Anbefaling - Støvsuger
Fra : Tope

Dato : 11-02-01 13:57

Vi skal købe ny støvsuger.

Vi har rengøringshjælp een gang om ugen, vores lejlighed er ca. 150 kvm med
fortrinsvis trægulve - er der nogen som kan anbefale den perfekte
kombination af lav pris og høj kvalitet til dette?

Mvh

Torsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-02-01 18:30

> [...]
> fortrinsvis trægulve - er der nogen som kan anbefale den perfekte
> kombination af lav pris og høj kvalitet til dette?

Vores gamle Nilfisk er 20 år, og jeg har besluttet at den ikke skal med i
vores nye hus. Lige nu står valget mellem en ny Nilfisk eller
centralstøvsuger - Nilfisken fører svagt på point for at være billigst, men
stærkt efterfulgt at centralstøvsugeren, som godt nok er dyrere, men ikke
støjer (og er bedre for ryggen). Og hvor mange støvsugere kan prale af at
kunne holde i 20 år uden nogen sinde at have fejlet noget som helst?

Mvh Maria

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-02-01 15:32

Og hvor mange støvsugere kan prale af at
> kunne holde i 20 år uden nogen sinde at have fejlet noget som helst?
>
> Mvh Maria

For nylig var jeg på besøg, hos en ældre dame, for at bore et par huller i
vægen.
I den forbindelse, ville jeg låne hendes støvsuger til snavset.
Overrasket blev jeg, da jeg så den, for den var henved 40-50 år gammel, også
en Nilfisk.
Det skal dertil siges, at den skulle køre ca. 2 min., inden den kom op i
omdrejninger og dens sugeevne var ikke at råbe hurra for.
Men den kunne nok holde hendes tid ud mente hun, og man skifter da ikke sine
ting ud så længe de stadig virker.

Det kunne vi vist godt lære noget af.

Mange gange siger vi også, nu kan den gamle støvsuger altså ikke suge mere,
og det er ikke rigtig.
Det er bare de nye der suger bedre.

Hilsen Jean

Fra : SØREN KRING

Dato : 13-02-01 23:35

Tja, det er problemet med de gamle Nilfisk: de kan ikke suge, men vil ikke
gå i stykker
Men de har nok ardrig suget meget bedre. Kravene var anderledes dengang og
teknikken er jo også blevet mere fremskredent.
De nye Nilfisk skulle efter sigende være udmærkede, men om de holder lige så
længe som de gamle kan vi nok først afgøre om 30-40 år.
Vi har selv en Miele, der er 10 år gammel. Udmærket maskine, selvom slangen
knækker med jævne mellemrum. Så kan man korte den et stykke af, men det ´kan
man jo ikke blive ved med.

hilsen Søren

Fra : Jean Seeberg

Dato : 14-02-01 14:00

Hej Søren

Jeg ser det for mig, kravlende nede på gulvet med 20 cm slange, eller dig
løftende på på støvsugeren pga kort slange, meden konen fører røret.

Det minder mig om, engang kom jeg ud til en tlf. kunde, Fru. Pedersen, som
klagede over at hun ikke kunne ringe op ( den gamle model med drejeskive ).
Da jeg ankom for fejlretning af samme tlf. sagde hun: De kan nok se unge
mand, jeg skal have hovedet helt ned til telefonen for at høre, og så kan
jeg ikke se at dreje.
Det var også rigtig, ledningen fra røret og ned til selve app., var
fuldstændig snoet, så den kun var 20 cm. lang.
Jeg fik ledningen snoet op, ved at lade røret hænge ned og den drejede
lystigt, vel 40 omgange, og ledningen fik sin normale længde igen og Fru
Pedersen var meget tilfreds, nu kunne hun igen ringe.
Det er den slags oplevelser der er med til at gøre livet lidt sjovere.

