pas
Fra : Anders Olsen

Dato : 16-06-02 22:34

hej

mig og en ven har diskuteret om man skal have pas med for at komme til
Tyskland, og så håber vi at der er nogen her inde fra der ved det.

Mvh
Anders

Fra : Claus MC

Dato : 16-06-02 22:39

"Anders Olsen" <ao@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> mig og en ven har diskuteret om man skal have pas med for at komme til
> Tyskland, og så håber vi at der er nogen her inde fra der ved det.

Man skal ikke længere forevise det ved grænseovergangen, men skal have det
på sig og forevise det på forlangende - så ja, man skal have det med.

/Claus

Fra : Anders Olsen

Dato : 16-06-02 22:48

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man skal ikke længere forevise det ved grænseovergangen, men skal have det
> på sig og forevise det på forlangende - så ja, man skal have det med.

Hvis man gør det alligevel hvad koster det så

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-06-02 23:22

On 16.06.2002 23:48, in article 3d0d076c$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Anders Olsen" <ao@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvis man gør det alligevel hvad koster det så

Det er jo tyskerne der afgør det, så det er ikke sikkert, der er nogen her i
NG'en der ved det.

Du kan læse lidt på www.schengen.dk, men der står ikke noget om det.

/kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-02 00:42

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:B932DC3D.7E26%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> Du kan læse lidt på www.schengen.dk, men der står ikke noget om
> det.

Hvorfor skal han så læse der ? ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-02 22:08

Pas, pas -pas.
Her er et klip fra www.politi.dk under information findes Information om
Schengen af 5. marts 2001, hvor jeg har klippet pkt. 3 og 4.
Citat:
Om uklarheder ved presseomtale af Danmarks indtræden

3. Skal en dansk statsborger medbringe pas ved rejse til de andre nordiske
lande?

Det har siden midten af 1950'erne været ordningen, at nordiske statsborgere
er fritaget for at være i besiddelse af pas under ophold i et andet nordisk
land end hjemlandet. (Den nordiske Pasunion).

Dette ændres der ikke ved i forbindelse med Danmarks - og de øvrige nordiske
landes - indtræden i det praktiske-Schengen-samarbejde.

4. Skal danske statsborgere medbringe pas ved rejse til andre Schengen-lande
end de nordiske lande?

Danske statsborgere skal i dag medbringe pas ved rejse til lande uden for
Norden, herunder til de eksisterende Schengen-lande. Dette ændres der ikke
ved, når Danmark indtræder i det praktiske Schengen-samarbejde den 25. marts
2001.

Der sker heller ikke ændringer i forhold til gældende regler og praksis i de
øvrige Schengen-lande i relation til eventuel meldepligt for
tredjelandsstatsborgere, herunder udlændinge med opholdstilladelse i
Danmark.

Så husk nu det pas for Jeres egen skyld. Schengen samarbejdet går i korte
træk ud på, at man ikke må paskontrollere på grænsen under normale
omstændigheder, men man må gerne lave kontroller længere inde i landet, hvor
man så bl.a. skal forevise pas. Det gøres i vid udstrækning både på dansk og
tysk side.

Kurt

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 17-06-02 22:38

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor
> man så bl.a. skal forevise pas. Det gøres i vid udstrækning både på dansk

Længere nede har jeg anført hjemlen: Pasbek. §§2 og 31.

PH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 23:31

Claus MC skrev:

>Man skal ikke længere forevise det ved grænseovergangen, men skal have det
>på sig og forevise det på forlangende - så ja, man skal have det med.

Mig bekendt skal man ikke have pas med. Man skal bare kunne
legitimere sig med et fotobevis - og så er pas det mest
praktiske.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-06-02 00:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> Mig bekendt skal man ikke have pas med.
> Man skal bare kunne legitimere sig med et fotobevis

Man skal medbringe de dokumenter der kræves i det land man opholder sig i.

Fra Schengen-konventionen:

| 3. Ophævelsen af personkontrollen ved de indre grænser
| berører hverken anvendelsen af artikel 22 eller de kompetente
| myndigheders udøvelse af deres politimæssige beføjelser efter
| national lovgivning på hele den kontraherende parts område,
| eller den lovbestemte pligt til at være i besiddelse af, medføre
| og forevise tilladelser og dokumenter.

Det vil for Tysklands vedkommende sige at man skal have et pas med (eller
et legitimationskort, men det har vi jo ikke).

T.T.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-06-02 01:15

Bertel Lund Hansen skrev:

>Mig bekendt skal man ikke have pas med. Man skal bare kunne
>legitimere sig med et fotobevis - og så er pas det mest
>praktiske.

Vi er nogle stykker som tager på ferie sammen her om et par uger. Vi
regner med at skulle en tur ned over grænsen, men vi har ikke noget
pas.

