Varm mad, som kan holde sig i varme i ca. ~
Fra : Morten Simonsen

Dato : 17-06-02 14:59

Hejsa.
Sommeren er over os, og dette føre en masse traditioner med sig. En af disse
er de mange musikfestivaller, deriblandt Roskilde.
Jeg regner selv med at pakke mit grej og tage derned på lørdag, men men
men...sidste år havde jeg lidt problemer mht. mad dernede. Jeg havde et
gasblus, og med det lavede jeg en enkelt aftan pulver
kartollelmos..udemærket, men ikke serlig lækkert flere dage i træk. Og
budgettet er heller ikke helt til at købe mad der nede til hvert måltid syns
jeg. Så min ide i år var at lave. f.eks. 2 - 3 kg kødsovs med pasta (blandet
sammen, lavet på forhånd) så jeg bare kunne varme det over gas-busset og
komme lidt vand i...jeg ved det ikke lyder serlig lækkert, eftersom at jeg
skal være der det meste af en uge uden køleskab.

1. Men, er der nogle der ved om det direkte vil være
sundhedsskadeligt/farligt at gemme maden så længe når man nu tager i
betragtning af ca. alt hvad man selv laver af mad til en roskilde festival,
VIL blive mere eller mindre uappetitlig...

2. er der nogle der har andre ideer til noget rimelig god mad man kunne have
med, og som måske bedre kunne holde sig i flere dage i varme ?

/Morten

Fra : Jesper Jensen

Dato : 17-06-02 16:01

On Mon, 17 Jun 2002 15:58:41 +0200, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>betragtning af ca. alt hvad man selv laver af mad til en roskilde festival,
>VIL blive mere eller mindre uappetitlig...

Jeg ville ikke selv turde have kødsovs stående så længe, men det kan
ligesåvel være mig der er sart.

>2. er der nogle der har andre ideer til noget rimelig god mad man kunne have
>med, og som måske bedre kunne holde sig i flere dage i varme ?

Hvis du kan klare dig uden for alt for meget kød, så vil en pastasovs
af 1 svitset løg blendet sammen med 2 tomater, salt, peber og en masse
basilikum nok kunne holde længere tid end kødet (tror jeg - har aldrig
prøvet). Det har også den fordel at det ikke skal varmes. For at få
lidt kød kan du så evt. skære noget røget kylling (eller andet røget
kød ud) og tage med ved siden og så putte i når pastaen er kogt og
blandet med sovsen.

Jeg har en idé om at røget kød holder sig bedre i varmen, men det er
igen ikke noget jeg har prøvet selv.

God tur og husk at se New Order ;)

Jesper.

Fra : Gerner

Dato : 17-06-02 17:08

wrote:

>2. er der nogle der har andre ideer til noget rimelig god mad man kunne have
>med, og som måske bedre kunne holde sig i flere dage i varme ?

Er der ingen der køber dåsemad mere ? De kan tåle lidt af hvert, hvis de blot
får lidt skygge. Der er også færdigstegte frikadeller.
Og varme på roskilde festivalen ? Det skal der nok blive, men vejrmæssigt ?
Optimist.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : netper

Dato : 17-06-02 17:45

"Morten Simonsen" skrev d. 17-06-02 14:59 dette indlæg :
> [...]
kunne have
> med, og som måske bedre kunne holde sig i flere dage i varme ?

Jeg syntes det lyder som en rigtig dårlig ide at lave mad til en hel uge
til køleskab og så vil du enda opbevare maden uden køl i en uge.

Jeg vil ikke påstå at du bliver syg af maden men der er en rigtig god
chance for det, og det var vel ikke lige det der var meningen.

Jeg vil råde dig til at købe dåsemad til turen eller købe maden på
pladsen eller købe ind dagligt i butikkerne

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 17-06-02 19:57

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil ikke påstå at du bliver syg af maden men der er en rigtig god
> chance for det, og det var vel ikke lige det der var meningen.

Det vil jeg gerne påstå, den kødsovs vil hurtigt udvikle sig til en
bakteriefælde af rang. Masser af proteiner og temperaturer på 20-30 grader
er lige det rette klima. Det kan være dødsensfarligt.

