Båd, konstruktuktions fejl, ansvar, hvem d~
Fra : Ole

Dato : 17-06-02 17:02

Jeg har en båd der er 20 år gammel.
En skade er opstået og to uafhængige bådeksperter påpeger at en del af
glasfiberkonstruktionen er for svagt lavet.
Skaden er forholds vis dyr at lave

Spørgsmålet er så om jeg kan drage den belgiske producent til ansvar selvom
fejlen ført viser sig nu ??

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 19:16

Ole <Ole@REMOVEaerbo.dk> skrev:

[klip]

> Spørgsmålet er så om jeg kan drage den belgiske producent til ansvar
> selvom fejlen ført viser sig nu ??

Det kan du ikke. Reklamationsfristen er 1 år, jf. Købelovens § 54
henholdsvis § 83.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lionheart

Dato : 17-06-02 20:50

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
> Det kan du ikke. Reklamationsfristen er 1 år, jf. Købelovens § 54
> henholdsvis § 83.
Kunne du ikke lige holde dig parkeringsbøder og noget du har forstand på !

Selvfølgelig kan Ole gøre konstruktøren ansvarlig for byggesjusk.
Købeloven gælder ikke for hverken skibe, huse, broer, vejanlæg eller
lignende konstruktioner.
Gjorde den det er der en del advokater der ikke har noget arbejde.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Thomas W.

Dato : 17-06-02 20:58

"Lionheart" <lion@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> lignende konstruktioner.
> Gjorde den det er der en del advokater der ikke har noget arbejde.

At KBL ikke gælder for fast ejendom fremgår af loven selv, men hvor får du
de øvrige undtagelser fra?

/Thomas W.

Fra : jacob nielsen

Dato : 17-06-02 21:02

> [...]

> Selvfølgelig kan Ole gøre konstruktøren ansvarlig for byggesjusk.
> Købeloven gælder ikke for hverken skibe, huse, broer, vejanlæg eller

Kunne du så ikke lige forklare hvorfor købeloven ikke finder anvendelse på
køb af en båd?

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 21:05

Lionheart <lion@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Kunne du ikke lige holde dig parkeringsbøder og noget du har forstand på !

Jeg vil til at lave en samling af alle de citater, hvor jeg grundløst svines
til. Det kunne være ganske sjovt. Jeg har allerede enkelte på brevpapir, men
de elektroniske er lettere at arkivere.

Tak

> [...]
> lignende konstruktioner.
> Gjorde den det er der en del advokater der ikke har noget arbejde.

Vil du ikke øse af din viden og forklare, hvorfor det forholder sig sådan.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus MC

Dato : 17-06-02 21:08

"Lionheart" <lion@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne du ikke lige holde dig parkeringsbøder og noget du har forstand på !

Kunne du ikke forklare så, hvorfor du er så meget klogere ?

Mvh

Claus

Fra : H.J.Suurland

Dato : 18-06-02 07:13

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Lionheart" <lion@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne du ikke forklare så, hvorfor du er så meget klogere ?
Nu kan jeg jo ikke svare for lionheart, men jeg er tilbøjelig til at give
ham ret. Man kan ikke gemme sig bag købeloven i tilfældet skibe.
Vi har haft en del sager hvor klienter har lagt sag om mod fabrikanter af
skibsskrog, og i næsten alle tilfælde har klienterne vundet sagen.

I tilfældet glasfiber skrog er en konstruktionsfejl noget der føst viser sig
efter nogle år, men jeg tør ikke sætte årstal på hvor lang man kan gå
tilbage. Det er vist op til den enkelte dommer i sø og handels retten at
vurdere, støttet af syns og skøns mænd udpeget af retten.

Og til Peter; Jeg tror at mange værft direktører vil give dig et stort kys
på panden hvis du kan få købenloven til at gælde for deres produkter

MVH/Hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-06-02 11:49

Scripsit "H.J.Suurland" <hjs@osk.dk>

> Og til Peter; Jeg tror at mange værft direktører vil give dig et stort kys
> på panden hvis du kan få købenloven til at gælde for deres produkter

Personangrem er ikke en gyldig juridisk diskussionsform.

Hvis du mener at købeloven ikke gælder for skibe, kan det da ikke være
så vanskeligt at henvise til den lovbestemmelse der siger det?

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-06-02 15:03

On 18.06.2002 8:12, in article UdAP8.8$uQ2.561@news.get2net.dk,
"H.J.Suurland" <hjs@osk.dk> wrote:

> [...]
> Vi har haft en del sager hvor klienter har lagt sag om mod fabrikanter af
> skibsskrog, og i næsten alle tilfælde har klienterne vundet sagen.

Hvis vi lige skal tage udgangspunktet, så er det:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

Da skibe, selv om de er store, ikke er fast ejendom, er KØB af et skib,
altså dækket af købeloven.