Jeg mener at have hørt noget om, at da Danmark har EU-formandsskabet,
så vil der være kontrol ved grænserne her i sommer. Kan vi komme over
grænsen uden pas? Der er billede på mit VISA/Dankort, det kan jeg vel
bruge som "fotobevis"?

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! Skriv for mere info.

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 06:28

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev:

[klip]

> Vi er nogle stykker som tager på ferie sammen her om et par uger. Vi
> regner med at skulle en tur ned over grænsen, men vi har ikke noget
> pas.

God tur.

> [...]
> så vil der være kontrol ved grænserne her i sommer. Kan vi komme over
> grænsen uden pas? Der er billede på mit VISA/Dankort, det kan jeg vel

VISA/Dankort kan ikke bruges som dokumentation for din nationalitet. Heller
ikke kørekort. Et pas kan.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ove Kristensen

Dato : 17-06-02 07:36

> Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev:
>
> [klip]

> VISA/Dankort kan ikke bruges som dokumentation for din nationalitet.
Heller
> ikke kørekort. Et pas kan.

Hvad så hvis det er udløbet, kan det så stadig bruge som dokumentation?

Med venlig sommer hilsen
Ove.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 10:23

Ove Kristensen skrev:

>Hvad så hvis det er udløbet, kan det så stadig bruge
>som dokumentation?

Ih ja. Især hvis man har skiftet statsborgerskab efter at det
udløb.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 16:17

"Bertel Lund Hansen" <mailto:nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
"Re: pas"

> Ih ja. Især hvis man har skiftet statsborgerskab efter at det
> udløb.

Man kan vel også godt have skiftet statsborgerskab, selvom ens pas ikke er
udløbet, eller tager jeg helt fejl? (Jeg ved ikke om man skal aflevere det, når
man skifter statsborgerskab) Og hvad gør en herboende andengenerationsinvandrer
uden dansk statsborgerskab egentlig? Skal han/hun have et pas fra sine forældres
land?

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Fra : Padre

Dato : 17-06-02 16:43

> (Jeg ved ikke om man skal aflevere det, når
> man skifter statsborgerskab)

Det skal man, passet er statens ejendom, og det fungerer i praksis som
dokumentation for dansk indfødsret, så hvis man er blevet statsborger i et
andet lkand, skal man aflevere passet.

Det er faktisk en alvorlig sag

> Og hvad gør en herboende andengenerationsinvandrer
> uden dansk statsborgerskab egentlig? Skal han/hun have et pas fra sine
forældres
> land?

Fra sit eget land, ja (hvis vedkommende ikke har dansk indfødsret, er det
vel ikke bare forældrenes land, men vedkommendes eget, så at sige)

Padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-02 13:23

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> VISA/Dankort kan ikke bruges som dokumentation for din nationalitet. Heller
> ikke kørekort. Et pas kan.

Men eftersom kontrollen ved de indre grænser indføres for at holde
udenlandske ballademagere ude, kan man vel håbe på at blot
dokumentation for at man har *bopæl* i Danmark vil være nok til at
overbevise grænsekontrollen om at man har et anerkendelsesværdigt
ærinde i landet. Hertil bør man kunne bruge et sygesikringskort.

(Men uanset det ville jeg nu alligevel altid sørge for at have et pas
med når jeg bevæger mig udenfor riget - af hensyn til de udenlandske
myndigheder).

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 17-06-02 21:02

> (Men uanset det ville jeg nu alligevel altid sørge for at have et pas
> med når jeg bevæger mig udenfor riget - af hensyn til de udenlandske
> myndigheder).
>
> --
Det gør du måske også klogt i også af hensyn til de danske myndigheder. Så
vidt jeg ved er pasbekendtgørelsen stadig gældende.

Pasbekendtg. Fra retsinfo:

§ 2. I øvrigt skal danske statsborgere ved udrejse fra og ankomst til landet
være forsynet med pas.

§ 31. Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 3 og § 30, stk. 1 og 2, straffes med
bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6
måneder.

PH

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 17-06-02 21:05

"Peter Hansson [8520]" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> § 31. Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 3 og § 30, stk. 1 og 2, straffes med
> bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6

For at få det hele med:

Fra bek. 704/2001: Ændring:

2. I § 31 ændres »bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 6 måneder" til: "bøde eller fængsel indtil 6 måneder«.

PH

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 09:53

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Mig bekendt skal man ikke have pas med. Man skal bare kunne
> legitimere sig med et fotobevis - og så er pas det mest
> praktiske.

Du skal normalt kunne dokumentere dit statsborgerskab. Som dansker har
du ikke rigtigt noget andet end dit pas, der kan dokumentere dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 09:54

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev:

> Hvad så hvis det er udløbet, kan det så stadig bruge som
> dokumentation?

Selvfølgelig ikke. Et udløbet pas er ikke gyldig legitimation.

--
Morten http://miljokemi.dk