Andet multimedie
bentjuul 3670
adskille anim gif'er
Fra : Ole Rosted

Dato : 16-06-02 10:14

Hej,

Jeg har en animeret .gif af en dreng, der sidder ved en komputer.
Drengen er rødhåret, men det ville jeg gerne rette til sort.
Ligeledes har jeg et fly, der slæber på et reklamebanner (uden tekst)
Jeg ville gerne sætte tekst i banneret.
Den .gif animator jeg har (Easy Gif Animator) kan godt dele .gif'en
op, og jeg kan se, at der er 8 frames,
Jeg forestiller mig, at jeg - hvis kunne gemme de enkelte frames -
kunne redigere i enkeltbillederene og sætte dem sammen igen.
EGA kan ikke dette! Er der andre .gif animatorer, der kan. Og hvor
finder jeg dem??

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : Ricki

Dato : 16-06-02 10:31

> [...]
> kunne redigere i enkeltbillederene og sætte dem sammen igen.
> EGA kan ikke dette! Er der andre .gif animatorer, der kan. Og hvor

PSP har en fremragende gif-animatior redigeringsdel. Det samme kan gøres med
Image Ready ( som er en del af Photoshop ).
MEN, hvorfor animerer du ikke bare den med flyet og banneret om igen. Hvis
det kun drejer sig om at den bevæger sig fra den ene side til den anden, så
skulle det da være en smal sag med et hvilket som helst gif-animations
program. Ihvertfald betydeligt lettere end at skifte teksten på alle
billederne.

Hilsen Ricki

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 15:45

Ole Rosted skrev:

> Jeg har en animeret .gif af en dreng, der sidder ved en komputer.
> Drengen er rødhåret, men det ville jeg gerne rette til sort.

Du har tidligere fortalt at du har Photoshop og med den følger der,
som Ricki siger, et program med til som hedder ImageReady. Prøv at
åbne gif'en i det program. Det minder en del om Photoshop. Du har
f.eks. også en lagpalette i ImageReady hvor hver enkelt lag udgør en
frame eller ramme i din animation. Lag 1 udgør altså den første
ramme i animationen, lag 2 udgør ramme 2 og så fremdeles. Gå evt. op
i menuen Window og slå 'Animation' til. I det vindue der kommer frem
har du bla. mulighed for at styre hvor lang tid hver enkelt ramme skal
vises, hvis du har behov for at ændre på det.

Start med Layer 1 og mal håret den farve du vil have. Gør det samme
på Layer 2 osv. indtil du er alle rammerne igennem. Når det er gjort
trykker du Shift + Ctrl + Alt + S og gemmer animationen på ny.
Du kan til hver en tid se hvordan animationen vil se ud i browseren
ved at trykke Ctrl + Alt + P.

> Ligeledes har jeg et fly, der slæber på et reklamebanner (uden tekst)
> Jeg ville gerne sætte tekst i banneret.

Det kan gøres på samme måde som ovenstående. Det ser nok ikke smart ud
hvis teksten står fast på samme sted mens banneret sikkert blæser i
vinden, så du bliver nok nødt til at lave flere kopier af teksten hvor
den er drejet eller forvredet lidt i forhold til den forrige ramme.
I ImageReady 7 som følger med til Photoshop 7 og ImageReady 3 som
følger med til Photoshop 6.x, har du mulighed for at "warpe" teksten på
samme måde som i Photoshop. Det gør det ret nemt at få en tekst til at
følge de flagrende bevægelser i f.eks. et banner. Der er nemlig en
effekt der hedder 'Flag' som lige passer til formålet, men effekten
'Wave' er også brugbar.

Madsen.

Fra : Ole Rosted

Dato : 17-06-02 16:43

Hej,

Tak for jeres hjælp!

Ricki skrev:

>hvorfor animerer du ikke bare den med flyet og banneret om igen. Hvis
>det kun drejer sig om at den bevæger sig fra den ene side til den anden,

Jamen det gør det ikke! - - Som Madsen skriver:

> [...]
>vinden, så du bliver nok nødt til at lave flere kopier af teksten hvor
>den er drejet eller forvredet lidt i forhold til den forrige ramme.

Den er jeg med på. Bare ikke hvordan jeg gør det! Hvis jeg selecterer
en af de 7 frames billedet består af, og skriver i banneret samt
vrider teksten lidt med: Flag dannes der et nyt Type-layer "under" de
øvrige 7.
Selecterer jeg derefter næste frame og forsøger det samme, bliver
teksten skrevet på SAMME typelayer.

Hvordan får jeg 7 forskellige "vridninger" kopieret ind i den frame,
hver enkelt hører til??

Hver gang jeg kopierer en tekst ind i en frame går teksten
tilsyneladende til "the one and only" Type-layer!!??

> Det gør det ret nemt at få en tekst til at
>følge de flagrende bevægelser i f.eks. et banner. Der er nemlig en
>effekt der hedder 'Flag' som lige passer til formålet, men effekten
>'Wave' er også brugbar.

Jeg havde ikke problemer med drengens hårfarve - jeg kan også skifte
bannerets bundfarve ud (selecter med magic wand -> fill) sådan at
banneret i hver frame får den farve jeg ønsker (jeg ønsker ikke at
skifte farve - blot et eksempel) MEN så snart det drejer sig om tekst
er den gruelig gal!! Det IRRITERER MIG at jeg ikke kan finde ud af
det!!!

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 18:17

Ole Rosted skrev:

> Den er jeg med på. Bare ikke hvordan jeg gør det!

:)

> Hvis jeg selecterer en af de 7 frames billedet består af, og
> skriver i banneret samt vrider teksten lidt med: Flag dannes der
> et nyt Type-layer "under" de øvrige 7.

Det burde jeg nok have fortalt, men hvis nu du vidste det i forvejen
var der jo ingen grund til at nævne det, så derfor lod jeg være.

Hvis du åbner din animation i ImageReady og klikker på det nederste lag
i lagpaletten så det er aktivt som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/01_lag.gif>
- og efterfølgende skriver noget tekst, så bliver der ganske rigtigt
lavet et tekstlag som bliver placeret på et separat lag lige
umiddelbart ovenover det aktive lag, som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/02_tekstlag.gif>
Teksten bliver lavet på et separat tekstlag så du har mulighed for at
redigere i teksten, og det tror jeg lige jeg vil gøre først.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/03_warp.gif>

Animation i dette eksempel har 4 rammer eller frames. Da jeg gerne
vil have tekst på samtlige rammer skal jeg også bruge 4 tekstlag.
Jeg har lavet det første tekstlag og warpet det så det er blevet lidt
forvredet som jeg ønsker. Herefter vil jeg kopiere det. (Jeg kunne
også have kopieret det inden jeg warpede det, men forandring fryder,
så det undlod jeg denne gang).

Træk tekstlaget ned på det ikon der kopierer laget i lagpaletten:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/04_kopier.gif>

Det gør jeg 3 gange, og resultatet er følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/05_kopieret.gif>

Nu gælder det om at få tekstlagene flyttet rundt i lagpaletten så
hver enkelt tekstlag bliver placeret ovenover den frame eller ramme
tekstlaget skal vises på. Du kan frit flytte rundt på lagene i
lagpaletten ved simpelthen at tage ved laget med venstre musetast
trykket ned og så flytte det på plads. De skal placeres sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/06_flyttet.gif>

Nu kan du så markere hver enkelt tekstlag og ændre lidt på tekstens
udseende fra lag til lag. Bemærk at øjet ud for laget i lagpaletten er
det der bestemmer om et lag er synligt eller ej. Er der et øje ud for
laget så er det synligt i billedet. Hvis øjet på det øverste tekstlag
er synligt, er det derfor det tekstlag du kan se i dit billede.
Underliggende tekstlag er ikke synlige, så start med at slukke for
øjnene på alle lagene som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/07_slukket.gif>

Klikker du ud for øjet på lag 1, så bliver lag 1 synligt. Klikker du på
laget ovenover, som i dette tilfælde er et tekstlag, så bliver teksten
synligt i det tekstlag. I dette eksempel er det det oprindelige
tekstlag vi startede med at skrive og warpe, og det gider jeg ikke at
warpe igen. Jeg går i stedet op til tekstlaget ovenover lag 2 og tænder
for lag 2 på vejen derop:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/08_tekst2.gif>

Det tekstlag vil jeg have warpet lidt anderledes end det første
tekstlag, for at få teksten til at bølge i den færdige animation:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/09_warp2.gif>

Videre til tekstlaget ovenover lag 3 og tænd lag 3 på vejen. Det tredje
tekstlag giver jeg en helt tredje warp-værdi:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/10_warp3.gif>

Videre til det sidste tekstlag, tænd lag 4 på vejen og giv det en helt
fjerde værdi:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/11_warp4.gif>
Warp-værdien og effekten er du selvfølgelig selv herre over. Når det
er et banner tror jeg, som tidligere nævnt, at 'Flag'-effekten er den
bedste, hvor jeg så i dette eksempel har brugt 'Wave' i stedet.

