Andet multimedie
bentjuul 3670
tekst-gif m. gennemsigtig baggrund?
Fra : jb

Dato : 17-06-02 17:54

Når jeg laver en tekst med "Type tool" i photoshop og lægger effekt på,
kommer der et underligt hvidt skær om teksten, når jeg forsøger at gemme som
gif med gennemsigtig baggrund. Hvad gør jeg forkert?

Hjæælp

- Jakob

Fra : B. Sørensen

Dato : 17-06-02 18:27

"jb" <jakobbaekkelund@hotmail.com> wrote

> [...]
som
> gif med gennemsigtig baggrund. Hvad gør jeg forkert?

Det hvide skær repræsenterer din matte.
Medmindre din grafik er retvinklet/kantet vælger du en gennemsnitsfarve
på 50% af baggrundsfarven fra sitet du ønsker at lægge gif'en op på.
50% tone opnås lettest ved at lave et sort 2x2 pixel kvadrat i PS, placere 2
1-pixels blokke med BG (baggrund) farven diagonalt overfor hinanden.
Guassian blur derefter med 2x. Den efterfølgende farve vælger du som matte.
Ellers laver du 2 lag med BG farve. Det øverste sætter til Color blend mode
og
50% opacity. Colorsample fra det øverste lag => din matte.

Hvad 'matte' er, og hvorfor er en længere udredning (men interessant). Du
kan selv
søge på Google på "matte" og "gif transparency".

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Ammitz

Dato : 17-06-02 19:02

"jb" skrev d. 17-06-02 17:54 dette indlæg :
> [...]
gemme som
> gif med gennemsigtig baggrund. Hvad gør jeg forkert?
Egentlig ikke noget, - men hvis du f.eks. skal lægge giffen ind på en
baggrund som ikke er hvid, men en mørk farve og du på giffen har en mørk
farve som kant, får du en grim hvid kant. Det kan du borteliminere ved
at gå i kurver, og vælge optegn langs kurve enten med smme farve som
giffens mørke kant eller samme farve som din mørke baggrund.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : B. Sørensen

Dato : 17-06-02 19:13

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> wrote

snip snip

> [...]
> at gå i kurver, og vælge optegn langs kurve enten med smme farve som
> giffens mørke kant eller samme farve som din mørke baggrund.

Der er noget du har misforstået Ammitz. Matte/halo/"skær"/kant/whatever
skal sættes til et gennemsnit af baggrundsfarven på den side grafikken skal
lægge på. Din mattes eneste funktion er at antialiase din grafik. Altså at
optisk
udjævne dine retvinklede pixels som ser frygtelig grimme og kantede ud når
de transformeres med alt andet end en værdi delelig med 45°
"Udjævningen" foregår ved at placere gråtonepixels af forskellige værdier
rundt om grafikken som så skaber denne illusion.

/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 19:21

jb skrev:

> [...]
> effekt på, kommer der et underligt hvidt skær om teksten, når jeg
> forsøger at gemme som gif med gennemsigtig baggrund. Hvad gør jeg

Bund / Matte står til hvid inde i Gem til Web eller Save for Web,
som det hedder i den engelske Photoshop.

Madsen.