[MacBruger] Hvad 400 medlemmer ikke måtte ~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-06-02 11:12

For kr. 150,- om året i kontingent hvad kan man så egentlig forlange af
Danmarks største brugerklub ?

Et par medlemsblade om året, som også ikke betalende medlemmer kan få
fingerne i/får udleveret rundt omkring ?

Et par workshops, som alle andre også kan deltage i, hvis de bor i
nærheden af Herlev, hvor det oftest afholdes ?

Et website, hvor der er et diskussions forum, som alle kan benytte ?

En medlems CD, som indeholder en database som er mangelfuld og fejlfyldt
?

Jeg har netop deltaget i en workshop/undervisningsforum hos Avalonia Net
i Kolding, hvor ca. 20 Mac entusiaster var samlet for at lære noget om
Photoshop, flex mail, spam, MacSOUP og andre Mac relevante emner.
Derudover var der morgenmad, kaffe, frokost, sodavand, storskærm med VM
kamp, pizza, råhygge, spændende samtaler og almindelig snak deltagerne
imellem. Alt i alt en god lørdag, hvor de sidste deltagere først vendte
næsen hjemaf kl. 21.30

Jeg fik indbydelsen på grund af mit samarbejde med Avalonia og ikke som
medlem af MacBruger - de havde ellers fået invitationen til rundsending
til medlemmerne, men bestyrelsen besluttede at den slags muligheder
skulle medlemmerne ikke have - det kunne nemlig opfattes som spam.

Det er mig fuldstændigt ubegribeligt, hvordan en bestyrelse på vegne af
ca. 400 medlemmer kan beslutte, hvad der er godt for dem ? Som medlem
vil jeg mene at jeg godt selv kan tage en beslutning om hvorvidt jeg har
tid, lyst og råd til at deltage i den slags !!

MacBruger er medlemmernes forening og ikke bestyrelsens, og da en af
bestyrelsens egne medlemmer selv deltog i arrangementet virker det
nærmest groteskt.

Jeg har postet dette indlæg her, da jeg ved at en del af jer, der er
aktive på dk.edb.mac er medlemmer af MacBruger og andre af de øvrige
brugergrupper.

Dette er også postet på MacBrugers site.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Peter Gersmann

Dato : 16-06-02 12:55

In article <1fdvar8.1wdqt4616gjpnsN%jesper@gylling.net>, jesper@gylling.net
([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> MacBruger er medlemmernes forening og ikke bestyrelsens, og da en af
> bestyrelsens egne medlemmer selv deltog i arrangementet virker det
> nærmest groteskt.

Det kommer vel næppe som den helt store overraskelse.

Når man tænker på de udfordringer mac brugerne står overfor med Mac OS X. De
muligheder det giver og den verden af samarbejde som kendetegner BSD og Linux
- ja, så bliver der jo kørt i ring om MacBruger. Ser man på Linux brugerne,
så er de i SSLUG vildt synlige og har opmærksomhed fra forhandlere,
producenter og presse. De er også vokset fra 0 til over 5000 medlemmer på 3
år. MacBruger er efter 15 år stagneret på 400.

MacBruger står simpelthen i stampe, og har vel gjort det siden bladet MacNyt
i sin tid brændte ud. Foreningen kom på internetbølgen 5 år efter alle andre
og har som du skriver fortsat ingen idé om hvad internet kan gøre for deres
forening. De kører fortsat med trykte nyhedsbreve og cd'ere - hvilket tager
en masse tid. Heller ikke på udveksling af viden ser det godt ud. Se på
Avalonia - se på Oncotype. Det er folk med drive, viden og nysgerrighed.

Så enten kører MacBruger på 10'ende år en gennemført "Think Invisible"
kampagne, eller også er det en flok brutale amatører, hvis blåøjede
evangelisme og tandløse fremfærd har skadet mac i Danmark næsten på linie med
den organisation en del her i gruppen hævder har været mest skadelig for mac
i DK. Kunne man forestille sig FDM, Kræftens Bekæmpelse eller andre, der i
den grad giver den som nikkedukker med blød hat?

