"Håndværkerhelvedet"
Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 20:37

Jeg købte 15/3 en ejerlejlighed og besluttede mig for at jeg ville have
lagt et nyt gulv i badeværelset, samt ændret en smule i rørføringen, så
håndvask og bad blev byttet om.

Jeg fik naturligvis først et tilbud, som var rimeligt, så det accepterede
jeg. Efter planen skulle det tage 4 dage. 1. dag skulle rørføringen
ændres. 2. dag skulle det gamle gulv hakkes op og der skulle lægges
nyt. 3. dag skulle saniteten sættes op igen og 4. dag skulle der blot
flyttes en lampe. Altså ikke den helt store omgang - troede jeg.

1. dag gik som planlagt. Da jeg 2. dag kom hjem var det gamle gulv
hakket op og der lå en seddel om, at jeg skulle ringe til VVS-firmaet.
De kunne fortælle mig, at afløbet var "ulovligt". Da det i sin tid blev
lavet var det OK, men dengang man første gang lagde nyt gulv, skulle
det have været lavet om.

Som jeg så det var der ikke rigtig nogen vej tilbage, så jeg sagde, at
så måtte de jo lave det om. De havde behov for at komme ned til min
underbo, så ham laver jeg en aftale med.

Da jeg kommer hjem efter at de har været der første gang, er mine
øjne ved at poppe ud ! Der mangler en halv væg ! Der ligger åbenbart
nogle skjulte rør, som de skulle have adgang til, men det har de ikke
fortalt mig noget om, så jeg er ret overrasket for at sige det mildt.

I dag har de været hos min underbo, hvilket resulterede i en hel del
råben og skrigen, trusler om hvad ved jeg ect. Jeg har ikke selv set
det, men efter hvad varmemesteren fortæller, så det ikke ret pænt ud
hos underboen - selvom det sikkert er i orden rent
håndværksmæssigt. Resultatet er, at de kommer i morgen og laver
det hele om hos underboen.

På onsdag kommer mureren så og skal lægge mit nye gulv - men jeg
mangler jo altså også en halv væg. Jeg er ikke klar over, om man kan
få fliser magen til de, der er, men det må jeg selvfølgelig snakke med
mureren om. Hvis ikke må det hele jo rives ned og der må helt nye
fliser op. Selvom man stadig kan få de gamle fliser, er det ikke helt
enkelt, for der hvor fliserne er revet ned, var der bygget op med en
slags "træramme" - uden om rørene - både lodret og vandret og
fliserne var lagt uden på. Disse trærammer er hakket halvt over og
skal således bygges op igen (af en tømrer formodentlig) eller de skal
rives helt ned, hvilket vil gøre at det øverste stykke af væggen skal
tapetseres om.

Nu burde dette vel komme ind under "skjulte fejl og mangler" og jeg
burde have et krav på sælger og jeg har da også taget billeder og
bedt VVS'eren om at lave en skriftlig redegørelse, samt en seperat
regning.

Men jeg er lidt betænkelig over, om jeg bliver snydt hér eller hvad ?
Det vil selvfølgelig blive langt, langt dyrere end tilbudet lød på. Er det
"normalt" ? Og kan de bare rive min væg ned uden at fortælle mig om
det eller undersøge hvad det vil koste ? Og hvad med den ekstra tid,
som de bruger hos underboen for at lave det hele om ? Skal jeg
virkelig betale for det også ? Jeg er bestemt heller ikke ude på, at
snyde den forrige ejer af lejligheden, så jeg er ikke interesseret i at
acceptere en hvilken som helst regning fra VVS-firmaet helt ukritisk -
og hvis den forrige ejer ikke vil refundere pengene, er det jo alligevel
mig, der skal betale det hele. Vil det mon være til min fordel, hvis jeg
får en anden VVS'er til at kigge på det efterfølgende og få hans
vurdering ? Og hvis han ikke er enig i de udførte ændringer, kan jeg så
nægte at betale ekstraregningen eller dele af den ?

--
Helle

Fra : Henning

Dato : 17-06-02 20:55

On Mon, 17 Jun 2002 21:36:47 +0200, "Helle Andersen" <katte@mail.dk>
wrote:

>Jeg købte 15/3 en ejerlejlighed og besluttede mig for at jeg ville have
>lagt et nyt gulv i badeværelset, samt ændret en smule i rørføringen, så
>håndvask og bad blev byttet om.
Ejerskifteforsikring?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 21:07

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Ejerskifteforsikring?

Nej, det er en ejerlejlighed.
Reglerne om ejerskifteforsikring gælder i princippet også køb af
ejerlejligheder til beboelse, men da forsikringsselskaberne ikke vil
afgive tilbud om ejerskifteforsikring på ejerlejligheder, er loven i
praksis ikke gældende for ejerlejligheder

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : jan mogensen

Dato : 17-06-02 21:39

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Helle

Jeg er selvstændig håndværker.

Jeg kan betro dig at det ikke er nemt at give tilbud på noget som man ikke
kan se.

MEN. Der er en regel der siger at rekvirenten betaler, så er der lavet noget
som du ikke mener at du har bestilt (knusning af væg) mener jeg ikke at du
skal betale.

Når jeg for en grim overraskelse ringer jeg til kunden og hører om de forsat
vil have udført opgaven.

DU KAN altid ringe til dit forsikrings selskabog bede om at få taksator
hjælp, dvs. at De kommer og ser om dette arbejde er udført til en rimelig
pris.
Kan evt. spørge om der er noget De vil dække

Håber at det må ende godt for både dig og vvs manden

Venlig hilsen

Jan Mogensen
Kloakmester

www.abak.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-06-02 22:55

"jan mogensen" <abak@abak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan betro dig at det ikke er nemt at give tilbud på noget som man ikke
> kan se.

Det kan jeg sagtens forstå og jeg havde nok heller ikke reageret, hvis
jeg ikke kunne forvente en regning, der overstiger tilbuddet med
mindst omkring 30.000,-

> MEN. Der er en regel der siger at rekvirenten betaler, så er der lavet
noget
> som du ikke mener at du har bestilt (knusning af væg) mener jeg ikke at du
> skal betale.

Jeg havde godt nok sagt, at de måtte lave afløbet, men jeg var ikke
orienteret om, at det indebar nedbrydning af væggen og udskiftning af
dele af faldstammen og havde ikke gættet mig til, at det var en
mulighed. Men når nu væggen skal laves igen, er det jo mig, som
rekvirerer det - jeg har blot ikke bestilt at den skulle rives ned ?

> Når jeg for en grim overraskelse ringer jeg til kunden og hører om de
forsat
> vil have udført opgaven.

Så undgår du sikker også meget vrøvl

> [...]
> pris.
> Kan evt. spørge om der er noget De vil dække

Forsikringen dækker ikke. Men kan man godt bede om en taksator,
selvom det ikke er en forsikringssag ?

> Håber at det må ende godt for både dig og vvs manden

Det gør jeg sandelig også. Jeg er ikke ude på at snyde nogen - det er
blot ret deprimerende ganske uforskyldt at stå med et mere eller
mindre pulveriseret badeværelse, en regning, der lyder på en mindre
formue, samt en mindre nabokrig

--
Helle