hvidt skum
Fra : Zilly ink

Dato : 17-06-02 19:33

mine lavendler er flere steder ved bladudhæng ned af stilken fyldt med noget "hvidt skum"
hvilket sjovt lille dyr laver den slags??

--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-02 20:17

On Mon, 17 Jun 2002 20:33:25 +0200, "Zilly ink"
<zilly123ink@hotmail.com> wrote:

>mine lavendler er flere steder ved bladudhæng ned af stilken fyldt med noget "hvidt skum"
>hvilket sjovt lille dyr laver den slags??

Jeps, skumcikader. De er fuldstændig uskadelige.
De kan her midt på sommeren ses på mange forskellige planter.
Hvis de irriterer dig, så kan du sikkert få dem væk ved at spule
lavendlerne lidt med vandslangen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Zilly ink

Dato : 17-06-02 20:27

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeps, skumcikader. De er fuldstændig uskadelige.

Så får de lov til at blive, men hvis de så meget som "rører" mine lavendler.....!!

--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-02 23:20

Zilly ink <zilly123ink@hotmail.com> skrev i en

> Så får de lov til at blive, men hvis de så meget som "rører" mine
> [...]

Det gør de. De har allerede snabelen dybt inde i dine lavendeler, og suger
så det skummer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Zilly ink

Dato : 18-06-02 14:27

:: news:3d0e3826$0$675$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
::: Så får de lov til at blive, men hvis de så meget som
::: "rører" mine lavendler.....!!
::
:: Det gør de. De har allerede snabelen dybt inde i dine
:: lavendeler, og suger så det skummer.

Er det så uskadeligt eller må de søde små videre...ind til naboen f.eks?!

--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-02 16:43

On Tue, 18 Jun 2002 15:27:15 +0200, "Zilly ink"

De er helt uskadelige.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 19-06-02 00:25

> Det gør de. De har allerede snabelen dybt inde i dine lavendeler, og suger
> så det skummer. Preben Riis Sørensen

Skummet der også kaldes GØGESPYT, skyldes ikke at skumcikaden suger
plantesaft. Skummet dannes af cikaden og nogle mener, at det er et værn mod
fugle og andre der måske kunne få lyst til at æde en cikade.
Hilsen
Knud Flensted

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-06-02 23:27

Knud N. Flensted <knud@flensted.dk> skrev i en

> [...]
mod
> fugle og andre der måske kunne få lyst til at æde en cikade.

Ifølge Helge Petersen er det deres formeringsrede. Og selvfølgelig er det
lavet af det cikaden suger. Men det er nok forkert at jeg gav det indtryk at
de sugede så det skummer. Men suge det gør de. Det ringe antal der normalt
er tale om, gør, at de ikke anses for skadelige. Ellers ville de være ligeså
skadelige som bladlus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen