Sikkerhedsbrist?
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 14-06-02 07:38

I MacOSX har jeg alle mine mp3'er i min mappe, og jeg har givet den alle
tilladelser til mig (naturligvis) og ingen til andre brugere. Jeg har en
anden bruger på min computer, og han kan ikke så meget som åbne min mappe,
men han kan åbne iTunes (som altså ligger i Applications-mappen), og ikke
noget galt i det, men iTunes kan finde samtlige sange i min mappe, andre
brugere kan sågar slette mine sange.

Det er jeg ikke helt tilfreds med, men det er måske meningen? Naturligvis
ikke, men det betyder at man i princippet kan læse andre dokumenter, som jeg
ikke vil have andre ser - og redigere i og slette dem.

MVH
henningpoulsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-06-02 16:42

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> ikke, men det betyder at man i princippet kan læse andre dokumenter, som jeg
> ikke vil have andre ser - og redigere i og slette dem.

Noget er der galt. Hvor har du dine mp3 filer liggende? I din
brugermappe eller på en selvstændig disk? Jeg har afprøvet dit scenario
på min computer og jeg kan ikke få iTunes til at læse andre brugeres
filer.

Hvordan ser tilladelserne ud på din musik mappe?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-06-02 22:43

Hejsa

[snip]

[snip]
en lille linuxkomnmentar (jeg kender intet til OSX men har lavet lidt
linux): det skulle vel ikke være sådan, at din Itunes kører som root? og
derfor kan læse dine filer? Det var bare et muligt gæt. Kan du bruge den
info til noget?

Mvh Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jesper

Dato : 16-06-02 23:07

> [...]

> ikke, men det betyder at man i princippet kan læse andre dokumenter, som jeg
> ikke vil have andre ser - og redigere i og slette dem.

Hvis din mappe med MP3 sange ligger i din hjemmemappe er der ingen andre
brugere der kan få adgang til dem, med mindre du ændre
adgangsprivilegierne for mappens Group fra fra Unknown til f.eks. Staff
med rwx rettigheder, så er der ikke adgang til dine MP3 filer for andre
brugere, undtagen root, der har adgang overalt.Husk på at hver bruger
har sit eget sæt indstillingsfiler og sin egen mappe med MP3 filer, som
iTunes som standard lægger i Document mappen i din hjemmemappe.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m