Indfødsret
Fra : mdc

Dato : 15-06-02 22:52

Hvordan opnår man indfødsret.?

mvh
Curious

Fra : Padre

Dato : 15-06-02 23:32

> Hvordan opnår man indfødsret.?

Et emne jeg ved en hel del om

Reglerne findes i indfødsretsloven

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990002829-REGL

Læg især mærke til § 6, som fastslår, at folketinget kan tildele indfødsret
ved lov. Det overgår idag ca. 6000 personer om året uden at tælle deres
umyndige børn med (sidst jeg checkede).

Det betyder, at tildeling ved lov er hovedreglen (hvis vi ser bort fra at
erhverve indfødsret ved fødslen, jf. lovens § 1), mens den erhvervelse ved
administrativ procedure, nemlig erklæring jf. lovens §§ 3, 4 og 10, er en
"undtagelse".

Padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-06-02 01:39

Scripsit "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com>

> Læg især mærke til § 6, som fastslår, at folketinget kan tildele indfødsret
> ved lov. Det overgår idag ca. 6000 personer om året uden at tælle deres
> umyndige børn med (sidst jeg checkede).

Men man skal være opmærksom på at de halvårlige naturaliseringslove er
blevet et politisk hot emne siden valget i november. DF er stærke
modstandere af dem, og vil vist sætte en rigtig stor del af deres
politiske indflydelse på at begrænse anvendelsen af dem kraftigt. Så
når det nuværende "kontorcirkulære-forlig" udløber og V+K ikke længere
er bundet af det, kan alting ske.

[Dette er ikke for at starte en politisk debat - som ikke hører til
her i gruppen - blot for at advare mod at ekstrapolere den hidtidige
praksis ud i fremtiden].

> [...]
> administrativ procedure, nemlig erklæring jf. lovens §§ 3, 4 og 10, er en

[Her ville jeg så have skrevet noget om forholdet mellem
indfødsretslovens §§ 3 og 10a ff, og grundlovens §44, men jeg slettede
det igen, fordi det uvægerligt ville blive startskud til en politisk
debat snarere end en juridisk].

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Padre

Dato : 16-06-02 03:00

> [...]
> indfødsretslovens §§ 3 og 10a ff, og grundlovens §44, men jeg slettede
> det igen, fordi det uvægerligt ville blive startskud til en politisk

Der er såmænd heller ikke noget problem i det - det blev grundigt diskuteret
i Folketinget ved indførelsen af bestemmelserne, og det er fastslået i
litteraturen, at der ikke er noget problem i det.

Folketinget har i en række sager, hvor ansøgeren efter Folketingets praksis
altid ville få indfødsret, delegeret bemyndigelsen til at tildele
indfødsretten til ministeren.

Padre

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-02 16:32

On Sun, 16 Jun 2002 04:00:12 +0200, "Padre"
<spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote:

>Folketinget har i en række sager, hvor ansøgeren efter Folketingets praksis
>altid ville få indfødsret, delegeret bemyndigelsen til at tildele
>indfødsretten til ministeren.

Er det det der gør at f.eks Normænd kan få dansk statsborgerskab
administrativt og dansk pas hurtiger end de kan søge om norsk pas på
ambasaden?
Sådan var forholdene thivertifald tilbage i min barndom, mener det var
i 1977. (det var den norske ambasade der anviste det som eneste
mulighed for at få et pas på under en månede. Min mor som det drejede
sig om har boet her til lands siden mitten af 50'erne)

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Padre

Dato : 16-06-02 19:32

> mulighed for at få et pas på under en månede. Min mor som det drejede
> sig om har boet her til lands siden mitten af 50'erne)

Ja - en nordisk statsborger, som ikke er naturaliseret i sit nordiske
hjemland, har boet i DK i 7 år og ikke er idømt frihedsstraf i de år, kan
erhverve dansk indfødsret (statsborgerskab ved erklæring overfor statsamtet
(lovens § 10 B)

Det er en hurtig administrativ procedure.

Padre

Fra : mdc

Dato : 16-06-02 19:30

Jeg kan se at under den seneste 'Lov om indfødsrets meddelelse' at der
nævnes :

"§ 2. Endvidere meddeles indfødsret til nedennævnte, såfremt de senest den
xxxxxxx er løst fra deres
statsborgerretlige forhold til vedkommende fremmede stater."

Vil det sige at den eneste betingelse de nu skal opfylde for at få tildelt
indfødsret er at blive 'løst fra deres
statsborgerretlige forhold til vedkommende fremmede stater'.

Skal de stadigvæk opfylde de øvrige krav om ophold, sprog osv., efter at
blive optaget på denne lov.?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-06-02 21:08

In <3d0cd918$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "mdc" <mdc@mail.com> writes:

> [...]

>indfødsret er at blive 'løst fra deres
>statsborgerretlige forhold til vedkommende fremmede stater'.

Det kan nu ogsaa vaere svaert nok. Hvis man f.x. er fra tyrkiet, kurder og
ikke har haft militaer-tjeneste, vil Tyrkiet i mange tilfaelde ikke
gaaet med til at folk bliver loest fra deres tyrkiste statsborgerskab.

>Skal de stadigvæk opfylde de øvrige krav om ophold, sprog osv., efter at
>blive optaget på denne lov.?

Nej. Kravene har de opfyldt, foer de overhovedet kunne komme paa listen.

/Martin

Fra : pnw

Dato : 16-06-02 22:55

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> gaaet med til at folk bliver loest fra deres tyrkiste statsborgerskab.

> Nej. Kravene har de opfyldt, foer de overhovedet kunne komme paa listen.

Hvis man er flyttet tilbage til Tyrkiet inden man er blevet løst fra sit
tyrkiste statsborgerskab, opfylder man ikke længere krav om ophold, og
dermed er ikke berettiget til dansk indfødsret.

Fra : Padre

Dato : 17-06-02 16:57

> Hvis man er flyttet tilbage til Tyrkiet inden man er blevet løst fra sit
> tyrkiste statsborgerskab, opfylder man ikke længere krav om ophold, og
> dermed er ikke berettiget til dansk indfødsret.

Det er ikke korrekt - i naturalisationsloven står der, at man erhverver
dansk indfødsret på betingelse af, at man inden en vis dato løses fra sit
hidtidige statsborgerskab.

Loven indeholder ikke andre betingelser.

Omvendt skal ansøgeren opfylde alle betingelser op til lovens vedtagelse.

Padre

Fra : Padre

Dato : 17-06-02 17:00

Her er et Cut & Paste med navne udeladt

Lov om indfødsrets meddelelse

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1. Indfødsret meddeles:

§ 2. Endvidere meddeles indfødsret til nedennævnte, såfremt de senest den
30. april 2004 er løst fra deres statsborgerretlige forhold til vedkommende
fremmede stater:

Loven har virkning fra ugedagen efter dens stadfæstelse.

Givet på Christiansborg Slot, den 15. april 2002

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

Margrethe R.

Fra : pnw

Dato : 17-06-02 18:14

Ikke enig. Indtil de er blevet løst fra deres hidtidig statsborgerskab er de
omfattet af den almen lov om indfødsret og udlændningsloven. F.eks.hvis de
rejser ud af landet i mere end et år, skal de igen søger om
opholdstilladelse.

Fra : Padre

Dato : 17-06-02 23:23

> Ikke enig.

Så må du komme med nogle "skriftsteder", som understøtter din holdning.

Som du kan se af teksten på lov om indfødsrets meddelelse, er den eneste
betingelse, der stilles til folk, som er på loven, at de løses.

Jeg skylder måske at nævne, at jeg arbejdede som stud jur i
indfødsretskontoret i en årrække.

Padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-02 23:34

Scripsit "pnw" <pnv@hotmail.com>

> [...]
> omfattet af den almen lov om indfødsret og udlændningsloven. F.eks.hvis de
> rejser ud af landet i mere end et år, skal de igen søger om

Ja - så længe de ikke har modtaget det danske statsborgerskab gælder
udlændingeloven for dem. Men hvis de, mens de opholder sig i udlandet,
bliver løst fra deres gamle statsborgerskab, træder
naturalisationsloven automatiske i kraft, og de er derefter danske
statsborgere. Som danske statsborgere behøver de derefter ikke nogen
særlig tilladelse til at rejse ind i, og opholde sig i, Danmark.

Eftersom
a) naturalistationsloven ikke stiller yderligere betingelser for
meddelelsen af indfødsret,
b) indfødsretsloven ikke opstiller nogen begrænsninger for hvem og
i hvilket tilfælde indfødsret kan tildeles ved særlov, og
c) de administrative regler for hvem der bliver opført på forslaget
til naturalisationslov, netop er administrative regler og ikke
har selvstændig lovkraft
er det alene lovens bogstav der gælder.

Det vil gøre dine indlæg lettere at overskue hvis du kun citerer et
par linjer af det du svarer på, nok til at man kan hitte ud af hvad du
taler om - og så svarer under citatet!

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."