Langbaneløbet på Travbanen idag
Fra : Claus Rittig

Dato : 15-06-02 22:01

Hæj.

Så er jeg kommet hjem fra en lang underholdende dag på travbanen.

Der blev kørt i ret mange klasser - 10 tror jeg. Der var utrolig godt ræs,
og bl.a. Brian Karger, Gert Handberg og Jens Henry Nielsen (Hans Nielsens
bror) kunne virkelig styre en langbanecykel!
Nå, set med lokale øjne var det kanon-sjovt, men ikke 100% success.
Vores superteam havde ret godt styr på logistikken, men Jan og Mads (Lund)
kom ikke til at stille op i de 3 sidevognsklasser der oprindelig var
planlagt. De skulle have kørt i "junkyard klassen" for hvadsomhelst fra før
'80 op til 500cc, men den cykel har de ikke lige fået bygget ret meget på
endnu, så det blev ikke.
De skulle også have kørt en classic "spritter" (altså en Methanol-brænder
med Weslake motor), men den var der lidt ged i forgaflen på - en ellers
nydelig svinggaffel. Nå, den gaffel ku ikke reddes, så andre løsninger blev
prøvet. En forgaffel fra en 80cc crosser så ud til at virke, men så ville
cyklen ikke starte. Søren Lindholt var helt blå i hovedet efter at have
skubbet rundt på liget, men der kom da liv til sidst, og der blev trænet.
Træningen afslørede at man kan lave tankslappers på en sidevognsspeedway med
40 km/t, bare kronrørsvinklen er stejl nok. Det der skift fra en svinggaffel
til en almindelig teleskopgaffel var alligevel ikke så heldigt. Så den
klasse kom de heller ikke til start i.
Men Kawasaki 540cc var frisk, og støddæmperne i bagenden og sidevognen var
skiftet ud med jernrør, så den var lav og i den rette vinkel. Perfect! Og så
stod tændspolen af lige inden træning. Et par hurtige telefon-opringninger,
og så var jeg i ekspresfart på vej ned til PerMP's værksted, hvor jeg lavede
et hurtigt indbrud og fandt en ny tændspole under en opklodset Kadet nede i
en gammel smøregrav - den som Lau engang kørte Banditten i ved et uheld.
Alle vore trængsler førte desværre ikke til sejr. Cyklen var naturligvis
gearet voldsomt op til den meget lange og hurtige bane, men desværre ikke
helt nok - Kawa'en ringede ud 1/3 oppe ad langsiden, og det gjorde de andre
cykler ikke!
Jan & Mads tog starten i alle deres heat, men alle heat'ene gik på samme
måde: De lagde ud i front, den ene KTM kæmpede tæt med dem indtil den
simpelthen kørte forbi dem op ad en langside. Det var tæt, og KTM holdet
kunne ikke trække langt fra, men Jan&Mads var 2 tænder fra at kunne holde
KTM'en stangen på langsiderne. De var hurtigst i svingene, men ikke nok til
at kompensere for den lavere topfart (som var 120 km/t. Til sammenligning
kom top solo-cyklerne op på 180 på langsiderne og kørte 117 i snit).
Jan & Mads fik en ærefuld 2. plads, men undervejs fik de slået fast at de
kom for at vinde. Jeg tror fx. det andet KTM-hold blev lidt befippede da
Mads løb lidt tør for plads i et sving, og simpelthen lagde sig ind over
deres forskærm. Nåja, næste år passer gearingen, og SÅ...

Der var et par grimme styrt i løbet af dagen, men det blev vist kun til
nogle brækkede fingre og ribben. Heldigt sluppet, på hvad der må have været
årets farligste bane. Den barriere var måske god til heste, men for
motorkørere var den lige så praktisk som et pigtrådshegn.

Der var masser af tilskuere, så jeg tror løbet blev en succes. Det håber
jeg, for så kan vi ses derude næste år - og så vil jeg fanme osse være med!

Rittig

--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 16-06-02 21:25

> Hæj.
>
> Så er jeg kommet hjem fra en lang underholdende dag på travbanen.

Yeah fed ræs. Fantastisk dag. Vi talt i dag om hvordan dælen man kan blive
så træt af noget der kun var 6 minutters ræs i alt???
Og der er masser af billeder, de kommer snart på hjemmesiden.

I mellemtiden kan man se et MEGET lille indslag på TVnord, under
"parasollen" hvor man skal hen efter noget ligegyldigt småsnak om kulørt
drinks og faldskærmsudspring. Der er endda to klip hvor vores pit kan ses,
og motortosse-banneret ses fint, det er gult, og man kan se nogen af
tosserne foran det...
http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=4&Id=87281

> Der blev kørt i ret mange klasser - 10 tror jeg. Der var utrolig godt ræs,
> og bl.a. Brian Karger, Gert Handberg og Jens Henry Nielsen (Hans Nielsens
> bror) kunne virkelig styre en langbanecykel!

Skræmmende, 185 på toppen og så ikke linde en millimeter på gassen ind i
svinget!!!

> [...]
> med Weslake motor), men den var der lidt ged i forgaflen på - en ellers
> nydelig svinggaffel. Nå, den gaffel ku ikke reddes, så andre løsninger

Bla. fik vi da onsdag aften hasteflået forgaffelen af min Jawa solo
speedwayer... var for spinkel ifølge eksperterne...

træning.

Jeg skal LIGE love for at dramatikken rent faktisk (for min del) var størst
under træningen... al gang forgik i løb, og værktøj, olidunke og træsprit
fløj om ørene.

>Nåja, næste år passer gearingen, og SÅ...

Tvivler, der kom et varsel i dag. Under generaloverhaling af Mads´ værksted
i eftermiddag faldt pokalen ned på betonen og fik en skade... tro man på
varsler er der ingen tvivl...

> jeg, for så kan vi ses derude næste år - og så vil jeg fanme osse være
med!

Osse mig osse mig

Men først ses vi i Gandrup 9 september til græsbaneræset...

Søren L

Fra : Mads Lund

Dato : 17-06-02 08:16

> Football, tennis and golf, requires only one ball,
> racing requires two.
or four ??

Fin beretning. Og jeg kan kun tilføje, at sidevogns speedway er noget af det
sjoveste jeg har prøvet (omend vi var temmelig irriteret over ikke at kunen
udnytte de gode starter og de gode svinghastigheder til andet end en 2.
plads.)

Men det er en temmelig speciel oplevelse. Der er selvfølgelig det normale
konkurrence moment, som får nervende helt op i det røde felt (alle der var i
nærheden af Jan om formiddagen ved hvad det betyder). Og hastigheden ligger
man ikke mærke til når man kører. Men det der rigtig kildrer er når man
ligger en cykel ind i et sving, uden at bremse og uden at slippe gassen, det
får lige andrealinet til at flyde. Det næste man ligger mærke til er
oplevelsen af at ligger to'er, for så får man nemlig strålen fra den
forreste. Vi var blevet advaret om hvad det betyder, og ver derfor
forsvarligt pakket ind i ski masker, halsrør osv. Men når man med ca 100 kmt
møder kilovis af småsten der kommer imod med god hastigher, er det som at
kigge lige ind i en sandblæser. Som sandsæk kunne jeg heldigvis tage det
meste med hjelmskyggen. Og så tror jeg faktisk at sidevogns speedway er den
sikreste form for motorcykel sport. Når man mister grebet i svingene er der
masser af plads og tid til at rette båden op og komme rundt i svinget.

Og så fik Claus ikke skrevet at man kan komme igang for ca 5000 kr for en
classic std. vogn (eller selv bygge en ud af en tysk GS450, CB400, Guzzi 500
eller hvad man nu kan finde) og det er jo for 2 personer

Og jeg er ganske iomponeret over sammenholdet i netop denne motorsports
disiplin, da KX'erens tændspole strejkede 10 min før træningsstart kastede 2
af de andre hold deres cykler og vupti var der 8 sæt fingre igang med at flå
kawaen fra hinanden og fikse problemet. Og mon ikke vi fik repareret
tændingen på ca samem tid som Audi holdet fiksede Tom K's bil. Med det
resultat at vi var klar til træningen. Med alt respekt har jeg ikke oplevet
samme offervilje i andre motorsports grene.

Mads Lund, med et ordentligt blå mærke som minde om hvor træt og smadret man
bliver af 6 min speedway.
CB400, snart i speedway trim