CD-RW virker ikke.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-06-02 14:06

Hej

Performer 6400 / Toast 4.1. De Luxe / Jam 2.6 / One brænder (CRD R800S).

Jeg kan ikke genskrive. Det eneste svar jeg får når jeg vil brænde er,
at indsætte en skrivebar disk (hvad jeg har gjort).
Når jeg spørger om information om disk (Mr. Platinum CD-ReWritable 4x)
får jeg svaret - der er ingen disk i drevet.

Det er sikkert en elementær fejl, men jeg kan ikke finde den.

På forhånd tak for hjælp.

mvh

Michael C.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 16-06-02 22:28

In article
<1fdvllk.1qheraq1x2h8moN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk>,
michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk (Michael Corfitsen) wrote:

> Når jeg spørger om information om disk (Mr. Platinum CD-ReWritable 4x)
> får jeg svaret - der er ingen disk i drevet.

Jeg har også en Mr. Platinum CD-RW (dog 10x). Den er det heller ikke
lykkedes mig at skrive på. Jeg kan fint skrive på mine andre CD-R'er og
mit LaCie CD-RW-medie.

Min bedste forklaring er derfor, at det er skiven der er noget i vejen
med.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-06-02 13:03

> [...]
> mit LaCie CD-RW-medie.
>
> Min bedste forklaring er derfor, at det er skiven der er noget i vejen

Undskyld jeg først svare nu. Jeg har nu købt HP CD-RW. Stadig samme
problem.
Jeg har været rundt i Jam og Toast for at se, om jeg skulle "formatere"
eller foretage andet med CD-RW-en inden jeg skulle kunne skrive på den.
Der har jeg ikke fundet hjælp.

Kan du hjælpe med andet?

På forhånd tak.

mvh

Michael C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-02 16:06

Hej Michael

Svjv. er dit drev et Ricoh drev, og de er temmelig følsomme og kritiske. Det
mindste fejl, der er, så kan de finde på ikke at ville køre på ret meget. -
Og ja, det er temmelig irriterende.

Har du en rense CD (fx. AM Cleaning CD)? så prøv at køre den nogle gange for
at være sikker på, at linsen er helt ren, - men lad være med at bruge nogen
former for væske til at rense med. De væsker, der ofte følger med - fx. med
en AM rense CD, - lægger en mikrotynd lidt fedtet hinde over linsen og det
er med til, at der yderligere samles støv op, - og der skal meget lidt til
for at den så stopper igen...

Michael Corfitsen wrote:

> Undskyld jeg først svare nu. Jeg har nu købt HP CD-RW. Stadig samme
> problem.

Det kunne tyde på en hardwarefejl i selve brænderen iht. det, jeg skriver
ovenfor om drevets fabrikat.

> Jeg har været rundt i Jam og Toast for at se, om jeg skulle "formatere"
> eller foretage andet med CD-RW-en inden jeg skulle kunne skrive på den.
> Der har jeg ikke fundet hjælp.

Nu har jeg aldrig selv brugt Jam til andet end et enkelt forsøg, og det var
også 2.6. Er der ikke en eller anden udv. til Jam? prøv at tage den ud af
udv.mappen - Jeg kunne slet ikke få Jam 2.6 til at virke på min opsætning -
G3/233/OS 9.1 og 9.2.2.

Prøv også at fjerne udv. 'UDF format', Toast CD Reader' fra
udvidelsesmappen. Nogle gange blokerer de to for hinanden og for Apples egen
CD/DVD Driver Extension, så drevet ikke vil registrere et medie af
forskellige mærker.

Du kan se på medierne, når du holder dem op mod lyset, at allerinderst på
dem er der en række tal og bogstaver, samt en 'kode'. 'Koden' registreres af
brænderen og fortæller hvilket medie det er CD-R eller CD-RW og hvilken
hastighed, skiven er certificeret til at kunne brænde ved - 4x, 6x, 8x, 12x
osv..Ikke alle mærker har denne certificeringskode, og nogle brændere vil så
registrere mediet som ubrugelig

> Kan du hjælpe med andet?

