Bladlus på rosenknopper
Fra : Marianne

Dato : 16-06-02 22:07

Hej

Jeg har lige opdaget, at der sidder en anseelig bunke bladlus på knopperne
af mine roser.

Jeg er totalt novice udi havebrug (selv om jeg har haft have i årevis), og
roserne er helt nye, dvs fra i år. Skal jeg gøre noget ved bladlusene, eller
skader de ikke ? Hvis jeg skal gøre noget, hvad da ?

mvh
Marianne

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-06-02 23:48

> [...]
eller
> skader de ikke ? Hvis jeg skal gøre noget, hvad da ?

Jo, de suger saft af roserne, så jeg ville sprøjte roserne med koldt vand,
og lusene falder af. Har du mange mus'e'vitter, vil de gerne have dem til
deres unger; og pludselig er der en masse mariehønselarver der fortærer
bladlus med god appetit.
Der er mange hjælpere i naturen.

mvh
Vibeke

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 03:19

> [...]
eller
> skader de ikke ? Hvis jeg skal gøre noget, hvad da ?

Du kan forebygge lus på flere måder.
Aske fra grill eller brændeovn rundt om roden (har ikke prøvet det men har
hørt det virker) eller kaffegrums rundt om roden.
Er de kommet på rosen kan du sprøjte med en blanding af sprit og brun sæbe,
der skal vist også vand i, kan bare ikke huske forholdet, men måske en anden
herinde kan?

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : M. Jørgensen

Dato : 17-06-02 17:44

Du kan bruge almindelig opvaskemiddel til at sprøjte dem med, brug endelig
ikke sprit, det svider bladene.
Bland opvaskemiddel med vand og sprøjt dem indtil de er væk, det hjælper.

Fra : Marianne

Dato : 17-06-02 22:04

> Bland opvaskemiddel med vand og sprøjt dem indtil de er væk, det hjælper.

Tak - det kan jeg godt finde ud af!

mvh
Marianne