Partnerselskab?
Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-06-02 20:03

Er der et eller flere kloge hoveder der kan fortælle mig hvad et
"partnerselskab" er og hvordan et sådant står juridsk (som alm. selskab, som
privat ejet virksomhed eller noget helt tredie)?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 20:14

Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:

> Er der et eller flere kloge hoveder der kan fortælle mig hvad et
> "partnerselskab" er og hvordan et sådant står juridsk (som alm. selskab,
> som privat ejet virksomhed eller noget helt tredie)?

Et partnerselskab er defineret i Aktieselskabslovens § 173.

Et partnerselskab er et personselskab. Det er ikke et selvstændigt
skattesubjekt.

Det er et kommanditselskab, hvor kommanditisterne har indskudt kapital og så
fået aktier. Komplementaren hæfter personligt. Selskabets retsforhold
reguleres af kommanditselskabsretlige og aktieselskabsretlige regler. Det er
et integreret selskab - ikke et kombinationsselskab. Du kan læse meget mere
i "Valg af Selskabsform" af Munck og Fode eller "Selskabsformerne" 4. udg.,
af Munck og Hedegaard Kristensen.

Partnerselskabet kombinerer fordelene fra Aktieselskabsretten og fra
skatteretten vedr. personselskaberne. Alle deltagere kan således anvende
virksomhedsskatteordningen.

§ 173. Loven finder anvendelse på et aktieselskab, uanset om det alene er
stiftet med det formål at være deltager med hele sin kapital i et ansvarligt
selskab.
Stk 2.Medmindre andet følger af stk 3-6 og 8, finder bestemmelserne i denne
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til loven, herunder om anmeldelse
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og tegningsret, samt lovgivningens
bestemmelser om revision, med de fornødne lempelser tilsvarende anvendelse
på kommandit-aktieselskaber.
Stk 3. Kommanditaktieselskaber er pligtige og eneberettigede til i deres
forkortelsen »P/S«.
Stk 4.Et kommandit-aktieselskabs vedtægter skal indeholde nærmere regler om
retsforholdet mellem aktionærerne og de fuldt ansvarlige deltagere.
Stk 5.Stiftelsesdokumentet, tegningslister og anmeldelsen til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen om selskabets stiftelse skal, foruden de for
aktieselskaber påbudte angivelser, indeholde oplysning om:
1) de fuldt ansvarlige deltageres fulde navn, stilling og bopæl,
2) hvorvidt de fuldt ansvarlige deltagere er pligtige at gøre indskud, og
i bekræftende fald størrelsen af hver enkelts indskud. Er indskuddet ikke
fuldt indbetalt, skal de for indbetalingen gældende regler oplyses. Består
indskuddet i andet end penge, skal der redegøres for vurderingsgrundlaget,
3) vedtægternes regler om de fuldt ansvarlige deltageres indflydelse i
selskabets anliggender og andel i overskud og tab.
Stk 6.Kommandit-aktieselskabers anmeldelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen underskrives, foruden af bestyrelsesmedlemmerne, af alle
fuldt ansvarlige deltagere.
Stk 7.Ved et kommandit-aktieselskab forstås et erhvervsdrivende
kommanditselskab, i hvilket et aktieselskab med hele sin kapital er
kommanditist, eller hvor kommanditisterne i selskabet har indskudt en
bestemt kapital, som er fordelt på aktier.
Stk 8. For kommanditselskaber, der stiftes efter 1. juni 1996, skal de fuldt
ansvarlige deltagere have forvaltningsmæssige og økonomiske beføjelser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 20:17

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

Se også:
http://www.eogs.dk/selskaber/asogaps/reglogvejl/Virksomhedsformer.asp#partne

E & S har i 1990'erne forsøgt at markedsføre selskabsformen. Den vil
formentlige efterhånden blive mere populær.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-06-02 20:45

"Peter G C" skrev:

[en masse brugbart]

Takker for det fyldstgørende svar.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 20:49

Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:

[klip]

> Takker for det fyldstgørende svar.

Jeg er klar på flere spørgsmål om personselskaber og valg af selskabsform.

Vi øver for tiden - til eksamen....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-06-02 21:06

"Peter G C" skrev:

> Vi øver for tiden - til eksamen....

Det burde jeg have vidst :) - kender selv 2 der sidder og sveder i denne tid
på jura-studiet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-06-02 22:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

[klip]

> Vi øver for tiden - til eksamen....

Pøj, pøj med eksamen Kan forstå, at du uhyggelig snart kan kalde dig
cand. jur.? Dit heldige asen

Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----