Biller i mine liljer
Fra : FishOnAstick

Dato : 15-06-02 22:00

Hej alle sammen

Min liljer´s blade forsvinder eller bliver fyldt med huller. ( Se evt.
billeder på dk.binaer - title : blomster problemer )

Jeg mistænker en lille rød bille for at være synderen. Den sætter nogle
klatter efter sig som ligner lort. Men mon det er det ?

Hvordan undgår jeg dem til næste år ?

Kim Larsen

--
http://www.Rejsebeskrivelser.dk er netop kommet i en fuldstændig gennem
opdateret udgave.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-02 22:47

On Sat, 15 Jun 2002 22:59:43 +0200, "FishOnAstick"
<fishonastick@youcantreachmeonth.is> wrote:

> [...]
>
>Jeg mistænker en lille rød bille for at være synderen. Den sætter nogle
>klatter efter sig som ligner lort. Men mon det er det ?

Det er det. De hedder liljebiller.
Men det er larverne som er værst, de kommer snart. De kan æde samtlige
blade på liljerne. Det er ikke noget som planterne tager voldsomt skade
af, men det ser da trist ud.

>Hvordan undgår jeg dem til næste år ?

Du skal holde godt øje med dine liljer allerede fra de kommer op. Og når
du ser de røde biller så fang dem og kvas dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-06-02 00:28

Hej

Jeg har gravet et syltetøjsglas ned ved siden af mine liljer (lidt skjult)
heri har jeg fyldt vand og lidt madolie til overfladen. Når jeg går på
"havevandring" fanger jeg så mange røde biller jeg kan se og kommmer dem ned
i glasset - med deres død til følge. De kan være svære at fange; når der
kommer en hånd fra oven, tror de det er en fugl, og lader sig falde, så hold
en hånd under.

Det lyder noget omstændigt, men det virker og der kan gå sport i det. Efter
et par år er mine liljer nu flotte og næsten uden biller.

VH Birgitte

Fra : Mai-Brit

Dato : 16-06-02 12:01

"FishOnAstick" <fishonastick@youcantreachmeonth.is> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Min liljer´s blade forsvinder eller bliver fyldt med huller. ( Se evt.
> billeder på dk.binaer - title : blomster problemer )

Liljebiller lægger æg på bagsiden af bladene, de ligger som orangefarvede
kæder. Tør dem af med en finger, så forsvinder en del larver. Pas på når du
fanger billerne, de lader sig gerne falde, med undersiden opad, dvs. så er
de mørke, og svære at se på jorden.

> Jeg mistænker en lille rød bille for at være synderen. Den sætter nogle
> klatter efter sig som ligner lort. Men mon det er det ?

Dette lort, er larven som hylder sig ind i sine egne eskrementer. Fjern dem,
jo før jo bedre.

Min erfaring er at larverne, sjældent angriber selve blomsten, men bladene
ser dog triste ud. Det er ikke alle liljer som angribes. Billerne
foretrækker åbentbart nogle sorter frem for andre.

snip

God jagt
Mai-Brit

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 16-06-02 21:35

"Mai-Brit" <mai-brit@besenet.dk> skrev i en meddelelse

(snip....)

> Dette lort, er larven som hylder sig ind i sine egne eskrementer. Fjern
dem,
> jo før jo bedre.

Hvis du kan komme til at sprøjte biller og larver med en blanding af vand og
brun sæbe er problemet også løst (

mvh

Preben

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-06-02 22:10

FishOnAstick wrote:

> [...]
>
> Jeg mistænker en lille rød bille for at være synderen. Den sætter nogle
> klatter efter sig som ligner lort. Men mon det er det ?
Ja

> Hvordan undgår jeg dem til næste år ?

Du pilder dem af hver dag!