Mangler
Fra : Jonas

Dato : 16-06-02 20:22

er der nogen der ved hvad jeg skal skrive ind som kode:
jeg har lavet et program, også har jeg lavet en knap som man skal bruge til
at gemme indstillingerne i programet, er der nogen der ved hvad jeg skal
skrive som kodet?
(PS:det er Delphi 4 jeg bruger)

Jonas

Fra : Juno

Dato : 16-06-02 23:30

"Jonas" <jonaskjeldsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at gemme indstillingerne i programet, er der nogen der ved hvad jeg skal

Du skal oprette en INI-fil.

Hvis andre programmer skal kunne læse de indstillinger du gemmer, skal du
bruge Registry, ellers er en INI-fil udmærket.

Tilføj IniFiles til din "uses clause" :
uses IniFiles;

I din ButtonClick procedure opretter du så et TIniFile objekt. Det har
metoder til at skrive (og læse) Integers og Booleans og strings. Hvis du
bruger nedenstående kode til at oprette dit object, kommer ini-filen til at
hedde det samme som .exe filen, og ligger sig i samme mappe (som .exe
filen).

var
MyIni: TIniFile;
begin
MyIni := TIniFile.Create( ChangeFileExt( ParamStr(0),'.INI') );
try
MyIni.WriteBool( "sektion", "id", EnEllerAndenBoolValue);
MyIni.WriteInteger(...)
MyIni.WriteString(...)
finally
MyIni.Free;
end;
end;

Hvis du åbner en ini-fil i notepad, står det som :
[sektion]
id=EnEllerAndenBoolValue

Når du skal læse værdierne igen, er det stort set samme måde, blot read
istedet for write.

EnEllerAndenBoolValue := MyIni.ReadBool("sektion", "id", DefaltValue);

Håber at det var en hjælp, ellers prøv evt. at se i hjælpen for TIniFile,
TRegistry og TRegIniFile.

--
*/*
jUno