/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
30kkm service for sv650s
Fra : Michael Kristensen


Dato : 16-06-02 20:49

Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.

Service indtil nu:
km: 1755 Mazi motor
km: 5912 Mazi motor
km: 12000 Rydbjerg mc
km: 18000 Lavede selv service: Ny olie, nyt oliefilter.
km: 24000 Lavede selv service: Ny olie, nyt oliefilter, nyt luftfilter,
nye tændrør.

Hvad bør jeg lave ved 30 kkm service udover ny olie+filter?
Hvad med benzin filter (burde være skiftet ved 12000 km eftersyn)?
Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30 kkm?
Hvordan tjekker om ens bremsevæske er god nok (er måske 3 år gammel)?
Skal kaburatorne justeres?
Kæde + dæk + bremser er ok.
Motor kører fint.

mvh - Michael Kristensen (sv650s)






 
 
RacerNiels (16-06-2002)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 16-06-02 21:13

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aeiq40$3c9$1@tux.netsite.dk...

> km: 24000 Lavede selv service: Ny olie, nyt oliefilter, nyt luftfilter,
nye tændrør.

> Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30
kkm?

Skal de ikke justeres ved 24kkm? Jeg vil tro det er det de kalder "tappet
clearence" i manualen.

Det kan også være den er ved at blive gammel. Suzuki regner nok ikke med at
den holder så lang tid. Skynd dig at sælge den til mig. Jeg er villig til at
give ca. 60000kr ubeset - så er det mig der står med "problemet"

Niels
XS400 *sælges*
SV650s *købes*
www.sqzuki.subnet.dk



m.grewy (16-06-2002)
Kommentar
Fra : m.grewy


Dato : 16-06-02 22:55


"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.dk> wrote in message
news:aeirgn$1qo$1@eising.k-net.dk...
>
> > Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30
> kkm?
>
> Skal de ikke justeres ved 24kkm? Jeg vil tro det er det de kalder "tappet
> clearence" i manualen.
>
Jeg mener at i Susuki`s manualer står der at man skal tjekke ventiler efter
12kkm.
Det er ikke nødvendigt men det står der vist.

Michael




Armand (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-02 22:17


m.grewy <grewy@fjern.mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:aej1fa$260j$1@news.cybercity.dk...
>
> "RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.dk> wrote in message
> news:aeirgn$1qo$1@eising.k-net.dk...
> >
> > > Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal
ved 30
> > kkm?
> > Skal de ikke justeres ved 24kkm? Jeg vil tro det er det de kalder
"tappet
> > clearence" i manualen.
> Jeg mener at i Susuki`s manualer står der at man skal tjekke ventiler
efter
> 12kkm.
> Det er ikke nødvendigt men det står der vist.

Læg lige mærke til forskellen på "at checke" og Mads' "justere":
Det er ikke sikkert at der er noget at justere; men man skal alligevel
lige kigge efter!!

Er der ikke en syntaks á lille service hhv. stort service i
servicemanualen, og hvordan falder de 30.000 ind herunder??

--
Armand.



Jes Vestervang (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 16-06-02 22:58


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev:
> Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
> service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.
>
Køb en haynes, det er for dyrt at lade være
Min haynes siger bl.a. ved Fazerens 24kkm eftersyn (frit fra hukommelsen):
motorolie+filter
forgaffelolie
rensning og smøring af linksystemet ved bagdæmperen
skift bremsevæske for og bag
skift af kølervæske
check af kæde, bremsoklodser osv., men det skal jo alligevel gøres oftere

(fazeren skal kun have justeret ventiler for hver 48kkm
Held og lykke

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600



Michael Kristensen (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 17-06-02 10:27

> Køb en haynes, det er for dyrt at lade være

Jeg er bange for, at mine mekaniske evner ikke rækker længere end de
operationer, som suzukis egen manual foreskriver.

Sværere ting må jeg desværre lade et værksted om

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



Kim J. (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 17-06-02 05:11

Hejsa Michael,

Hvis du kigger i din service-manual, så er der sikkert en tabel over, hvor
tit SV'eren skal have skiftet olie, oliefilter, luftfilter, justeret
ventiler og synkroniseres? Som jeg læser det, så har du, når du selv har
lavet service ikke synkroniseret karburatorer eller justeret ventiler. Det
vigtigste ved en service er at justere ventiler, hvis man ikke ønsker at
motoren skal stå af!
Har du ikke styr på, hvordan man går det, så køb en værkstedsbog (original
er bedst, alternativ Haynes), og allier dig med en, som kender lidt til det.
Første gang er altid en smule bøvlet, og det er nemt at lave alvorlige fejl.

Bremsevæske + forgaffelolie bør skiftes hvert år.