Men altså - rart at se andre initiativer og godt gået af Avalonia.

//Peter Gersmann

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-06-02 13:57

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
> emner. Derudover var der morgenmad, kaffe, frokost, sodavand,
> storskærm med VM kamp, pizza, råhygge, spændende samtaler og

Bortset fra det med *bold, så lyder det sgu' næsten lige så godt som
Linuxgruppens SSLUGs arrangementer.

> [...]
> rundsending til medlemmerne, men bestyrelsen besluttede at den slags
> muligheder skulle medlemmerne ikke have - det kunne nemlig opfattes

Har MacBruger ikke en kalender (web, papir?) og en postliste med
annoncering af relevante arrangementer. Der er trods lat ikke tale om
tusindvis af arrangementer hvert år.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 16-06-02 14:46

> [...]
> vil jeg mene at jeg godt selv kan tage en beslutning om hvorvidt jeg har
> tid, lyst og råd til at deltage i den slags !!

Nu er det ikke sådan at det rent faktisk har været nævnt på yahoo.groups
mailing listen, vel? Det ville jo være et oplagt sted at nævne det. Er
ikke selv tilmeldt.

Men ellers har du da ret i Mactiviteter på sitet nok burde udvides til
at inkludere andre undergruppers/apple-relaterede events, men det kan du
jo så anbefale dem.

Og jeg tror da også, at resultatet af en unotificeret (kan man
overhovedet sige det på dansk?) email ville resultere i langt større
iritation, end modsat.

anr

"Look at me! I'm a puffy pink cloud!"
-Homer Simpson

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-06-02 18:31

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Nu er det ikke sådan at det rent faktisk har været nævnt på yahoo.groups
> mailing listen, vel? Det ville jo være et oplagt sted at nævne det. Er
> ikke selv tilmeldt.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener ? Hvis du mener den liste
MacBruger benytter, når der skal sendes en mail til hele foreningen, så
er det netop dén, som burde have været benyttet, men det ville
bestyrelsen ikke, fordi arrangementet er kommercielt.

> Men ellers har du da ret i Mactiviteter på sitet nok burde udvides til
> at inkludere andre undergruppers/apple-relaterede events, men det kan du
> jo så anbefale dem.

Problemet med det er jo at alle medlemmerne, så skal tjecke MacBrugers
site ud og det tror jeg ikke de gør. Hvis workshoppen "kun" blev
annonceret på sitet, så kom der nok ikke mange. Det er jo derfor at
mailinglister er populære hos fx. Apple, MacGame, MacXpress, Netto og
mange andre. Hvis du får en mail er der større chance for at se
tilbuddet fremfor at du selv skal huske at se efter.

> Og jeg tror da også, at resultatet af en unotificeret (kan man
> overhovedet sige det på dansk?) email ville resultere i langt større
> iritation, end modsat.

Ikke forstået ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 16-06-02 20:04

> Ikke forstået ?!

Personligt ville jeg blive irriteret hvis jeg i tide og utide fik emails
fra macbruger med, at der nu er møde på bornholm, og fremvisning på
skagen. Hvis man begyndte at sende den slags skulle det først være efter
den enkeltes bekræftelse på interesse deri. Altså man sender ud til dem
der har tilmeldt sig (eller ladet være med at framelde) - og derved ikke
generer nogen unødigt.

Men en månedlig email til de interesserede, kunne da være en meget god
ide.

anr

"Ooh, loneliness and cheeseburgers are a dangerous mix!"
-Comic Book Guy

Fra : Michael Horn

Dato : 16-06-02 17:09

> [...]
>
> Et website, hvor der er et diskussions forum, som alle kan benytte ?
>
> En medlems CD, som indeholder en database som er mangelfuld og fejlfyldt
Ja jeg læste i den 1. Macbruger avis jeg fik at der skulle være en sådan,
men har dog ikke modtaget den endnu, jeg har også kun været medlem >6mdr.

