Bøde for at køre uden lygter
Fra : news

Dato : 16-06-02 16:18

Hey Group

Jeg fik i starten af februar en bøde for at køre uden cykellygter om
morgenen, hvor
det også var meget mørkt. Mine lygter lå velfungerende i min jakkelomme, men
det var betjenten
ligeglad med.

Okay, jeg ved godt jeg overtrådte loven og at det ik hjælper at have dem med
i lommen!

Imidlertid fik jeg en bøde på kr. 300,- fordi jeg var under 18. Nu har jeg
så hørt fra en ven at
hvis jeg havde sagt jeg var studerende kunne den blive endnu mere nedsat.
Er det rigtigt?

Bøden er betalt for lang tid siden, men hvis det nu var at jeg skulle have
den nedsat, kunne
jeg så få nogle penge refunderet overhovedet?

/ Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 16-06-02 16:37

On Sun, 16 Jun 2002 17:18:15 +0200, "news" <no@reply.com> wrote:

>Imidlertid fik jeg en bøde på kr. 300,- fordi jeg var under 18. Nu har jeg
>så hørt fra en ven at hvis jeg havde sagt jeg var studerende kunne den blive endnu mere nedsat.
>Er det rigtigt?

Nej. Nedsættelse kan ske for personer, der er under 18 år ELLER som
har særlig lav indtægt (studerende). Baggrunden for den faste under-18
nedsættelse er netop lav indtægt, da disse personer som oftest er
uddannelsessøgende.

Se
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

I øvrigt er minimumssatsen for bøder 300 kr.

>Bøden er betalt for lang tid siden, men hvis det nu var at jeg skulle have
>den nedsat, kunne jeg så få nogle penge refunderet overhovedet?

Givetvis ikke.

--
Jakob Paikin

Fra : Claus MC

Dato : 16-06-02 16:41

"news" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> morgenen, hvor
> det også var meget mørkt. Mine lygter lå velfungerende i min jakkelomme,

*LOL* ! Hvad ...... havde du ellers regnet med ?

/Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-02 19:27

> [...]

>så hørt fra en ven at
>hvis jeg havde sagt jeg var studerende kunne den blive endnu mere nedsat.

Sidst jeg havde studiekort, var vi til møde bl.a. hos Københavns
politi, hvor emnet kom op og vende, og vi fik at vide at der ikke er
nogen generel regel for at studerende kan få nedsat bøder, men at
mensker med lav indtægt kan søge om nedsættelse af bødestørelsen. Og
det mente betjenten alså ikke at vi havde. (det havde vi helt åbenlyst
heller ikke)

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.