Jo de nye Nilfisk, suger aldeles fremragende, og prisen er også rimelig. Ja
nu skriver jeg Nilfisk jeg mener Gerni, men det er jo samme firma, dog
adskilt igen.
Vi har 2 af slagsen, en stor på værstedet, og en lidt mindre stor inde. De
er lidt store og larmer lidt.
Men de nye, min søn har lige fået en, den har større sugeevne, er støjsvag
og fylder mindre.
Den model tror jeg helt bestemt de får succes med ( Gerni Vac 05 Dry )

Hilsen Jean

Fra : SØREN KRING

Dato : 16-02-01 08:58

> Hej Søren
>
> Jeg ser det for mig, kravlende nede på gulvet med 20 cm slange, eller dig
> løftende på på støvsugeren pga kort slange, meden konen fører røret.

<klip>

*gg*, man skal altså have en ny slange inden da, selvfølgelig. Jeg ville
bare påpege at problemet med en (i enden) knækket slange kunne løses uden
brug af tape-omvikling. Men det er irriterende, at den knækker så tit. Jeg
synes aldrig der skete noget med slangerne til de gl. Nilfisk. Og de var
ovenikøbet koniske. Jeg kan huske fra min barndom i Sydslesvig, at vi fik
besøg af en dørsælger, der ville sælge os en ny støvsuger (Elektrolux). Han
startede med at spørge hvad for en støvsuger vi havde. Min mor svarede, at
hun havde en Nilfisk, hvorpå manden sagde: "Jamen farvel så. Så har de
verdens bedste støvsuger."

hilsen Søren

Fra : Jean Seeberg

Dato : 19-02-01 14:06

> [...]
> startede med at spørge hvad for en støvsuger vi havde. Min mor svarede, at
> hun havde en Nilfisk, hvorpå manden sagde: "Jamen farvel så. Så har de

Apropo dørsælgere.
Som barn husker jeg tydelig vores ældre enlige nabo, komme grædefærdig over
til mine forældre.
Hun havde lige haft besøg af en dørsælger i Nilfisk, han havde holdt en
polsøger på hendes støvsuger og fortalt hende at hun havde været meget
heldig, for hendes støvsuger var livsfarlig, men heldig for hende havde han
en ombytningsstøvsuger af samme mærke i bilen, som hun kunne købe billig.
Hun var jo glad for ikke at være slået ihjel, og samtidig kunne få en anden
til en rimelig pris.
Samme dørsælger havde forinden også været hos mine forældre, men vores var
næsten ny, så her gik han med uforudrettet sag.
Få dage efter hørte vi fra de forskellige naboer, at han havde været flere
steder, og hver gang samme fremgangs metode.
Hver sted hvor han følte sig sikker, havde han fortalt samme historie, og
solgt en ombytning.
Resultat: Den han havde taget i bytte det ene sted pga livsfarer, solgte han
som renoveret, hos den næste osv.
Han blev meldt til politiet, som kendte ham udmærket, for samme
fremgangsmåde over hele landet.

Nilfisk er iøvrigt et sammensat navn. Nielsen og Fisker, 2 lokale her fra
Randers egnen, som i sin tid startede en støvsugerproduktion, men det er en
anden historie.
Hilsen Jean

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-02-01 01:34

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message

> [...]
> omdrejninger og dens sugeevne var ikke at råbe hurra for.
> Men den kunne nok holde hendes tid ud mente hun, og man skifter da

En klar anbefaling! Jeg kommer i tanker om at jeg faktisk har sådan én
stående i kælderen - og den kan køre endnu. De kan fås antikvarisk.

Niels

Fra : Permoje

Dato : 13-02-01 20:50

Godt råd

Jeg har en Miele.

Kanon god støvsuger.

Mvh. Per

Fra : Keld Broe

Dato : 14-02-01 15:57

> [...]
> fortrinsvis trægulve - er der nogen som kan anbefale den perfekte
> kombination af lav pris og høj kvalitet til dette?