Prøv i stedet at se http://www.rolflund.dk/fjeldkog.html for en liste over
mad, som kan holde sig nogle dage i varmen. Opskrifterne egner sig måske dog
ikke så godt, jeg kan forstå at du også skal kunne lave mad i en fart og
også gerne medens du er skæv.

Dåsemad er jo så en mulighed. Men du kan jo også bare spise rugbrød og pålæg
der holder sig god i varmen som tør, røget spegepølse, peanutbutter,
nutella, rosiner, tunfisk, makrel i tomat, frugtpålæg etc. Eller bag Rolf
Lunds overlevelsesbrød, det er udmærket. Og så spise en shawarma, hvis du
trænger hårdt til varm mad.

MVH

Peter

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 17-06-02 18:20

Jeg mindes at have klaret mig gennem Roskilde Festival på porter og
flæskesvær. De dur - uanset om det er varmt eller regnvejr.

Nærer, mætter, styrker og trøster.

vh/Torben

Fra : Esther Selig

Dato : 17-06-02 20:08

In article <aekpvi$nm6$1@sunsite.dk>, Morten Simonsen
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> . Men, er der nogle der ved om det direkte vil være
> sundhedsskadeligt/farligt at gemme maden

Jeg sender en krans - husk lige hvordan det gik den der tossede familie
der havde kiksekagen stående på køkkenbordet i en uges tid. Var der
ikke 2 der kreperede, mens resten *kun* blev indlagt til den onde
udpumpning?? (ok det var æg = salmonella, men der er tusindvis af andre
bakterier som gror glimrende ved 18-20 grader).
spøg til side, det er en rigtig dårlig ide fordi du risikerer at blive
alt for syg til at høre fx Black rebel motorcycle club (som er et must
live), Andrew WK, Timo Maas og hvem der nu ellers dukker op.
Du har andre muligheder og tro mig, den mad der kan klare 3-4 dage uden
for køleskabet findes IKKE.
Den seriøse: Find nærmeste Friluftsland (el. lign. fritid/sport butik).
De har et stort udvalg i færdige, vacuumpakkede og vistnok frysetørrede
retter, som bare lige skal i gryden med lidt vand. Specielt er
"jægergryde" absolut spiselig. Suppler med en god forsyning nærende
kiks, tørret frugt, frisk frugt og gerne en stak energidrikke, evt i
pulverform.
Den billige: Baked beans på dåse (kan spises kolde direkte fra dåsen),
cup the noodles, og andre af de der supermarkedsfærdigdimser, hvor du
bare skal hælde vand på. Stadig godt med fede kiks (digestives) og
tørret frugt, som gir masser af energi. En ordentligt stak mars bar
eller snickers er også godt - men de blir måske ikke så lækre i varmen.
Nå jo, så har supermarkederne fået nogle "måltidsbarer" som tykke damer
kan bruge i stedet for rigtig mad. Der er vist masser af gode ting i og
de kan også bruges til at holde den værste sult fra døren. Jeg tror de
hedder "nutrilet" eller sådan noget.

hilsen esther

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-02 14:28

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> writes:

> Du har andre muligheder og tro mig, den mad der kan klare 3-4 dage uden
> for køleskabet findes IKKE.

Det passer faktisk ikke helt. Jeg læste om en ny opskrift på sandwich
med kylling og peperoni den anden dag. Det er det amerikanske forsvar
der har fundet på det. De sandwiches kan holde i op til 3 år.

Jeg er bare glad for at jeg ikke skal spise dem.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Esther Selig

Dato : 19-06-02 18:40

In article <u8z5bfle9.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> der har fundet på det. De sandwiches kan holde i op til 3 år.
>
> Jeg er bare glad for at jeg ikke skal spise dem.

ADRRRR. jeg har fundet en link hvor man tilmed kan se et billede af
bemeldte sandwich. Der åbner sig pludselig helt nye perspektiver for
"sidste holdbarhed" i supermarkedet.

se bare her:
http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/americas/newsid_1923000/1923054.s
tm

hilsen esther

Fra : Thïngmand

Dato : 20-06-02 10:41

> ADRRRR. jeg har fundet en link hvor man tilmed kan se et billede af
> bemeldte sandwich.

