Andet multimedie
bentjuul 3670
Ændre farvefoto til gråtone
Fra : emj

Dato : 17-06-02 17:35

Hvilken metode er bedst at anvende til ændring fra farvefoto til
gråtonebillede?
Jeg kender vist kun to metoder umiddelbart.
Image/mode/greyscala
eller
at skrue ned for saturation
Jeg arbejder i RGB.
Er der særlige forholdsregler før udskrift på alm. inkjetprinter?

Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-06-02 17:46

emj wrote in <7d3sgug5it9g3f53hl9vi8pm6qfq8f7gq5@4ax.com>:
> Hvilken metode er bedst at anvende til ændring fra farvefoto til
> gråtonebillede?
> Jeg kender vist kun to metoder umiddelbart.
> [...]

Jeg vil gætte på at de to funktioner konverterer til gråskala på præcist
samme måde.
Forskellen er, at hvis du sætter saturation ned til nul får du et
farvebillede uden farver. Hvis du ændrer "mode" til greyscale, får du et
grå-skala billede.
I nogle sammenhænge er det ligegyldigt, i andre gør den en eller anden
forskel.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : emj

Dato : 17-06-02 18:22

Niels Andersen skrev i
<7noP8.59954$N46.2009541@news010.worldonline.dk>:

1.
>Forskellen er, at hvis du sætter saturation ned til nul får du et
>farvebillede uden farver.
2.
> Hvis du ændrer "mode" til greyscale, får du et
>grå-skala billede.

Photoshop spørger, om man vil fravælge farveoplysninger i metode 2, så
det gør man jo der.

Hilsen emj

Fra : B. Sørensen

Dato : 17-06-02 18:29

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote

> 1.
> 2.

> Photoshop spørger, om man vil fravælge farveoplysninger i metode 2, så
> det gør man jo der.

Metode nr. 2 smider dine farvekanaler væk, så det er det vel ikke så
underligt.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 18:31

emj skrev:

> Hvilken metode er bedst at anvende til ændring fra farvefoto til
> gråtonebillede?
> Jeg kender vist kun to metoder umiddelbart.
> [...]

Jeg kan klart anbefale bogen 'Photoshop my way' af Ole Lind. Her er der
beskrevet en måde at konvertere et RGB-billede til greyscale via LAB-
farverummet. Metoden giver faktisk en del bedre styring med billedet
end hvis man blot konverterede det til greyscale.

Forleden ramlede jeg også ind i følgende link i
comp.graphics.apps.photoshop:

<http://robertdfeinman.com/tips/tip12.html>

> Er der særlige forholdsregler før udskrift på alm. inkjetprinter?

Når jeg rigtig skal kræse om gråtonebilleder til min inkjet kan jeg
godt finde på at køre med Duotone i stedet. Der er dog mennesker der
kalder det snyd, men jeg synes ofte s/h billeder bliver langt flottere
ved at få en svag farvetone, og det er det jeg går op i. Snyd eller ej.
<http://www.luminous-landscape.com/duotone.htm>

Madsen.

Fra : emj

Dato : 17-06-02 20:46

Madsen skrev i <Xns9230C68683257copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:

> [...]
>kalder det snyd, men jeg synes ofte s/h billeder bliver langt flottere
>ved at få en svag farvetone, og det er det jeg går op i. Snyd eller ej.

Jeg har ingen problemer med at snyde så det driver, når det gælder
billedbehandling, og tak for liket
Hilsen emj

Fra : B. Sørensen

Dato : 17-06-02 18:46

> [...]

> Hvilken metode er bedst at anvende til ændring fra farvefoto til
> gråtonebillede?
> Jeg kender vist kun to metoder umiddelbart.

Vælger du den hurtigste (banker saturation ned/colorize) vil du opdage
at der er foregået et ret tydeligt tab i tonerne; dine high-, mid og
blacklevels
er blevet for ens.
Vælger du derimod at konvertere via image=>greyscale bevares den
tonale forskellighed. Ulempen er blot at du nu kun sidder med een 8-bit
channel, så der er en fordel at konvertere tilbage til rgb/cmyk.

En anden mulighed er at bruge channel mixer (photoshop <5.x)
og vælge monochromatic og derefter justere efter behov.

> Er der særlige forholdsregler før udskrift på alm. inkjetprinter?

Dit billede vil -greyscale eller ej- blive printet i 24bit rgb af hensyn til
printerens farvetoner, og hvis du sender et greyscale (som jo er sort)
afsted skal printeren dither meget mere for at opnå 256 tonale niveauer.
Det kan derfor være en fordel at konvertere tilbage til rgb efter greyscale.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Ammitz

Dato : 17-06-02 19:10

"emj" skrev d. 17-06-02 17:35 dette indlæg :
> [...]
> at skrue ned for saturation
> Jeg arbejder i RGB.
> Er der særlige forholdsregler før udskrift på alm. inkjetprinter?

Jeg ville helt klart anvende gråtoner uanset det oprindeligt er RGB
eller CMYK, - sådan at du kun har een farve-kanal tilbage, nemlig GRÅ.
Har du så tilmed mulighed for kun at vælge den sorte farve på
inkjetprinter-driveren - d.v.s. slå de andre farver fra, kan det
anbefales, - for så får du rene grå toner, og ikke en blandingsgrå hvor
de øvrige farver indgår.
Ammitz

http://www.kandu.dk/