Filemaker - ødelagte filer
Fra : Niels Prins

Dato : 17-06-02 01:53

Jeg har haft dette spørgsmål liggende i dk.edb.databaser et par dage
uden noget svar, så jeg tænkte jeg ville forsøge mig her i det altid
vidende mac forum.

Jeg har i flere år arbejdet med Filemaker og har efterhånden opbygget
en vis erfaring i at bruge programmet. Generelt kører det uden
problemer. Den eneste 'fejl' jeg kan finde er at data og brugerflade
ligger i samme dokument. Det ville være rart hvis det var adskilt så
når/ hvis der opstår fejl i brugerfladen så er dataene intakte og
omvendt. På nuværende tidspkt. er det let at miste data, da man er
tvunget til at gå tilbage til en tidligere udgave af databasen og ikke
kan komme til at importere de nyeste data fra en ødelagt fil. Jeg har
situationen nu og det ærger mig at jeg aldrig har fået programmeret en
atomatisk backup af dataene.

Er der nogle der har erfaring for hvordan man bedst vedligeholder og
backupper filemakerdatabaser. Hvad skal man gøre for at bevare sunde
baser. Jeg arbejder med Filemaker 4.04 på en Filemakerserver 3, da
firmaet ikke syntes der er grund/økonomi til at opgraderer til en nyere
version.

Alle kommentarer vil blive læst med stor interesse.

Niels

Fra : Michael Horn

Dato : 17-06-02 08:22

> [...]
> version.
>
> Alle kommentarer vil blive læst med stor interesse.

Hvor mange gange skal man miste data før end upgr. Af programmet er
forrentet?? Nyere versioner er mere stabile..

I FMP5.5 er der fx en script der kan eksportere data, der er også een der
kan gemme en kopi.

Men hvorfor har du ikke dine FM-filer med i en backup rutine??

Jeg har brugt filemaker sider vers. 1.1 1993 og efter vers. 4 og frem har
jeg stort set ikke oplevet uoprettelige skader som filemaker ikke kunne
genoprette.

Prøv evt. http://www.junior.dk

Mvh
Michael Horn

Fra : Niels Prins

Dato : 18-06-02 07:46

In article <B9335A9F.18BF9%michaelhorn@mac.com>, Michael Horn
<michaelhorn@mac.com> wrote:

> Men hvorfor har du ikke dine FM-filer med i en backup rutine??

Lige en korrektion. Selvfølgelig har jeg backup af mine filemaker
filer. I tilfælde af at en database går ned skal jeg gå tilbage til en
tidligere database hvilket kan medfører tab af de nyeste data. Det jeg
er på jagt efter er råd til bedst mulig vedligeholdelse af databaserne
så de ikke går i "stykker", og erfaringer vedr. opdatering af gamle
databaser med nyeste data.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-06-02 00:06

Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> [...]
> er på jagt efter er råd til bedst mulig vedligeholdelse af databaserne
> så de ikke går i "stykker", og erfaringer vedr. opdatering af gamle

Kære Niels. Jeg kan nok ikke var til megen hjælp, for jeg har ikke
oplevet de samme problemer, som du har. Hverken med v. 2.1 (? var vist
den første jeg havde, eller senere)

Men jeg erindrer noget med, at ved genåbning af databaser (efter et
sys-frys og en genstart 'uden for nummer') at de kan sige noget om at
gennemføre et consistency check (?). Måske kan du prøve at gennemføre /
provokere et sådant? Men jeg véd ikke om det hjælper ......

Men måske skulle du - med jævne mellemrum - bare save dine data på en
anden HD/partition/medie som tab-adskilt tekst (el. lign. tekstformat),
så mister du da i det mindste ikke data, og hvis du så har databasen
(masteren) i reserve, er det ganske nemt at genskabe, ik'? ... måske er
der nogle af de hard-core Apple Script folk herinde der kan give dig en
automatiseret funktion til det? Kom frem AS-folk.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-06-02 08:58

> [...]

> version.
>
> Alle kommentarer vil blive læst med stor interesse.

Jeg har i nogen tid arbejdet med vers 5 og 5.5 og jeg har ikke oplevet
de problemer.

Men jeg kan huske en enkelt gang at det skete i en tidligere version.

Jeg tror at en opgradering vil hjælpe. Ellers er der vel kun at sige til
deet, at man bør arkivere og back'e up i daglig rutine for at undgå de
helt store tab.

Iøvrigt kan du jo i vid udstrækning lave databaser, der adskiller data
og brugerinterface, men helt undgå sammenblanding kan man ikke.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk