Glemte lige at jeg har en studine jeg skal~
Fra : ronny

Dato : 15-06-02 22:19

Oooops på tirsdag får jeg (forhåbentlig) en normal tilværelse igen. Kæresten
er færdig med sin universitetseksamen. Men jeg vil selvfølgelig gerne gøre
hende glad når hun nu står og har fået sin karakter. Jeg havde planer om at
tage en flaske gul enke med, men ville lige høre om nogle af jer kulinarisk
interesserede mennesker havde en enten bedre idé, eller måske et forslag til
en lille snack jeg også kunne medbringe. Og hvis alt nu skulle gå
galt.....hvordan ville hun så opfatte champagne der jo gerne skulle
symbolisere fest og farver? Måske gravøl var bedre i den situation :)

Venlig hilsen
Peter

Fra : netper

Dato : 15-06-02 22:52

"ronny" skrev d. 15-06-02 22:19 dette indlæg :
> [...]
> galt.....hvordan ville hun så opfatte champagne der jo gerne skulle
> symbolisere fest og farver? Måske gravøl var bedre i den situation :)

Hej Peter

Hvad med denne opskrift

Forelskede tigerrejer
4 personer

800 g. rå tigerrejer med skal (evt. kæmperejer eller jomfruhummerhaler)

2-3 spsk. smør
1-2 spsk. koldt smør
2 charlotteløg
2-3 peberfrugter i forskellige farver
1 fiskebouillonterning
5 cl. cognac
150 g. champignon
1 spsk. tomatpuré
3 dl. cremefraiche (38%)
1 tomat
1 bundt persille
1-2 spsk. Pernod (evt. tør vermouth eller sherry hvis du ikke er til
den lakridsagtige smag)
lidt cayennepeber
salt

Pil rejerne. Hak løg og persille, skær champignon i skiver og
peberfrugterne i terninger. Skold og flå tomaten. Skær tomatkødet i
terninger.

Skru op for varmen og tilsæt rejer og lad dem kort stege med i nogle
sekunder. Sluk emhætten (Vigtigt) hvis du har en sådan tændt. Hæld
cognacen over panden, antænd den og sluk evt. flammerne med et låg.
Bemærk flammerne kan blive høje!! Tilsæt champignon og tomatpuré.

Vend tomatkød og persille i og varm det hele igennem i et halvt minut.
Pas på rejerne ikke koger medfor længe da du risikerer, at de bliver for
seje og tørre. Rør cremefraichen i retten.

Smag til med Pernod, krydr forsigtigt med cayennepeber og lidt salt.
Varm kort retten igennem og tilsæt under omrøring den kolde smør.

Portionsanret rejerne og saucen på forvarmede tallerkner. Garner med
varme grønne asparges (sørg for de er godt afdryppede) og ris.

Server evt. en Alsace-riesling til retten. Hvis du er i rigtig festhumør
kan en tør rosa champagne anbefales.

Fundet på http://www.dk-kogebogen.dk

Mvh
per

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-02 14:22

"netper" <netper.news@kandu.dk> writes:

> [...]
> ville hun så opfatte champagne der jo gerne skulle > symbolisere
> fest og farver? Måske gravøl var bedre i den situation :)

Det er vist _meget_ sjældent at man dumper den sidste eksamen på Uni.

Jeg vil også gå efter noget frugt, evt. med chokolade. Frisk ananas
med chokolade er bare godt.

Personligt ville jeg ikke tage skaldyr med mig, når man ikke rigtig
ved hvor længe man skal stå at vente i et varmt rum.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : KA

Dato : 16-06-02 14:09

Friske jordbær, overtrukket med mørk chokolade >

Chokoladen smeltes over vandbad.
Jordbærrene dyppes heri, og lægges til tørre på bagepapir, dette går
hurtigst i køleskab, de vendes undervejs og der dyppes igen så bærret får en
pæn flade.
Lad stilken blive siddende på bærret, det er et kønt syn, og praktisk at
holde i, så man slipper ( nogenlunde ) for chokoladefingre.

*God fornøjelse og pøj-pøj*

Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : ronny

Dato : 16-06-02 15:21

Takker for forslagene :)

Det må blive rejer i chokolade *GG*

Venlig hilsen
Peter

Fra : Mirian

Dato : 17-06-02 08:54

Kan man lave disse jordbær med chokolade dagen i forvejen og så bare
opbevarer dem i køleskab uden at de tager skade af nogen art?
MVH Mirian

Fra : KA

Dato : 17-06-02 20:50

Hej Mirian !

Ja, du kan sagtens lave jordbærrene dage i forvejen, det har jeg ofte gjort.
Jordbærrene skal bare være friske, så de ikke ligger og safter.

Venlig hilsen

Fra : KA

Dato : 21-06-02 08:03

Hej Mirian !

Ups ~ jeg ser lige at jeg har været for hurtig på tasteturet
Jeg mener selvfølgelig ikke at jordbærrene kan laves dage i forvejen ...
men dagen i forvejen ! Bare de er friske.
Læg dem ikke i en skål, når du sætter dem i køleskabet, men lad dem ligge i
et lag.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-06-02 15:54

Mon, 17 Jun 2002 09:54:02 +0200, skrev "Mirian"
<Mirian@post.cybercity.dk> :

>Kan man lave disse jordbær med chokolade dagen i forvejen og så bare
>opbevarer dem i køleskab uden at de tager skade af nogen art?

Det har jeg dårlig erfaring med.
Det kan godt være, at jeg bare var uheldig (og at temperatur /
luftfugtighed var imod mig), men da jeg engang for flere år siden
ville forsøge mig med jordbær m. chokolade i køleskabet natten over,
blev de ret grimme og fedtede/snaskede, da de kom ud. Der samlede sig
ligesom dug på dem, så snart de kom ud i stuetemperatur !!

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : KA

Dato : 21-06-02 17:13

> [...]
> blev de ret grimme og fedtede/snaskede, da de kom ud. Der samlede sig
> ligesom dug på dem, så snart de kom ud i stuetemperatur !!

Hej Gitte !

Med hensyn til duggen, kan ikke være fordi de enten har ligget i lag,
eller har afgivet saft ?
Jeg har kun været ude for det samme som dig en enkelt gang, men da var
jordbærrene ikke særlig pæne, havde en del knubs, og jeg havde dækket dem
til med husholdningsfilm, og sat dem i køleskabet.
Chokoladen holder jeg fint hos mig. Jeg bruger en chokolade med et højt
cacao indhold, men det ved jeg ikke om betyder noget for udseenet ?