Pris på ny kompressor i fryseskab ?
Fra : Bakke

Dato : 16-06-02 14:19

Hej alle,

Jeg har en 20 år gammel Husquarna Grand Menu skabsfryser, hvor kompressoren
nu kører på det allersidste. Dvs. at det ikke altid lykkes den at overvinde
startmodstanden når den skal gå i gang, og så går det jo galt med de
indfrosne varer.
Jeg kan godt købe en ny fryser til ca. 6.000 ( jeg vil ikke have
discountprodukter ), men sagen er, at fryseren dels er indfarvet til
køkkenet, dels er i samme design som køleskabet som står ved siden af. ( Som
jo er lige så gammelt, men fungerer perfekt endnu ).
Så min tanke er, at hvis man skifter kompressoren ud, må skabet jo være "så
godt som nyt", da der ikke er nogen andre skavanker på det.
Så vidt jeg kan se, er der jo ikke andre "bevægelige dele" der kan være
slidt.
Men jeg har ikke på Google kunnet finde nogen pejling på, hvad det koster at
skifte kompressoren.

Nogen her, der har erfaring med det ??

Bo K

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-06-02 15:36

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bo K
>

> Jeg ved detsværre ikke, jeg kan godt frostå det med det indfarvede, men du
skal huske på, at et 20 årig køleskab bruger mindst dobelt såmeget strøm,
som en moderne lavenergi - så en udgift er hurtig tjent hjem igen. -di kunne
evt. lade en autolakerer lakere et nyt, hvis det er det.
mvh. Dan

Fra : Bakke

Dato : 16-06-02 16:02

> [...]
kunne
> evt. lade en autolakerer lakere et nyt, hvis det er det.

Ja, Dan
Du svarer fornuftgt. Men nu kan du jo ikke vide, at jeg har indpakket
fryseren i 20 mm rockwool på ydersiderne ( Nej - ikke på gitteret bagpå !! )
, og at jeg derfor er oppe på en meget rimelig og lille varmeafgivelse til
omgivelserne. Den største forskel på gamle energiforbrugende frysere og nye
A-mærkede er laget af isolering. Selve "mekanikken" er så vidt jeg ved ikke
til at gøre så meget ved. Men selvfølgelig kan jeg tage fejl. Bedre lejer
vil jo selvfølgelig nedsætte energiforbruget, men det er jo nok ikke her,
jeg kan forvente en fordel ved at købe nyt.
En autolakerer er en mulighed, men jeg er nu selv ret god til at lave
perfekte låger uden støv, løbere eller "tyskere".
Så du har jo ikke så meget svaret mig på mit spørgsmål, men har givet en
mening til kende. Det er for mig OK.

Men jeg vil stadig gerne have svar på hvad en kompressorudskiftning vil
koste sådan cirka..

Mvh

Bo K

Fra : Emil

Dato : 16-06-02 17:24

On Sun, 16 Jun 2002, Bakke wrote:

>A-mærkede er laget af isolering. Selve "mekanikken" er så vidt jeg ved ikke
<snip>

Generelt vil jeg anbefale at man låner en energimåler hos sit
el-selskab.
Jeg fandt ud af, at en kummefryser kunne tilbagebetales (via
besparelser på strømforbruget) over mindre end tre år.
Et køleskab, som også er 25 år gammelt, kører optimalt
sammenlignet med dagens bedste. Begge af fabrikatet Gram.

>Men jeg vil stadig gerne have svar på hvad en kompressorudskiftning vil
>koste sådan cirka..

Måske finder du svaret (eller en indikation af prisen) her:
http://www.ar-intertrading.dk/acatalog/AR_Parts_Hvidevaredele_1.html

Hertil kommer arbejdsløn og kølervædsken (freon?)

m.v.h. Emil

Fra : Bakke

Dato : 16-06-02 21:32

">
> Måske finder du svaret (eller en indikation af prisen) her:
> http://www.ar-intertrading.dk/acatalog/AR_Parts_Hvidevaredele_1.html

Hej Emil,
Desværre er der ikke nogen som helst kompressorer på din henvisning, så der
blev jeg ikke så meget klogere på mit spørgsmål.

Mvh

Bo K

Fra : Monberg

Dato : 16-06-02 18:53

"Bakke" skrev d. 16-06-02 14:19 dette indlæg :
> [...]
være
> slidt.
> Men jeg har ikke på Google kunnet finde nogen pejling på, hvad det

Jeg er ikke sikker på at du kan købe en kompresser til en så gammel
fryser idet det ikke er tilladt at sælge nye kompressoer med freon.
Men gør ligesom mig tag ned på jeres genbrugsplads og se om du ikke kan
finde en kompresse som du kan bruge, det er ikke alle de gamle,
ting og sager som er helt til skråt kirkegården.

MVH
Monberg

http://www.kandu.dk/

Fra : Kitty Leopold

Dato : 16-06-02 22:34

Hej Bo.

Jeg var for et par år siden ude for næsten det samme som dig. Blot var det
mit køle/fryse skal det gik ud over.

Jeg valgte som dig at få skiftet kompresseren. Det kostede så vidt jeg
husker et par tusind kr. altså en del billigere et et nyt.

Hilsen Kitty

Fra : Morten Larsen

Dato : 17-06-02 22:27

"> > Men jeg har ikke på Google kunnet finde nogen pejling på, hvad det
koster
> at

Jeg har ikke den store erfaring med køleskabe, men til gengæld
en del med air-con. på biler. Det er samme princip, samt teknik, og
det er næppe pumpen der går i stykker som det første.(dvs. alt
andet i skabet er slidt.) En utæthed i rør og evt. slanger kan være dyr.
Hvis du er helt pjattet med at få gang i dit skab, så find en prof.
kølemand - feks
din lokale rep-mand af køleskabe/køleanlæg, og få ham til at finde en brugt
pumpe til et gl. freon-skab.Han kan sikkert med lidt snilde få det til at
køre med en brugt
/forkert pumpe. Du skal jo også have fyldt kølemiddel på, og freon
er ikke noget der hænger på træerne længere. Nu om stunder bruges
bla. et kølemiddel der hedder r134a, og er ikke så miljøskadeligt, som
freon.
Jeg har feks. ikke nogen chance for at skaffe bare et gr. freon (lovligt i
hvert fald),
men r134a, er intet probl. og det koster næsten ingentig( der er vel ca. for
en hund i et
alm. køleskab).Så spørgsmålet er nok, om du kan finde en montør der kan lave
det så billigt, at det opvejer den
tilsyneladende store affektionværdi

Morten

---