At traktere en gourmet !?
Fra : Mogens

Dato : 17-06-02 20:15

Et par af vores gode venner aflægger os besøg her i weekenden. Et
besøg hos dem er så ypperligt at det får Falsled kro til at minde om
det lokale Føtex cafeteria lørdag formiddag. Så at overgå dem har jeg
opgivet på forhånd. Men det ville dog være dejligt at kunne overraske
positivt!

Derfor: Er der nogle af gourmeterne i gruppen som kan give gode råd
til en enkel, men alligevel udsøgt menu, og som en lægperson udi faget
kan få held med. Gerne baseret på årstidens råvarer (bor desværre ikke
i Kbh., men nær Århus)?

På forhånd tak for bidragene !

Mogens

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-06-02 21:00

forslag har jeg masser af ... men det ville nok være en god ide, hvis du
kunne give et praj om f.eks. psris ... og evt. et praj om stilen ... og om
noget ABSOLUT ikke må bruges fordi nogen er allergisk eller bare ikke kan
fordrage en bestemt grøntsag ...

ras

Fra : Mogens

Dato : 17-06-02 21:24

On Mon, 17 Jun 2002 22:00:25 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>noget ABSOLUT ikke må bruges fordi nogen er allergisk eller bare ikke kan

Hej Ras,

Gode råvarer koster vel en del, så det er ikke Netto-råvarer jeg
tænker på. Men heller ikke ægte kaviar og trøfler. Et godt niveau
derimellem uden at det bliver pebret. Vi kan alle lide fisk og
skaldyr.

Heldigvis har vi heller ingen allergier at slås med, det skulle da
lige være ingefær som min mave ikke er ret glad for. Ellers tror jeg
godt jeg tør sige at vi er altspisende - jeg kan ikke komme i tanke om
en eneste ting vi ikke spiser.

Håber det er svar nok!

Hilsen Mogens

Fra : Zilly ink

Dato : 17-06-02 21:46

Mogens wrote:
(klippet med løs hånd)
> [...]
> give gode råd til en enkel, men alligevel udsøgt menu, og
> som en lægperson udi faget kan få held med.

Må jeg anbefale at lave den mad du/I synes at være bedst til og så gøre lidt ekstra umage med at
finde de bedste råvarer. Gourmetvennerne vil til enhver tid værdsætte en simpel daglig ret lavet med
omhu og gode råvarer, langt højere end et forsøg på at gøre dem tilpasse/ overgå/ please/ osv osv.

Her er dog lidt (for)retter jeg ville sætte pris på at sætte tænderne i på denne tid af året:

Hvidløgsristede skiver af hjemmebagt baguettes med :
- Tomat/basillikum/ristede pinjekerner.
- Tapernader.
- Pesto.
- Rucola med parmagiano med orangedressing.
- Kyllingeleversugo
- Kold tomatsuppe/gazpacho.
- Spinatgnocchi.
- Hvidløgsmarinerede muslinger dampet i hvidvin.
- find selv på.

- Sorte oliven uden sten i bacon omsvøb. (gerne urøget) fæstes med tandstikkere og sauteres.
- Tomater og kartofler "Bådes". Olie, tyndskåret fennikel, salt og chilli. 200 gr. i en time.

- Marineret kød, garneret med fennikel, gulerødder, bladselleri, nye små kartofler(saltristede) og
salat rucola.

Sorbet til dessert....(hva´med en Grappa-sorbet?)

Vinene kunne være Brunello, Barolo eller lidt lettere Primitivo, Chianti osv.
Eller hvad med en kold Bourgoune, Fleurie f. eks. og nogle halvtørre hvidvine??

Ovennævnte skulle, vil jeg mene, udfylde fritiden i dagene op til vennernes besøg og ganske givet
vække begejstring.

INGEN FLØDE, men masser af hjemmebagt brød og vand og vin og musik og hygge og....

--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : KA

Dato : 17-06-02 22:06

Hej Mogens !

Denne sauce passer til næsten alt, både fisk og kød ,og da den indeholder
en del fyld behøver man ikke at koncentrere sig så meget om tilbehør, til
den ret man nu vil servere.
Den tar´ kegler HVER gang !

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

* * *

Ingredienser - ca. 4 prs.

smør,
125 g champignon, 2 spsk. mel, 3 dl. fløde, 1 1/2 dl. bouillon, 1 ds.
fl.tomater, 1 rød peber, grønne oliven med peberfyld (efter smag og behag),
3 spsk. klippet dild, 1-2 fed hvidløg

salt, peber, esdragon, citronsaft

* * * * * * * * * *

Svampene renses, snittes groft og dampes i smør. Pudres med melet og der
spædes med fløden, og bouillon.
Saucen koges godt igennem i ca. 5 min. Der røres i den hele tiden... men
ellers kan man jo lige si den
Si saften fra tomaterne, men gem denne hvis der skal spædes til med væske
senere.
Striml den røde peber, del oliven over til halve, og tilsæt dette saucen
sammen med tomaterne.
Dild, esdragon og knust hvidløg tilsættes, og der smages til med
citronsaft, salt og peber.

Der kan evt. jævnes med maizena, og spædes til med tomatsaften.

Fra : Usenet

Dato : 18-06-02 13:20

Hej Mogens,

en gourmet vil nyde ethvert måltid præsteret med gode råvarer og omtanke.

Årstiden siger til mig noget med asparges, fjordrejer, fisk med forårsgrønt
og en portvinsauce (fiskefond) og beurre blanc. Hertil et par af dine bedste
flasker Puilly Fume.

mvh. René

Fra : Mogens

Dato : 18-06-02 17:08

Hej alle,

Mange tusind tak for de spændende forslag ! Jeg går straks igang med
at studere opskrifter.

Vh/Mogens