Er anbefalet et krav?
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 14:00

Hejsa

Hvis man skal sende et vigtigt brev (f.eks. hvis lejer ikke har betalt
husleje) SKAL man så sende det anbefalet, eller "anbefales" det?

Jeg mener hvor ligger bevisbyrden? Er det nok at man har en kopi af brevet
selv?

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 14:23

Niels skrev:

>Hvis man skal sende et vigtigt brev (f.eks. hvis lejer ikke har betalt
>husleje) SKAL man så sende det anbefalet, eller "anbefales" det?

Et anbefalet brev kan afvises af modtager. Det kan et normalt
brev ikke.

Normalt er man sikret hvis man sender et almindeligt brev, sørger
for at have en kopi af indholdet og beder om en postkvittering
når man afsender det på et posthus.

Hvis man vil gå med livrem og seler, gør man det samme, men
sender yderligere en kopi i et anbefalet brev.

>Jeg mener hvor ligger bevisbyrden? Er det nok at man har en kopi af brevet
>selv?

'Alt' er et bevis. Hvis du står i retten og fortæller at du har
sendt et brev og at indholdet svarer til en kopi du har, så skal
dommeren vurdere det på linje med andre beviser.

Men med en postkvittering står du lidt stærkere.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-02 14:36

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt er man sikret hvis man sender et almindeligt brev, sørger
> for at have en kopi af indholdet og beder om en postkvittering
> når man afsender det på et posthus.

Er det det samme som en afleveringsattest ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : TGD

Dato : 17-06-02 16:11

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d0de5db$0$27754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Er det det samme som en afleveringsattest ?

En afleveringsattest koster penge, en kvittering er ganske gratis.

Fra : emj

Dato : 17-06-02 17:06

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i
<wYmP8.176$va.33543@news000.worldonline.dk>:

>En afleveringsattest koster penge, en kvittering er ganske gratis.

Der gives ikke gratis kvittering for forsendesle af et brev.
Vil man have kvittering for alm. afsendt brev, skal man betale mindste
brevtakst for den. Der bliver sat frimærke på kvitteringen.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-02 18:53

Følgende er fundet på www.post.dk

| Modtagelsesbevis kun for rekommanderede breve og værdibreve.
| Afleveringsattest kun for almindelige breve og rekommanderede breve.

Rekommanderede breve er det samme som anbefalede breve, og udleveres
kun mod kvitering af modtager. Jeg læser så ovenstående som at:

Modtagerbevis er det kort man kan få retur med modtagers kvitering, så
du få dage efter afsendelse har en kvitering fra modtager på at de har
modtaget brevet, det fik jeg for nogle år siden(2-3 år) og det hostede
vistnok 50-60 kroner for det anbefalede brev OG modtagerbeviset.

Afleveringsattest er den kvitering du kan få på posthuset som
kvitering på at du har sendt brevet, den får du med et samme og viser
ikke om brevet faktisk når fram til modtageren.

Hvis man vælger at sende et brev som anbefalede, fordi man har en ide
om at modtager vil nægte at have modtaget noget brev, så er det en
fordel at bestille modtagelsesbevis, det koster ikke ret meget mere
end det anbefalede brev alene, og så har man kviteringen når man får
brug for den, og skal ikke på posthuset og betale postvæsnet for at
finde kviteringen fram.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-06-02 17:07

On Mon, 17 Jun 2002 15:22:41 +0200, Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Et anbefalet brev kan afvises af modtager.
>Det kan et normalt brev ikke.

Det er også muligt at nægte at modtage et alm. brev, enten ved at nægte
at modtage dette af postbudet eller ved at returnere brevet ( uåbnet ) til afsender,
med påskift f.eks. "modtagelse nægtet - retur til afsender".

mvh,

Kim

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 18:21

Kim Jensen <kj@hd.dk> skrev:

> [...]
> nægte at modtage dette af postbudet eller ved at returnere brevet
> ( uåbnet ) til afsender, med påskift f.eks. "modtagelse nægtet -

Hvis en forsendelse ligger i din postkasse har du modtaget den. Hvad du
herefter gør med forsendelsen er dit eget problem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-02 18:54

On Mon, 17 Jun 2002 17:20:54 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Hvis en forsendelse ligger i din postkasse har du modtaget den. Hvad du
>herefter gør med forsendelsen er dit eget problem.

Og det er der retspraktisk for?

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 19:12

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

[klip]

> Og det er der retspraktisk for?

Det er almindeligvis antaget i dansk ret, at et påbud er kommet frem, når
det er kommet ind ad brevsprækken. Herom hersker ingen tvivl overhovedet.
Ingen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-02 19:24

On Mon, 17 Jun 2002 20:12:10 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det er almindeligvis antaget i dansk ret, at et påbud er kommet frem, når
>det er kommet ind ad brevsprækken. Herom hersker ingen tvivl overhovedet.
>Ingen.

OK, nogen gange må man acceptere tingenes tilstand, uanset om man
forstår dem/er enig deri,,,

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-02 23:29

Scripsit Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk>
> On Mon, 17 Jun 2002 20:12:10 +0200, "Peter G C"

> OK, nogen gange må man acceptere tingenes tilstand, uanset om man
> forstår dem/er enig deri,,,

Pointen er *netop* at man ikke skal kunne slippe for at reagere på en
ubehagelig/bebyrdende meddelelse ved at lade være med at tømme sin
brevkasse.

Derfor er en meddelelse "kommet frem" så snart det kun beror på
modtagerens handlinger om/hvornår meddelelsen faktisk bliver læst
(hvis altså den er leveret på sådan en måde at modtageren normalt
vil blive klar over at den er der hvis han opfører sig normalt og
ikke i ond tro forsøger at slippe for at finde den).

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"