Surprise - billedet er ikke af den omtalte sandwich. Sandwichen er
vakuumpakket og den på billedet er i en alm. sandwich plast-indpakning - og
så putter US mili næppe stregkoder på deres feltrationer...

Fra : Ove Kristensen

Dato : 23-06-02 03:49

"Esther Selig" <selig@fjerndettemail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> ADRRRR. jeg har fundet en link hvor man tilmed kan se et billede af
> bemeldte sandwich. Der åbner sig pludselig helt nye perspektiver for
> [...]

Jaahh, de feder i hvert tilfælde ikke ret meget

Med venlig hilsen og fortsat god weekend
Ove.

Fra : Morten Simonsen

Dato : 20-06-02 21:54

Jeg har været væk nogle dage så jeg har ikke lige kunne gengælde den megen
response, den kommer her:

> [...]
>af 1 svitset løg blendet sammen med 2 tomater, salt, peber og en masse
>basilikum nok kunne holde længere tid end kødet (tror jeg - har aldrig

Dether syns jeg faktisk lyder meget godt, og efter at have læst de andre
indlæg er jeg også kommet fra ideen med kødet igen, så dether var nok en ret
god løsning !... Specielt fordi jeg elsker løg....!

>Er der ingen der køber dåsemad mere ? De kan tåle lidt af hvert, hvis de
blot
>får lidt skygge. Der er også færdigstegte frikadeller.

joo, men de dyre mærker (kraft) koster op omkring 15 - 20,- for een dåse, og
så er ideen med at lave det selv for at spare nogle penge lidt
forsvundet...og de billige (Revioli til 10,-) prøvede jeg sidste år...det er
uspiseligt !...tro mig, jeg drømmer stadig om den dåse om natten....

> [...]
>der havde kiksekagen stående på køkkenbordet i en uges tid. Var der
>ikke 2 der kreperede, mens resten *kun* blev indlagt til den onde

Ja, jeg husker det tydeligt...og det er også ganske rigtigt, og en god grund
til at droppe kødet alligevel...!

--------

Jeg siger tak for de mange svar, og vil selvfølgelig stadig gerne se flere!

MVH Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 21-06-02 07:25

> [...]
ret
> god løsning !... Specielt fordi jeg elsker løg....!

Jeg vi klart advare dig imod at forsøge. Det er nok rigtigt at denne sauce
er mere holdbar end kødsovs, men det betyder ikke at der ike er seriøs
sundhedsfare alligevel. se http://www.fi.dk/boern/sundhed/koekkenhygiejne/

Hvis du gerne vil spise pasta må du efter min bedste overbevisning koge den
umiddelbart før du spiser den, hvilket egentlig er lettere end at varme en
færdigret, som altdi brænder på på gasblus. Hvis du skal have pastasauce,
som kan holde i varmen, er det bedste forslag nok Pesto, du kan få
forskellige smagsvarianter. Eller du kan spise kvik-nudler, som andre også
har foreslået, de skal bare have hældt kogende vand på og trække i tre
minutter.

God festival og fordøjelse

Peter

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 21-06-02 22:30

"Morten Simonsen" skrev i en meddelelse

[snip]...så jeg bare kunne varme det over gas-busset og
> komme lidt vand i...
[snip]

....husk også, at det ikke er tilladt at bruge åben ild, gasblus eller
Trangia i camping området....

Det kan være vi ses....

Jeg gider i øvrigt ikke rigtigt det der med at lave mad selv på Roskilde. En
af oplevelserne er faktisk, at der er utroligt meget lækkert mad på
Roskilde. Vi har tit lige en runde på pladsen for at smage de mange
spændende ting der er.... Og en fast tradition er helstegt okse lige bag
grøn scene for slet ikke at nævne den legendariske Louisanna burger mellem
Hvid og Gul.

Godt nok er det lidt dyrere, men jeg kunne under ingen omstændigheder drømme
om at sætte tænderne i sådan en omgang dåse mad, når det andet er lige ved
hånden - og jeg er i øvrigt også på SU

Kåre
- der i øvrigt glæder sig for vildt....