jordbær
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-06-02 22:43

Hej gruppe
Er der nogen der ved hvilken jordbærsort der egner sig til frysning, alså
har smag nok.
Jeg har haft senga indtil nu, men desværre er de muteret til nogen små
sjatne nogen.

jeg har dybdal til spisebær, men de er for milde til frysning, synes jeg.

mvh
Vibeke

Fra : berbeck

Dato : 17-06-02 12:35

"Vibeke Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sjatne nogen.
>
> jeg har dybdal til spisebær, men de er for milde til frysning, synes jeg.

Jeg er enig med dig i, at senga er de bedste, og kan ikke lade være med at
tænke på, om du husker at forny dine planter? Jordbærplanter er kun gode i 3
år, med størst ydelse 2. år. Det bedste er, hvis man hvert år fornyr 1/3 af
sit jordbærbed ved at tage de største springere i august og plante ud.
Senga er stadig i handlen, hvis det er selve dine planter, der er blevet for
gamle, eller du kan hente her (Korsør/Skælskør).
Hilsen Else

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-02 15:05

On Mon, 17 Jun 2002 13:34:32 +0200, "berbeck" <berbeck@mail.tele.dk>
wrote:

>år, med størst ydelse 2. år. Det bedste er, hvis man hvert år fornyr 1/3 af
>sit jordbærbed ved at tage de største springere i august og plante ud.

Hov. Hvis du med 'største springere' mener de største udlæbere, så skal
man lige passe lidt på.

De jordbærplanter som sætter færrest/ingen bær, de kommer meget hurtigt
med udløbere, som jo derfor også er de største når det er tid at plante
de nye jordbærrækker. På den måde risikerer man at avle videre på de
planter som bærer færrest bær.

I stedet skal man lige nu mærke de planter af som sætter de
største/flste/bedste bær, og så skal man tage stiklinger fra dem.

(Det er noget jeg har fra en jordbæravler, jeg har ikke nogen beviser
for at det er sådan, kun hans ord. Og jeg må da sige det lyder altså ret
logisk, så jeg tror på det

http://www.gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 17-06-02 23:51

> [...]
for
> gamle, eller du kan hente her (Korsør/Skælskør).

Jeg har haft den samme i 28 år nu. Vi flyttede for 5 år siden, og tog
naturligvis nogle med. Men de har haft en kummerlig tilværelse
indtil sidste år,de har været ved a dø af tørke flere gange. Og så fik de
brændenældevand; nogle skovjordbær som jeg også har, blev helt deformeret af
brændenældevand, bærrene blev meget aflange og blev aldrig røde, men de ser
godt ud i år, så jeg ved ikke om det er det der har ødelagt sengaerne.
jeg tog de bedste udløbere og plantede et godt sted sidste efterår, men det
ser desværre ikke ud til, at de er kommet over det.

Tusind tak for tilbuddet, jeg bor på fyn, så det kan være at jeg tager imod
det ved lejlighed, ellers er det nok billigere at købe nogle i nærheden. Dem
jeg har set indtil nu, har heller ikke været noget at skrive hjem om.

venlig hilsen
Vibeke

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 18-06-02 18:32

Vibeke Hansen <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aej0i5$s0a$1@sunsite.dk...
> [...]
> har smag nok.
> Jeg har haft senga indtil nu, men desværre er de muteret til nogen små

Jeg har Dania, de yder godt og er rimelig faste og anbefales til bla.
frysning. De er ikke særlig tidlige. Det er en dansk sort, frigivet fra
Årslev forsøgsstation i starten af -70erne.

--
mvh.
Klaus Eriksen