Hvad er den nemmeste og billigste måde at ~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-06-02 15:32

Hvis man nu optager et interview på en Sony MZ-R90 MiniDisk for så at
flytte det til en Kihei 400 mhz iMac, hvorefter det åbnes i fx.
SoundEdit og det redigeres og så flyttes tilbage på MiniDisk'en
hvorefter det fysisk bæres hen på en radiostation og så flyttes over på
en spolebåndoptager for så at sende ud i æteren - hvor er det så lige at
processen kunne simplificeres ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-06-02 16:18

> [...]
> hvorefter det fysisk bæres hen på en radiostation og så flyttes over på
> en spolebåndoptager for så at sende ud i æteren - hvor er det så lige at

Hvis det på nogen måde er muligt at få indholdet af minidisken ud
digitalt og decodet (ATRAC) på macen får du den bedste kvalitet. Undgå
om muligt at smide det tilbage på minidisken igen. Kan det ikke brændes
på cd som almindelig lyd?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-06-02 20:58

> [...]
> digitalt og decodet (ATRAC) på macen får du den bedste kvalitet. Undgå
> om muligt at smide det tilbage på minidisken igen. Kan det ikke brændes

Jeg forstår bare ikke hvordan data'ne skal flyttes, da MiniDisken hvrken
har USB eller FireWire, men kun et minijack stik.

Hvad er ATRAC ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-02 23:08

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg forstår bare ikke hvordan data'ne skal flyttes, da MiniDisken hvrken
> har USB eller FireWire, men kun et minijack stik.

Jeg plejer at klare det ved at forbinde MD'en og Mac'en med minijack og
optage filen 1:1, altsaa afspille filen og saette maskinen til at optage
filen. Det er langsomt, ja, men der er vist ikke andre maader at goere
det paa pt.

> Hvad er ATRAC ?

Det kan du faa svar paa ved at laese abstract til denne artikel:

<http://minidisc.org/aes_atrac.html>

<http://minidisc.org/> -- her kan du maaske finde en anden og bedre
loesning paa din problemstilling.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Eliasen

Dato : 17-06-02 16:39

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
> hvorefter det fysisk bæres hen på en radiostation og så flyttes over på
> en spolebåndoptager for så at sende ud i æteren - hvor er det så lige at

Knald det ned som mp3 og send det. Det svageste (tekniske) led er og bliver
radioens FM-sender, der afvikler i 27 khz. Encoder du mp3'en i 192 mono
(hvilket jeg går ud fra er ok, siden der er tale om et interview), er der
rigeligt at arbejde med for radiostationen. MP3-formatet bruges dagligt til
udveksling af speaks mellem radioerne.

--
Eliasen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-06-02 20:58

Eliasen <eliasen@_REMOVE_mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> rigeligt at arbejde med for radiostationen. MP3-formatet bruges dagligt til

Det foreslog jeg også damen, men jeg ved ikke om Sony'en kan optage i
mp3 ?! Derudover drejer det sig om interviews/samtaler på op til en
time. Det fylder jo helt vildt meget.

Jeg foreslog dem også noget med noget harddisk recording og at sende
filerne via nettet (såfremt de var i mp3 format).

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-02 23:01

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det foreslog jeg også damen, men jeg ved ikke om Sony'en kan optage i
> mp3 ?!

Det kan den ikke.

> Derudover drejer det sig om interviews/samtaler på op til en
> time. Det fylder jo helt vildt meget.

Ja.

> Jeg foreslog dem også noget med noget harddisk recording og at sende
> filerne via nettet (såfremt de var i mp3 format).

Hvad svarede de?

Jeg vil foreslaa dig, at optage det fra MD til Harddisk [brug Coaster
til OS 9 og Audacity eller SparkME til OS X, alle freeware]. Det kommer
til at fylde en herregaard, saa soerg for at der er godt med plads paa
HD'en. Dernaest kod den i en 128 Kbps mp3 - 1 minuts lyd i 16-bit og
44100Hz fylder ca. 1Mb tror jeg nok.

Hvis de ikke kan klare at du bringer det til dem paa en CD, saa kan du
ligesaa godt give dem MD'en med interviewet paa, saa kan de selv
smide den paa spolebaandoptageren.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Mikael Kern

Dato : 17-06-02 17:21

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Hvis man nu optager et interview på en Sony MZ-R90 MiniDisk for så at
> flytte det til en Kihei 400 mhz iMac, hvorefter det åbnes i fx.
> SoundEdit og det redigeres og så

brænder du en CD. Nemt, ikke?

mvh Mikael Kern

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-06-02 20:58

Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> brænder du en CD. Nemt, ikke?

Jo, men det er en nonprofit radio station og ledelsen accepterer kun
manuel redigering - altså klippe klistre på spolebånd.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 22:40

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jo, men det er en nonprofit radio station og ledelsen accepterer kun
> manuel redigering - altså klippe klistre på spolebånd.

Hvorfor???

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mikael Kern

Dato : 19-06-02 00:32

> Jo, men det er en nonprofit radio station og ledelsen accepterer kun
> manuel redigering - altså klippe klistre på spolebånd.

Som sagt - brænd en CD

>hvorefter det fysisk bæres hen på en radiostation og så flyttes
også kaldet kopiering

>over på en spolebåndoptager for så at sende ud i æteren

Er de så oldnordiske at de ikke har en CD-player? Så ku man da spille over
på bånd fra CD. Og hvad er problemet i at brænde 1 times interview på hver
CD?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-06-02 19:48

> [...]
> på bånd fra CD. Og hvad er problemet i at brænde 1 times interview på hver

Kvinden har nu været en tur i den lokale Fredggard, hvor sælgeren
udtalte sig som Mac ekspert og forklarede at hun slet ikke kan bruge en
MiniDisk og iMac'en sammen.............

Jeg giver hende lige et ring.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 20-06-02 08:05

> Kvinden har nu været en tur i den lokale Fredggard, hvor sælgeren
> udtalte sig som Mac ekspert og forklarede at hun slet ikke kan bruge en
> MiniDisk og iMac'en sammen.............

Det er da helt utroligt som de der radio/tv sælgere kan fremvise
uvidenhed!

Forresten så findes der faktisk en mulighed for at kopiere direkte i
ATRAC format. Desværre findes muligheden, p.g.a. særlig udviklet
software, så vidt jeg ved kun til windows, og så skal man tillige også
helst kunne støve et gammelt eksternt Sony scsi minidisc drev op på
brugtmarkedet. Ja, sådan et scsi drev kunne man faktisk få til sin mac
i 1995. Men så kan man også kopiere hurtigere end realtime. På
MediaMacs forum har der tidligere været en diskussion hvor jeg lagde
nogle links til denne løsning. Jeg mener at tråden hedder "MiniDisc og
Mac OS".

Fra : Ben Knudsen

Dato : 17-06-02 21:56

jesper@gylling.net writes:
>Jeg forstår bare ikke hvordan data'ne skal flyttes, da MiniDisken hvrken
>har USB eller FireWire, men kun et minijack stik.

Nyeste MD'ere har USB - men indtil videre findes den nødvendige software
ikke til mac

>Hvad er ATRAC ?

Det format, som musik gemmes i på MD - det er et propritært format fra
Sony.

Mac og minidisc er ret indgående beskrevet her:
<http://home.sprintmail.com/~dalegreer/MacMD.html>

Ben