Nedslibning af trætrappe, hvordan???
Fra : Peter Christiansen

Dato : 17-06-02 15:19

Hej I gruppen
Min bror og jeg har planer om at vi vil slibe hans trætrappe ned, da den har
fået en masse mærker og ridser med tiden. Jeg tør ikke sige hvilken slags
træ det er, men hvad jeg ved, er at den er lakeret med en gennemsigtig lak.
Trinene er lige til at skrue af, da de er monteret på et jernskelet.
Vi skal have fjernet lakken, og have slebet træet pæn, derefter er vores
planer at give det lak igen.

Hvordan gør man det nemmest og pænest?? Med en rysterpudser?

Håber på hurtigt svar.

Med venlig hilsen
Peter Christiansen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 17-06-02 17:23

"Peter Christiansen" <mcfly@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3d0def70$0$675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> Trinene er lige til at skrue af, da de er monteret på et jernskelet.
> Vi skal have fjernet lakken, og have slebet træet pæn, derefter er vores

Jeg foreslår at I piller trinene af, så bliver det pænest.

En rystepudser kommer I næppe så langt med, laklaget kræver noget mere
kontant. Jeg foreslår:

1. Grovslibning med ekscentersliber eller båndpudser, eller skrabning,
2. Mellemslibning med ekscentersliber eller båndpudser,
3. Finslibning med hånd eller båndpudser, evt. ekscentersliber.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 22:38

> [...]
> planer at give det lak igen.
>
> Hvordan gør man det nemmest og pænest?? Med en rysterpudser?

Hvis trappen er med masive trin vil jeg foreslå at i finder et
maskinsnedkeri og får dem til at høvle trinene. Det er ikke ret dyrt, og
giver med garanti det pæneste resultat. Medmindre det er en klamphugger i
finder Husk at spørge om prisen inden!
Min far fik det gjort ved deres trappe da deres store hund var død, det
fjernede sporene efter 16 år med hunde og 3 teenagebørn.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-06-02 12:02

> [...]
Min far fik det gjort ved deres trappe da deres store hund var død, det
fjernede sporene efter 16 år med hunde og 3 teenagebørn.

PS. hvis mit svar dukker op 2 gange undskylder jeg, men jeg poster via TDC
servere og af og til dukker mine svar ikke op. Så nu prøver jeg igen
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 19-06-02 07:45

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> planer at give det lak igen.
>
> Hvordan gør man det nemmest og pænest?? Med en rysterpudser?

Hejsa Peter !!

Vi har lige gjort det med vores trappe. Vi brugte en centersliber og en
trekantsliber.
Først med sandpapir 40 til lakken var væk. Derefter brugte vi en våd klud,
for at få træets luv til at rejse sig. Da det var tørt, fik den igen LET med
en 40. Derefter med en 120. Hvis du vil have en glat trappe, lakerer du
den 1. gang og sliber LET med en 120 og lakerer derefter igen, det antal
gange du nu har lyst til. Da vi havde lakeret 1. gang undlod vi med vilje
at slibe, da de små børnefødder så ikke glider så let !!!

Held og lykke og god fornøjelse !!!

P.S. Husk at lakken skal tørre godt efter sidste lag, inden du går på det.
Vi gik på det efter 6 timer, det skete der ikke noget ved, men de "kloge"
siger ca. et døgn !!!

Venlig hilsen

Jette-Kirsten Larsen