Nu er der oprettet 4 tekstlag hvor teksten er warpet forskellig på hver
enkelt tekstlag. Hvis vi kørte animationen nu, ville det dog ikke virke
helt efter hensigten. Vi skal have tekstlagene "smeltet" sammen med de
underliggende lag i lagpaletten. Når det er gjort er det ikke længere
muligt at redigere i teksten, så skal du have rettet noget i teksten er
det nu. Gem evt. filen på nuværende tidspunkt. Du kan gemme den som en
*.psd-fil og derved bevare tekstlagene i behold. Så kan du altid gå
tilbage og finjustere på originalen hvis du ikke er helt tilfreds med
den færdige animation, eller på et senere tidspunkt ønsker at lave den
om med en anden tekst f.eks.

Marker det øverste tekstlag i din lagpalette og klik på den lille pil
øverst til højre i lagpaletten.
Frem kommer der en menu hvor du skal vælge punktet 'Merge Down'.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/12_merge1.gif>
Funktionen gør at det aktive lag bliver klappet sammen med det
underliggende og _kun_ det underliggende lag.

Når det er gjort markerer du det næste tekstlag i lagpaletten og vælger
'Merge down' til det også:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/13_merge2.gif>

Sådan fortsætter du ned igennem lagpaletten til samtlige tekstlag er
klappet sammen med det underliggende lag.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/14_merged.gif>
Vi er tilbage ved de 4 rammer, men på hver enkelt ramme er der blevet
lavet en tekst som varierer fra ramme til ramme.

Tryk Ctrl + Alt + P for at se din animation i browseren. Er du ikke
tilfreds så må du tilbage og give teksten en anden drejning. Brug evt.
din History-palette. Med den kan du komme tilbage til før du klappede
tekstlagene sammen og dermed rette i warpeffekten på hver enkelt
tekstlag, hvis den trænger til en justering.

Resultatet af ovenstående er endt i:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/slipstroem.gif>
Jeg er lidt træt af at teksten ikke bølger på toppen, men kun i bunden.
Det skulle have været en anden warp-effekt, eller også skulle jeg have
pillet ved 'Horizontal'- og 'Vertical Distortion', men som tidligere
nævnt, kan du helt selv bestemme hvordan teksten skal bølge. Det er
langt fra sikkert at du rammer det optimale første gang, og så er det
rart at man har muligheden for at gå tilbage, med f.eks. History eller
din gemte PSD-fil.

Prøv ovenstående fremgangsmåde.

Madsen.

Fra : Ole Rosted

Dato : 17-06-02 20:48

On Mon, 17 Jun 2002 19:17:02 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

Hej,

Jeg er dig DYBT taknemmelig, for at du gider give mig en så udmærket
og detaljeret instruktion i animeringens kunst!! Dette er så tilpas
kompliceret, at jeg ALDRIG ville have fundet ud af det selv!
Jeg har dl'et beskrivelsernes billeder, og jeg vil nu gå igang med at
studere dem indgående.

Hvis jeg derefter IKKE kan få mine animationer til at virke, tror jeg
at jeg vil kaste mig over noget andet - - - enklere!

Venlig hilsen Ole Rosted

ps. Den gode Santa har da vist vovet sig ind i kontrolleret luftrum
uden at være i besiddelse af hverken de nødvendige
navigationsinstrumenter eller instrumentcertificat

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 19:50

Madsen skrev:

> [...]
> lavet en tekst som varierer fra ramme til ramme.
>
> Tryk Ctrl + Alt + P for at se din animation i browseren.

Jeg glemte lige en lille, men vigtig detalje.
Inden du gemmer animationen eller inden du ser den i browseren bør du
være sikker på at der kun er tændt for det lag der hører til pågældende
ramme som vist på følgende billede:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/banner/rammer_og_lag.gif>

Når ramme 1 er markeret i din animationspalette (Window > Animation)
skal der kun være et øje ud for lag 1 i lagpaletten. Når ramme 2 er
valgt skal lag 2 være tændt osv.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-02 20:58

Ole Rosted skrev:

> ps. Den gode Santa har da vist vovet sig ind i kontrolleret luftrum
> uden at være i besiddelse af hverken de nødvendige
> navigationsinstrumenter eller instrumentcertificat

Sådan kan det gå med for meget gløgg indenbords.
God fornøjelse med det og jeg håber at du får lavet en glimragende
animation. ;)

Madsen.