Hvis jeg havde råd, ville jeg klart købe en central støvsuger.... Ikke nok
med vægten/støjen, kommer al skidtet ud af huset, da den normalt sidder i
bryggers eller garagen...

Keld B

Fra : Jean Seeberg

Dato : 14-02-01 17:16

"Keld Broe" <kello@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med vægten/støjen, kommer al skidtet ud af huset, da den normalt sidder i

Hej Keld B.

Jeg er ikke uenig med dig, med hensyn til en central støvsuger, er godt.

Men det er ikke sikkert det er særlig nemt at få placeret rør ogl. skjult i
en lejlighed, som Torsten spørger om.
Det er trods alt nemmere i et hus, hvor du evt. kan trække rør i kælder m.m.

Min gamle skorsten midt i huset, bliver ikke benyttet mere, da jeg har
EL-varme i huset.
Men selve pasagen har jeg bevaret, som forsyningskanal fra kælder, stuetage,
loft og helt op til loftrummet, hvor så f.eks rør til X-varmeveksler,
elinstallationer, antennekabler m.m. er trukket i.
Jeg har aldrig problemer, hvis jeg finder på at trække et eller andet fra
etage til etage.

Meningen er også at trække rør til central støvsuger, og så lave udtag på
hver etage, og kun have slange med rundt.

Det er muligt at der hvor Torsten bor, kan benyttes en ( ikke i brug ) gl.
skorsten og at man kan få et anlæg som så hele ejendommen kan benytte.
Jeg ved ikke om man kan få et sådan anlæg, men det kan da undersøges, og
hvis prisen går ind under ejendommen, og lagt på huslejen, kan prisen ikke
blive særlig stor.

Hilsen Jean

Fra : Klaus Trampedach

Dato : 15-02-01 14:10

On Sun, 11 Feb 2001 12:56:55 GMT, "Tope" <tope@get2net.dk> wrote:

> [...]
>fortrinsvis trægulve - er der nogen som kan anbefale den perfekte
>kombination af lav pris og høj kvalitet til dette?

Vi købte en Nilfisk sidste år, da vores Miele brændte sammen efter ca
10 års brug.

Vi har også trægulve overalt (næsten) og den suger simpelthen så man
tror det er løgn. Både på trægulvene og på de forholdsvis få m2
tæppegulv, vi har. (200 m2 træ/klinker og 30 m2 tæppegulv, vil jeg
tro)

Den var rimelig i pris, ca. 1800 for en "Millenium edition" på 1200W.
Det var efter rabat. Husk den!!

mvh
Klaus

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 16-02-01 17:25

Hejsa,

For år tilbage havde jeg en støvsuger der IKKE ville suge ordentligt! Jeg
husker ikke mærket!

Tilfældigt hørte jeg i et forbrugerprogram i radioen (DR) - ja, det havde
de sørme dengang - at den hyppigste årsag til at støvsugere ikke virker
ordentligt er, at slangen er forstoppet.

Forbrugerprogrammet fra radioen anbefalede at man puttede en blyant ned i
slangen.
Hvis blyanten IKKE kom ud i den anden ende - ja, så var slangen
forstopptet.

Jeg fik fat i en blyant, puttede den ned i slangen, - og ganske sørme så!
Der kom IKKE en blytant ud i den anden ende.

Jeg fik renset slangen - og min støvsuger står i dag i koloninaven, hvor
den stadig gør gavn.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-02-01 17:59

Hej...

"Tope" <tope@get2net.dk> wrote:

>Vi skal købe ny støvsuger
> er der nogen som kan anbefale den perfekte
>kombination af lav pris og høj kvalitet til dette?

For vel efterhånden et par måneder siden var der en meeeeget lang tråd
om samme emne i dk.forbruger, konklusionen blev at de 3 bedste
støvsugere var: Miele, Nilfisk og AEG Vampyr.
--
M.v.h. Ole