Java og fremmede fonte
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 16-06-02 21:30

Hejsa

Jeg har et problem med at java program som jeg har skrevet, eller
rettere mine brugere har rapporteret et problem som jeg ikke umiddelbart
kan teste.

Mit java program er en standard Java 2 Application basseret på jdk 1.4,
som benytter swing (bl.a. JTable) til sin brugergrænseflade og fungerer
fint for mig og andre bruggere i denne del af verdenen, men....

Visse brugere i de mere "eksotiske" lande har rapporteret problemer med
at indtaste oplysninger i mine dialogbokse og tabellen. Når brugerne
intaster f.eks. farsi eller vietnamesisk bliver mange af tegnene kun
vist som firkanter hvilken tyder på at JVM'en ikke kan finde en glyph
til karakteren.

spørgsmålet er nu hvad kan jeg gøre i mit program for at alle karakterer
bliver vist okay, også i ikke vestlige lande ?

og hvis jeg ikke kan gøre så meget hvordan guider jeg så mine brugere
til at løse problemmet ?

mvh
Henrik

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 17-06-02 00:06

"Henrik Lynggaard" <lynggaard@netscape.net> wrote in message
> [...]
> bliver vist okay, også i ikke vestlige lande ?
>
> og hvis jeg ikke kan gøre så meget hvordan guider jeg så mine brugere

Hej Henrik -

Det lyder som et ret så tricky problem. Og jeg har ikke noget direkte
konstruktivt.
En "rationel" forklaring ville være, at de sprog der er problemer med,
endnu ikke er "indsat" i Unicode!
Det kan formodentlig checkes. Jeg har engang set en henvisning til en
officiel Unicode-hjemmeside, hvor man vist kan se sådan noget.
Den er nok til at finde. (men så: hvis de ikke er "indsat", hvad i
alverden gør man så?)

Et simpelt forslag vil være at forsøge at få fat i en java-udvikler fra det
pågældende sprogområde, og så spørge ham/hende, hvad han/hun gør med
codepages mm., når de udvikler javaapplikationer? De arbejder formodentlig
med det samme officielle Sun-download-java-api som du gør.

(Og de synes sikkert, dansk er lisså eksotisk som farsi!)

Mvh. Steen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 23:29

Henrik Lynggaard <lynggaard@netscape.net> writes:

> [...]
>
> spørgsmålet er nu hvad kan jeg gøre i mit program for at alle
> karakterer bliver vist okay, også i ikke vestlige lande ?

Problemet ligger så vidt jeg kan se i at de ikke har installeret den
rigtige JVM, med fuldt Unicode tegnsæt.

Har du detaljer om de problematiske maskiners opsætning?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 17-06-02 18:44

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Problemet ligger så vidt jeg kan se i at de ikke har installeret den
> rigtige JVM, med fuldt Unicode tegnsæt.

Hvad kan de havde gjort galt og hvordan løser jeg det ?

> Har du detaljer om de problematiske maskiners opsætning?

Nope ikke på nuværende tidspunkt, hvilke detaljer skal jeg skaffe fra
dem ? hvad er relevant ?

mvh
henrik

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 23:21

> Hvad kan de havde gjort galt og hvordan løser jeg det ?

Jeg ved det ikke, da jeg ikke har rodet ret meget med den slags ting
(og det er længe siden).

Er du medlem af Java Developer Connection? Der er nogen gode fora
der.

> Nope ikke på nuværende tidspunkt, hvilke detaljer skal jeg skaffe
> fra dem ? hvad er relevant ?

Hvilken slags Windows de har installeret, og hvilken slags JVM? Der
er en speciel orientalsk version sjvh.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 22-06-02 16:33

> Hvilken slags Windows de har installeret, og hvilken slags JVM? Der
> er en speciel orientalsk version sjvh.

linux