Hvis du bestiller et skib, der skal bygges til dig (på værft), så vil jeg
mene at købeloven stadig gælder:

§ 2. Bestilling af genstande, som først skulle tilvirkes, anses i denne lov
som køb, såfremt det for tilvirkningen fornødne stof skal ydes af den, der
har påtaget sig tilvirkningen. Loven gælder dog ikke for opførelse af
bygning eller andet anlæg på fast ejendom.

Jeg har dog ikke den store forstand på værftskontrakter, så jeg ved ikke om
det er normalt at den der bestiller et skib, selv leverer materialerne. Hvis
han gør det, er der ikke tale om køb efter købeloven.

Men... købeloven er jo deklaratorisk, hvilket vil sige, at den kan fraviges
ved aftale (i hvert fald så længe man ikke handler med forbrugere) eller
hvis det følger af handelsbrug eller anden sædvane (jf. § 1). Det er meget
muligt at værftskontrakter fraviger købeloven på en række områder, men det
gør ikke at den ikke gælder for skibe i almindelighed.

Jeg er ikke klar over, om der skulle være særlige sædvaner eller handelsbrug
inden for handel med både - det er i hvert fald ikke noget der er fremhævet
i den køberetlige litteratur.

[klip]
> Og til Peter; Jeg tror at mange værft direktører vil give dig et stort kys
> på panden hvis du kan få købenloven til at gælde for deres produkter

De kan jo kysse ham, der skriver deres kontrakter. Han burde vide det

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 18-06-02 15:53

H.J.Suurland <hjs@osk.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> Vi har haft en del sager hvor klienter har lagt sag om mod fabrikanter af
> skibsskrog, og i næsten alle tilfælde har klienterne vundet sagen.

Og? Det vidner ikke om noget som helst. Kom nu med en juridisk
argumentation - hvor svært er det? Er det virkelig så svært at forholde sig
til Købelovens § 1a, stk. 1 og § 2, stk. 1?

Nuvel. Jeg har kigget i klogskaben. Spørgsmålet er ikke helt enkelt.

Karnovs Lovsamling skriver: >>Kbl omfatter kun bestillinger, der går ud på
frembringelse af nye ting, f eks et sæt skræddersyet tøj eller et skib, jf U
U 1974 71 H.<<

beføjelsen til at hæve p.g.a. væsentlig forsinkelse.

K bestilte hos et kutterværft S en motorkrydser, der efter kontrakten
skulle leveres senest den 11. juli. Den 7. juli hævede K købet, da båden
ikke kunne blive rettidigt færdig. Det kunne Ikke antages, at K under en
samtale den 26. maj, hvorunder S lovede, at båden nok skulle blive færdig
til tiden, havde givet afkald på at hæve i tilfælde af væsentlig
forsinkelse, eller at han i øvrigt havde mistet beføjelsen hertil.<<

Gomard skriver i Obligationsret, 1. del, p. 74: >>Skibsbygningskontrakter er
i princippet undergivet reglerne i Købeloven om bestillingskontrakter, jfr.
KBL §§ 1a og 2. Værftets indsats frembyder imidlertid en betydelig lighed
med en entreprenørs, og reglerne om entreprise må i et vist omfang finde
anvendelse, jfr. herved KBL § 1 og UfR 1948.1237 H samt.... et par
forfattere<<

Fra Karnov >>I tilfælde, hvor en aftale indeholder betydningsfulde elementer
af såvel køb som tjeneste, er det afgørende som udgangspunkt, om aftalen i
det væsentligste fremstår som køb eller tjeneste. Imidlertid kan der i et
vist omfang blive tale om at anvende reglerne om køb på aftalens
købselementer, reglerne om tjenester på dens tjenesteelementer. Selvom der
foreligger et bestillingskøb eller køb med installationspligt mv, er det
endvidere ikke udelukket ved fortolkningen af kbl's regler at tage hensyn
til grundsætningerne om tjenester, Ussing: Køb 7<<

Det er således en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvilke regler,
der skal finde anvendelse.

> Og til Peter; Jeg tror at mange værft direktører vil give dig et stort kys
> på panden hvis du kan få købenloven til at gælde for deres produkter

De kan, når jeg er tiltrådt, henvende sig på kontoret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 20-06-02 13:58

> [...]

> Skaden er forholds vis dyr at lave
>
> Spørgsmålet er så om jeg kan drage den belgiske producent til ansvar

Forældelsesfristen er vist sprunget. Den er under alle omstændigheder på 5
år, jf. Forældelsesloven af 1908 § 1.

Hvis det er en rimelig almindelig båd, er der utvivlsomt tale om et køb,
hvorfor reklamationsfristen da er 1 år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com