MVH
Kim Johnsen (GPX750R)
MC De Få Rå
Løsning

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aeiq40$3c9$1@tux.netsite.dk...
> Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
> service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.
>
> Service indtil nu:
> km: 1755 Mazi motor
> km: 5912 Mazi motor
> km: 12000 Rydbjerg mc
> km: 18000 Lavede selv service: Ny olie, nyt oliefilter.
> km: 24000 Lavede selv service: Ny olie, nyt oliefilter, nyt luftfilter,
> nye tændrør.
>
> Hvad bør jeg lave ved 30 kkm service udover ny olie+filter?
> Hvad med benzin filter (burde være skiftet ved 12000 km eftersyn)?
> Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30
kkm?
> Hvordan tjekker om ens bremsevæske er god nok (er måske 3 år gammel)?
> Skal kaburatorne justeres?
> Kæde + dæk + bremser er ok.
> Motor kører fint.
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>
>
>
>




Michael Kristensen (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 17-06-02 10:22


> Hvis du kigger i din service-manual, så er der sikkert en tabel over, hvor
> tit SV'eren skal have skiftet olie, oliefilter, luftfilter, justeret
> ventiler og synkroniseres?

Den slutter desværre ved 24 kkm eftersyn

>Som jeg læser det, så har du, når du selv har
> lavet service ikke synkroniseret karburatorer eller justeret ventiler.

Korrekt

> Det vigtigste ved en service er at justere ventiler, hvis man ikke ønsker
at
> motoren skal stå af!

Kan motoren gå i stykker pga. ikke justerede ventiler. Motoren kører fint
uden nogle mislyde.

> Bremsevæske + forgaffelolie bør skiftes hvert år.

Hvordan ses/føles det, hvis forgaffelolien er ved at være for gammel?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



origo@earthling.net (17-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 17-06-02 10:33

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aek9nm$ak9$1@tux.netsite.dk...
> Den slutter desværre ved 24 kkm eftersyn
Så er det bare å begynne forfra. De fleste tabeller listes hva som skal
gjøres hver 6000, 12000, 24.000 osv.

> Kan motoren gå i stykker pga. ikke justerede ventiler. Motoren kører fint
> uden nogle mislyde.
Hvis ventilklaringen er for liten, riskerer du brente ventilhoder/seter.
Hvis ikke du vet hvordan, er det kanskje en god ide å få et verksted til å
utføre oppgaven.

> Hvordan ses/føles det, hvis forgaffelolien er ved at være for gammel?
Skift hvert år uansett.

JS



Birger Poulsen (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 17-06-02 21:01


<origo@earthling.net> wrote in message news:aekad3$9j5$1@sunsite.dk...
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> news:aek9nm$ak9$1@tux.netsite.dk...
> > Den slutter desværre ved 24 kkm eftersyn
> Så er det bare å begynne forfra. De fleste tabeller listes hva som skal
> gjøres hver 6000, 12000, 24.000 osv.
>
Ventilerne skal kontrolleres/justeres for hver 24.000

Birger Poulsen
SV650



Mads Kristiansen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Mads Kristiansen


Dato : 18-06-02 14:57

> Ventilerne skal kontrolleres/justeres for hver 24.000

Jeg fik mine kontrolleret sidste år efter 27kkm og der var alle fint inden
for tolerancen. + lidt at give af.
Men man skal vel snart til det igen....

Mht. til forgaffelolie, skriver org. manu. ikke noget om skiftning. Kun
inspektion. Men skiftning hvert år lyder da som lidt overkill. Så meget
forbedrede køreegenskaber får man så da heller ikke.
Eneste grund er vel hvis olien har suget vand og dermed fået dårligere
viskositet. Det ligger jeg ikke helt mærke til. Men man mærker hvis der er
for letløbende olie i.....
Så maks. hvert 2 år samtidigt med bremser, efter min mening. (Men dem er der
jo mange forskellige af)

--
Mvh
Mads Kristiansen
SV650S



origo@earthling.net (18-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 18-06-02 19:38


"Mads Kristiansen" <Sysop@SLETTESzederkof.dk> wrote in message
news:3d0f3ca4$0$14583$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>Men skiftning hvert år lyder da som lidt overkill. Så meget
> forbedrede køreegenskaber får man så da heller ikke.
Det er ikke overkill, man venner seg gradivst til den forringede demping i
gaffelen.


JS



Claus Rittig (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-06-02 15:45

"Mads Kristiansen" <Sysop@SLETTESzederkof.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0f3ca4$0$14583$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Mht. til forgaffelolie, skriver org. manu. ikke noget om skiftning. Kun
> inspektion. Men skiftning hvert år lyder da som lidt overkill. Så meget
> forbedrede køreegenskaber får man så da heller ikke.

Tjah, der er jo også forskel på forskellige motorcyklisters brugsmønster.
Jeg skifter fx. forgaffelolie og bagdæmperolie på motocross'en, enduro'en og
den ene off-roader 2 gange om året. Min gadecykel kører ca. 5000km om året,
og bliver ikke belastet hårdt, så der kunne jeg nok nøjes med at skifte
hvert andet år - men hva faen, det koster jo kun håndører og det er let at
skifte, så jeg skifter hvert forår.

> Eneste grund er vel hvis olien har suget vand og dermed fået dårligere
> viskositet. Det ligger jeg ikke helt mærke til. Men man mærker hvis der er
> for letløbende olie i.....