Jeg var med til den stiftende generalforsamling i MacØstjylland, som alt
andet lige er lidt tættere på end Macbruger på Sjælland og jeg tror det er
der jeg vil ligge mine kræfter - her har jeg i hvert fald set entusiasme..

> [...]
>
> MacBruger er medlemmernes forening og ikke bestyrelsens, og da en af
> bestyrelsens egne medlemmer selv deltog i arrangementet virker det
ØV - det ville jeg da gerne have været med til....

> Jeg har postet dette indlæg her, da jeg ved at en del af jer, der er
> aktive på dk.edb.mac er medlemmer af MacBruger og andre af de øvrige
> brugergrupper.
>
> Dette er også postet på MacBrugers site.

Well - når alt kommer til alt er bestyrelsen vel et udsnit af dens
medlemmer.....
MacBruger er jo en "hoppy-forening" med folk som deltager på frivilligt
grundlag, men lidt lys på aktuele Macudvikling kunne man vel godt forvente.

Men altså: Hvis der sker for lidt, så arranger noget! Det bør de der brænder
mest, der trækker læsset - Og det skal en bestyrelse kunne se og uddelegere
opgaven eller lade sig udskifte.

Dette forum er jo oplagt til at tiltrække sig opmærksomhed, så jeg tror jeg
vil foreslå alle Mac folk, private og erhverv at poste arrangementer her i
dette forum, så vil dem der er mest årvågne kunne tilmelde sig....
Det skal naturligvis ikke blive en reklamesøjle, men seminarer o.m.a.

Mvh
Michael Horn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-06-02 18:37

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:

> Ja jeg læste i den 1. Macbruger avis jeg fik at der skulle være en sådan,
> men har dog ikke modtaget den endnu, jeg har også kun været medlem >6mdr.

Du skal du ikke være ked af. Jeg er også medlem, men får fx. ikke mit
blad.

> [...]
> der jeg vil ligge mine kræfter - her har jeg i hvert fald set entusiasme..

Ja jeg har set at de holder Mac OS X undervisning. Super.

> ØV - det ville jeg da gerne have været med til....

Det var også interessant at hilse på nye Mac brugere.

> [...]
> grundlag, men lidt lys på aktuele Macudvikling kunne man vel godt forvente.

Det er rigtigt, men målet med en forening/klub er vel blandt andet mange
medlemmer og dét får man ikke, hvis bestyrelsen sorterer gode tilbud på
medlemmernes vegne.

> Men altså: Hvis der sker for lidt, så arranger noget! Det bør de der brænder
> mest, der trækker læsset - Og det skal en bestyrelse kunne se og uddelegere
> opgaven eller lade sig udskifte.

Der bliver arrangeret en del - blandt andet prøvede Peter Bjørn Perlsø
for nyligt at arrangere noget spil og dét ville da være relevant at
sende ud til medlemmerne.

> [...]
> dette forum, så vil dem der er mest årvågne kunne tilmelde sig....
> Det skal naturligvis ikke blive en reklamesøjle, men seminarer o.m.a.

Dette forum er rigtigt godt, men det kræver at man sætter sig ind i fx.
MacSOUP og gider læse indlæg - det er noget nemmere med en e-mail
direkte i ens postkasse.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 17-06-02 13:28

Hvis der er nogen i dette forum, som ønsker at få besked næste gang
Avalonia laver et lignende arrangement, så send en e-mail til
info@avalonia.dk og skriv at du ønsker oplysning vedrørende
arrangementer fremover - og hvilken e-mail adresse, det skal sendes på.
Så sender vi dig oplysningerne så snart, noget nyt er planlagt.
--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Søren Gyring-Nielsen

Dato : 24-06-02 22:17

Hej med jer!

> [...]
> aktive på dk.edb.mac er medlemmer af MacBruger og andre af de øvrige
> brugergrupper.
>
> Dette er også postet på MacBrugers site.

Jeg ville blot gøre jer opmærksomme på at der på MacBrugers hjemmeside
har været en mere velovervejet og nuanceret debat efter Jespers indlæg.

Adressen er http://www.macbruger.dk - kig ind i diskutionsforummet.

Søren Gyring-Nielsen