Hjælp til opsætning
Fra : Smash

Dato : 17-06-02 13:22

Hej

Jeg har i lang tid lave min java prog på min gamle 200 Mhz bærbare som har
kørt win98, men når man går væk fra de små eksempler og begynder med lidt
større og mere komplicerede ting, tager det en pæn tid at compile. Jeg vil
så istedet til at køre det på min workstation, som kører WinXP. I win98
kunne man ved at tilføje stien til ens compiler og viewer til autoexec.bat
med en path=c:\java\bin\ og så skulle man i sit udviklingsprogram, bare
angive den mappe som working directory, og så kunne man ellers ligge ens
*.java filer i den mappe man havde lyst til, og så kunne den compiles
alligevel.

Det fungerer vist ikke helt på samme måde i winxp/win2k, er der en der kan
forklare mig hvordan jeg skal gøre)

på forhånd tak....

//Smash

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 13:45

Smash skrev:

>Det fungerer vist ikke helt på samme måde i winxp/win2k, er der en der kan
>forklare mig hvordan jeg skal gøre)

Hvad har du gjort? Altså hvordan har du lavet programmerne
hidtil?

Jeg har installeret JCreator på både Win98 og Win2000, og jeg har
ikke bemærket nogen brugsmæssig forskel.

--
Bertel

Fra : Smash

Dato : 17-06-02 14:06

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> hidtil?
>
> Jeg har installeret JCreator på både Win98 og Win2000, og jeg har
> ikke bemærket nogen brugsmæssig forskel.

Jeg har brugt Bluette 0.7, dvs. først installeret sdk manuelt. Programmet er
ikke engang en final version, har nogle mangler, men ligner notepad og så
farver det variabler osv., meget rart at bruge. Problemet er at min 200 Mhz
snart ryger til de evige hashmarker, og så kan jeg ikke bruge den + jeg
gider ikke vente de op til et minut det tager for den at compile sølle 100
linier

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 14:18

Smash skrev:

>Jeg har brugt Bluette 0.7, dvs. først installeret sdk manuelt. Programmet er
>ikke engang en final version, har nogle mangler, men ligner notepad og så
>farver det variabler osv., meget rart at bruge.

Prøv JCreator. Den er nem at bruge. Jeg har dog ikke prøvet den
på XP.

--
Bertel

Fra : Carsten Højgaard

Dato : 17-06-02 14:10

> [...]
> alligevel.
>
> Det fungerer vist ikke helt på samme måde i winxp/win2k, er der en der kan

Gå ind i kontrolpanelet. Vælg SYSTEM -> ADVANCED -> ENVIROMENT VARIABLES...

Under SYSTEM VARIABLES, er der en variabel som hedder PATH.
Klik på den, og vælg EDIT. Her kan du tilføje din sti til din
JDK-installation.

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 17-06-02 15:21

"Smash" <smash@hemmelig.dk> wrote in message
> [...]
> alligevel.
>
> Det fungerer vist ikke helt på samme måde i winxp/win2k, er der en der kan

I win2000 (og jeg mener det er det samme i XP) kan du gøre følgende:
Højreklik på My Computer (jeg er ikke sikker på de danske betegnelser)
og vælg "properties".
Det åbner et vindue der hedder "System Properties".
Her vælger du fanen "Advanced", og du vælger så "Environment
Variables".
I det følgende vindue kan du så indsætte din sti til java\bin i den path
som findes (eller skabe en ny om nødvendigt), og du kan osse sætte
JAVA_HOME til det dir du han installeret din jdk i.

Mvh. Steen

Fra : Smash

Dato : 17-06-02 17:37

"Steen Jorgensen" <seldrup@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> som findes (eller skabe en ny om nødvendigt), og du kan osse sætte
> JAVA_HOME til det dir du han installeret din jdk i.

har lige 2 Q's.

1. Hvad mener du med java_home?

2. jeg har fulgt fremgangsmåden og det virker, tak for det. Men jeg er nu
stødt på et nyt problem. Jeg kan fint compile, men når jeg så ekskverer
filen, kommer den med følgende fejlmeddelelse:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDeFoundError: filnavn

Filnavn er så *.java filens navn.

jeg har lige installeret sdk1.4, prøvede med sdk1.3.1 først, det gav samme
fejl.
Hvad hulen er der galt?

//Smash

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 17-06-02 19:18

> "Steen Jorgensen" <seldrup@get2net.dk> wrote in message

> har lige 2 Q's.
>
> 1. Hvad mener du med java_home?

"JAVA_HOME" er en standard environment variabel, som sættes til
at pege på det dir du har installeret java i. Andre programmer, og vist
iøvrigt også den jvm dine applikationer kører i, kan så aflæse hvor diverse
nødvendige ting og sager, jar-filer, security-filer osv. findes. Det bruges
bl.a. af en del af de buildere, som du vist osse spurgte om. Du kan osse
sætte environment-variable fra din dos-promt, fx.

set JAVA_HOME=c:\jdk13

.... men så eksisterer variablen kun til du lukker promten ned igen, men vil
altså kunne bruges af de applikationer du starter fra den promt.

> [...]
> filen, kommer den med følgende fejlmeddelelse:
>
> Exception in thread "main" java.lang.NoClassDeFoundError: filnavn

Det håber jeg ikke filnavnet er: det må ikke være med .java extension, men
skal referere til class filen, men stadig uden extension.

Fx. source: Programfil.java
kompileret: Programfil.class
køre: java Programfil

Men ellers kan det være noget med din classpath. Prøv evt. at skrive
set classpath=.;%classpath%
fra den promt du vil køre programmet fra - punktummet includeret det dir
du står i i classpathen.
(kører du fra noget builder-agtigt skal der være et sted hvor du kan
sætte classpathen.

> jeg har lige installeret sdk1.4, prøvede med sdk1.3.1 først, det gav samme
> fejl.
> Hvad hulen er der galt?

Jeg har ikke prøvet 1.4, men kan ikke tro Sun har lavet de her ting om.

Mvh. Steen

Fra : Smash

Dato : 17-06-02 19:43

> [...]
> du står i i classpathen.
> (kører du fra noget builder-agtigt skal der være et sted hvor du kan

filen er navngivet smash.java, inde i programmet er det kaldt smash, så alt
er som det skal være.

Default classpath har jeg fundet inde i programmet, som det er nu er den sat
til det samme som min PATH er sat til, altså C:\j2sdk1.4.0_01\bin.
Er det det den skal være, eller hvad skal den så pege på?

//Smash

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 17-06-02 21:06

> [...]
sat
> til det samme som min PATH er sat til, altså C:\j2sdk1.4.0_01\bin.

Det lyder ikke så godt. Classpath skal pege på de andre class-filer, som dit
program skal bruge for at kunne køre korrekt.
Hvis det er direkte class-filer, så skal classpathen blot pege på det
directory class-filerne befinder sig i.
Hvis det er class-filer samlet i jar-filer, hvad det ofte er, skal
classpathen pege
direkte på jarfilen.

Det lyder lidt, som om det måske være en god
ide for dig at hente den officielle java-tutorial hjem - eller kigge på den
online.
Så vidt jeg husker er der udmærkede afsnit om opsætningen af en standard
java-installation, incl. om classpathen (og JAVA_HOME!)

Du kan finde den på
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/information/download.html

Mvh. Steen

Fra : Smash

Dato : 17-06-02 20:12

> [...]
> Så vidt jeg husker er der udmærkede afsnit om opsætningen af en standard
> java-installation, incl. om classpathen (og JAVA_HOME!)

Takker, vores lærer kunne kun finde ud af det til win98, hvor man blot
skulle tilføje path stien til autoexec.bat og så fungede det ellers.

//Smash

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 22:15

"Smash" <smash@hemmelig.dk> writes:

> Hvad hulen er der galt?

Du er røget i en af standardfælderne.

Overvej at følge "Your first cup of Java" på
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Møllerhøj

Dato : 18-06-02 12:51

Ellers så kig dog på sun's hjemmeside hvor der i forbindelse med
downloadningen af jdk også er en ganske udførlig vejledning til opsætning
under win2k/xp/98/95/linux osv. osv. osv. den er ikke til at oversé.....

Jakob

Fra : Smash

Dato : 21-06-02 00:22

Jeg har løst det sidste problem nu, jeg ledte fejlagtigt efter en fil der
hed classes.zip, men siden beta 4 jdk1.2 har den været delt op i mappen bin,
hvor compilere osv. ligger, og så ligger classer osv. i filen rt.jar som
ligger i lib mappen.

tak for hjælpen store som små

//Smash