Nej, olie i en dæmper der bruges, slides simpelthen op. Hvilken viskositet
"opslidt" olie har, har jeg aldrig målt, men den kan blive så "tynd" at der
nærmest ikke er nogen dæmpning tilbage. Derudover opslemmes der metalslam og
andet skidt fra glideringe og bøsninger i olien, og ethvert motocross
værksted vil kunne fortælle dig, at "slidt" olie slider uforholdsmæssigt
meget på støddæmperen.
Jeg har en del arfaring i kørsel med dårlig dæmperolie, for den ene af mine
off-roadere er noget billigt noget som jeg behandler ... mindre pænt. Den
originale bagdæmper kan ikke renoveres, og er nu 20 år gammel, og den er
stort set dæmpningsfri! Jeg har brugt flederen på en anden dæmper (som jeg
nu kører med), så jeg har dæmperen liggende uden fjeder, og den er glemrende
til at illustrere hvor galt det kan gå.
Jeg har også skiftet olie på mange forgafler der ikke var blevet serviceret
tilstrækkeligt, og noget af det ulækreste er at skulle skifte forgaffelolie
på en cykel som har kørt med det samme olie i 5-6 år - så er olien nemlig
rådden, og det stinker noget så klamt.

> Så maks. hvert 2 år samtidigt med bremser, efter min mening. (Men dem er
der
> jo mange forskellige af)

Tjah, det er der jo så mange meninger om, men lige olier tror jeg nu ikke
man er ilde stedt med at skifte lidt tit.

Rittig



Armand (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-02 22:21


Mads Kristiansen <Sysop@SLETTESzederkof.dk> skrev i en
news:3d0f3ca4$0$14583$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> Mht. til forgaffelolie, skriver org. manu. ikke noget om skiftning.
Kun
> inspektion. Men skiftning hvert år lyder da som lidt overkill. Så
meget
> forbedrede køreegenskaber får man så da heller ikke.
> Eneste grund er vel hvis olien har suget vand og dermed fået dårligere
> viskositet.

Hvad med de afslidte etalpartikler der befinder sig frit svævende i
olien og gør den til en slibepasta?
Motorolien har jo et indskudt oliefilter til at tage sig af den slags;
men dér kan en forgaffel ikke være med !!

--
Armand.




Henning (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 17-06-02 00:54

> Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
> service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.

Køb en Haynes eller lignende.


> Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30 kkm?

Ved jeg ikke, men selvom den har langt service interval, er det en god ide at checke 'ofte' de første 20-30Mm. I den periode sætter de sig. Derefter det min erfaring, at det ikke er nødvendigt at stille dem, når de checkes. Og så er det min helt og aldeles personlige mening, at værksteder forsøger at slippe så nemt om ved et serviceeftersyn som muligt.


> Hvordan tjekker om ens bremsevæske er god nok (er måske 3 år gammel)?

Man skifter den efter senest to år ;)


--
Who, what, where?: http://move.to/henning



Ptheo (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Ptheo


Dato : 17-06-02 21:27

"Henning" <henning@see.sig> wrote in message news:<3d0dbabb$0$80406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> > Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
> > service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.
>
> Køb en Haynes eller lignende.
>
>
> > Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30 kkm?
>
> Ved jeg ikke, men selvom den har langt service interval, er det en god ide at checke 'ofte' de første 20-30Mm. I den periode sætter de sig. Derefter det min erfaring, at det ikke er nødvendigt at stille dem, når de checkes. Og så er det min helt og aldeles personlige mening, at værksteder forsøger at slippe så nemt om ved et serviceeftersyn som muligt.
>
>
> > Hvordan tjekker om ens bremsevæske er god nok (er måske 3 år gammel)?
>
> Man skifter den efter senest to år ;)

Hvorfor ikke bare følge den orginale service manual..... den findes
til fri download på
http://www.motofiches.com/microfiches/
.... der er alt vist og beskrevet... så må man selv tage stilling..
kan kan ikke...

mvh
ptheo

Ptheo (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Ptheo


Dato : 17-06-02 21:27

"Henning" <henning@see.sig> wrote in message news:<3d0dbabb$0$80406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> > Jeg nærmer mig 30kkm på min sv650s, og vil derfor give den sit 30 kkm
> > service. Men i min service-manual går kun til og med 24 kkm service.
>
> Køb en Haynes eller lignende.
>
>
> > Skal en SV have justeret ventiler som mange andre modeller skal ved 30 kkm?
>
> Ved jeg ikke, men selvom den har langt service interval, er det en god ide at checke 'ofte' de første 20-30Mm. I den periode sætter de sig. Derefter det min erfaring, at det ikke er nødvendigt at stille dem, når de checkes. Og så er det min helt og aldeles personlige mening, at værksteder forsøger at slippe så nemt om ved et serviceeftersyn som muligt.
>
>
> > Hvordan tjekker om ens bremsevæske er god nok (er måske 3 år gammel)?
>
> Man skifter den efter senest to år ;)

Hvorfor ikke bare følge den orginale service manual..... den findes
til fri download på
http://www.motofiches.com/microfiches/
.... der er alt vist og beskrevet... så må man selv tage stilling..
kan kan ikke...

mvh
ptheo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste