. redundans og
backup?
Hvorfor ikke købe en "rigtig" server hos Dell el.a. - den koster
såmænd ikke meget mere, men du får tre års onsite-garanti, og kan få
den konfigureret stort set som du vil!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning

Dato : 18-06-02 18:40

>Hvorfor ikke købe en "rigtig" server hos Dell el.a. - den koster
>såmænd ikke meget mere, men du får tre års onsite-garanti, og kan få
>den konfigureret stort set som du vil!

P.S: Hvis prisen er skræmmende, kan du også vælge at lease, og få
skiftet hvert 2-3 år!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 19:13

Henning wrote:

> P.S: Hvis prisen er skræmmende, kan du også vælge at lease, og få
> skiftet hvert 2-3 år!

Og der er ikke nogen problemer i at komme og lease 5-10 servere lige fra
starten af? til en pris af omkring de 25-30.000 pr. stk. excl. moms...
Og når vi nu selv er forhandler kan jeg spare rigtigt meget i forhold
til at købe noget som er færdig samlet.

Vores servere holder normalt ikke længere end 1-2 år, da vi har så stor
belastningsforøgelse, men i fremtiden vil vi nok gå efter noget HP, da
det direkte kan idngå i vors nuværend administrationssystemer.

René Madsen      ---   reneZXWQ@schultzconsult.com
Schultz Consult      ---   http://222.schultzconsult.com
Din IT Leverandør   ---   tlf. 64 73 35 45

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-02 20:28

> Og der er ikke nogen problemer i at komme og lease 5-10 servere lige fra
> starten af? til en pris af omkring de 25-30.000 pr. stk. excl. moms...

Det kræver nok en rimelig grundig kreditvurdering af Resonia Leasing, men
det burde da kunne lade sig gøre.

--
Mvh. Jesper

Fra : Henning

Dato : 18-06-02 21:02

>Og der er ikke nogen problemer i at komme og lease 5-10 servere lige fra
>starten af? til en pris af omkring de 25-30.000 pr. stk. excl. moms...
Næ, det er det leasingselskabet lever af

>Og når vi nu selv er forhandler kan jeg spare rigtigt meget i forhold
>til at købe noget som er færdig samlet.
Du sparer nu og her - men på sigt kan du ikke gøre sikkerhed & oppetid
op i penge!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-06-02 21:27

> Vores servere holder normalt ikke længere end 1-2 år, da vi har så stor
> belastningsforøgelse, men i fremtiden vil vi nok gå efter noget HP, da
> det direkte kan idngå i vors nuværend administrationssystemer.

Så skal du vist snart ud med riven.
HPs servere er ved at være en saga blot, de bliver skrottet allesammen pånær
een (og med undtagelse af deres monster servere - der alligevel ikke kan
erhverves for menneske penge). Resten kommer til at være Compaq med et nyt
klistermærke..

/Dennis

Fra : Esben

Dato : 18-06-02 22:45

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en meddelelse news:CQMP8.982$va.152552@news000.worldonline.dk...

> [...]
> erhverves for menneske penge). Resten kommer til at være Compaq med et nyt

Har du noget yderligere information om dette?

--
Esben

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-06-02 07:16

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:CQMP8.982$va.152552@news000.worldonline.dk...

> Har du noget yderligere information om dette?

Har du kigget på de 2 firmaers hjemmeside?
Hvorvidt det er på deres hjemmeside endnu ved jeg ikke, men her i firmaet
var cheferne til noget kursus i sidste uge hvor der blev gennemgået hvad der
kommer til at ske på server markedet, og ved samme lejlighed fik de kasted
en liste over de nye servere i hovedet (det er ikke dem der har misforstået
det jeg sidder og kigger på en stor plakat så den er god nok ;)). Ganske
rigtigt een HP server (alle deres Workstations lider samme død, og senere
hen også deres Omnibook serie). For fremtiden hedder de HP Proliant.

/Dennis

Fra : Esben

Dato : 19-06-02 12:01

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en meddelelse news:GlVP8.1043$va.180140@news000.worldonline.dk...

> Har du kigget på de 2 firmaers hjemmeside?

Ja, tit,

> [...]
> rigtigt een HP server (alle deres Workstations lider samme død, og senere
> hen også deres Omnibook serie). For fremtiden hedder de HP Proliant.

Jeg tror skam på dig, jeg har bare ikke set noget konkret materiale om det endnu. Det kunne være rart hvis de lagde et roadmap ud på
connect-online eller sådan noget.

--
Esben

Fra : Brian Albertsen