Checkede lige den opr. mail, og der står, du bruger Toast 4.1 Deluxe. Prøv
at opdatere den til 4.1.3Dlx istedet for. I 4.1.3 opd. er der nogle
rettelser og tilføjelser af nye drev og nogle modificerede drev, der nu
bruges af forskellige producenter.

Har du iTunes og Authoring Support installeret? - Så slet det! - Også selv
om du kører OS 9.2.x (med G3 opg. i maskinen) eller OS 9.1. Der er en kendt
konflikt med iTunes og Jam, som først er nogenlunde rettet med Jam 3.0.

Bruger du OS 8.6 eller 9.0.4 _SKAL_ iTunes og Authoring Support slettes. De
er ikke kompatible med de to systemer.

Prøv også at slette toast Preferences fra indstillingsmappen. Genstart og
genopbyg skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil dialogen om genopbygning
kommer frem.

Hent Toast 4.1.2 og 4.1.3 opdateringerne på www.versiontracker.com og
opdater Toast. Du skal bruge 4.1.2 før du bruger 4.1.3.

Kan du ikke finde dem på versiontracker.com, så kan du sende mig en mail
off-list, så kan du få dem af mig.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 24-06-02 16:13

Hej Erik

> Svjv. er dit drev et Ricoh drev, og de er temmelig følsomme og kritiske. Det
> mindste fejl, der er, så kan de finde på ikke at ville køre på ret meget. -
> Og ja, det er temmelig irriterende.

Det er en One-brænder med typebetegnelsen CD-R-CRD R800S, og det kan
godt være, at drevet er en Ricoh.

> Har du en rense CD (fx. AM Cleaning CD)? så prøv at køre den nogle gange for
> at være sikker på, at linsen er helt ren

Da alt andet virker perfekt, vil jeg ikke nu forsøge at foretage en
rensning af drevet.

> [...]
> udv.mappen - Jeg kunne slet ikke få Jam 2.6 til at virke på min opsætning -

Så vidt jeg kan se, er der ingen udvidelse relateret til Jam.

> [...]
> udvidelsesmappen. Nogle gange blokerer de to for hinanden og for Apples egen
> CD/DVD Driver Extension, så drevet ikke vil registrere et medie af

Har prøvet. Hjælper ikke.

> [...]
> at opdatere den til 4.1.3Dlx istedet for. I 4.1.3 opd. er der nogle
> rettelser og tilføjelser af nye drev og nogle modificerede drev, der nu

Det er Toast 4.1.3 jeg har.

> [...]
> konflikt med iTunes og Jam, som først er nogenlunde rettet med Jam 3.0.

Det har jeg ikke.

> [...]
> genopbyg skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil dialogen om genopbygning

Har prøvet. Hjælper ikke.
For øvrigt. Det problem havde jeg glemt. Efter genopbygning af
skrivebordet fryser musen (MacAlly). Efter genstart er alt OK igen.

> Hent Toast 4.1.2 og 4.1.3 opdateringerne på www.versiontracker.com og
> opdater Toast. Du skal bruge 4.1.2 før du bruger 4.1.3.

Se ovenfor.

> Kan du ikke finde dem på versiontracker.com, så kan du sende mig en mail
> off-list, så kan du få dem af mig.

Tak for tilbudet, men er ikke nødvendigt.

Hvis jeg indsætter CD-RW i drevene (uanset hvilke), "spytter" det blot
CDen ud. Burde jeg ikke her få nogle informationer om CDen?.

Som nævnt tidliger kører maskinen med tilbehør og programmer i øvrigt
upåklageligt - så at ændre alt for meget er jeg lidt nervøs for.

Nogle andre forslag?

mvh

Michael C.