gnus og grimme oversigter
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-06-02 19:52

Jeg bruger som gnus til news, og synes jeg har tjek på det. Ind i
mellem får jeg dog nogle noget rodede og grimme oversigter med noget
der ligner problemer med tegnsæt. Eksempelvis:

http://janus.dk/grafik/gnus_1_mrk.png

Hvad skal jeg skrive i min .emacs eller .gnus for at det bliver pænt
igen?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Jesper

Dato : 15-06-02 20:02

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> [...]
>
> http://janus.dk/grafik/gnus_1_mrk.png
>
> Hvad skal jeg skrive i min .emacs eller .gnus for at det bliver pænt

Det gnus ligner da noget værre Windåseskod! Jeg holder mig til Suppen,
det ved man hvad er og den har ikke problemer med sit tegnsæt.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-06-02 20:26

spam@supressor.invalid (Jesper) writes:

> Det gnus ligner da noget værre Windåseskod!

Tænk, jeg synes faktisk det er smukt og vidunderligt.

Og så kan jeg
bruge det fra en hvilken som helst maskine med terminal, der tillader
at jeg ssh'e ud i verden.

> Jeg holder mig til Suppen, det ved man hvad er og den har ikke
> problemer med sit tegnsæt.

Normalt er der heller ikke problemer med tegnsættet. Det er et nyt
fænomen; muligvis fremprovokeret af afsenders (John; se skærmtryk)
opsætning, eller at jeg arbejder fra en ny maskine.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 05:44

spam@supressor.invalid (Jesper) writes:

> Det gnus ligner da noget værre Windåseskod! Jeg holder mig til Suppen,
> det ved man hvad er og den har ikke problemer med sit tegnsæt.

Det er det ikke - det er Gnome, hvilket ikke er så tosset. Jeg mener
endda det er porteret til OS X.

Janus, opgrader til nyeste Gnus - så er du også fri for bøvl med
Quoted Printable i diverse indlæg.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-06-02 13:51

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Det er det ikke - det er Gnome, hvilket ikke er så tosset. Jeg
> mener endda det er porteret til OS X.

Min sskærmtryk stammer nu fra KDE, som just er portet til OSX i
seneste v. 3.0.1.

> Janus, opgrader til nyeste Gnus - så er du også fri for bøvl med
> Quoted Printable i diverse indlæg.

Tjek. Nogen der gider forklare "Quoted Printable" og hvorfor det findes?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 13:54

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Tjek. Nogen der gider forklare "Quoted Printable" og hvorfor det findes?

Quoted Printable. En metode til at gøre 8-bit indlæg 7-bit sikre.
Tegn over 127 skrives som =XX, og er generelt anset som en god ting
som nu er standard. Problemet er at det er bøvlet at læse, og derfor
kaldes det ofte Quoted Unreadable. Se fx indlæg fra Erik for at se
hvorfor.

Det er altsammen en del af MIME, som fik ryddet op i det gedemarked
som email var inden da.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-06-02 14:47

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Tjek. Nogen der gider forklare "Quoted Printable" og hvorfor det findes?

Det er vel sådan en slags laveste fællesnævner og bruges til at
kommunikere med indtil en anden kommunikationsform er fastlagt. Som
f.eks. headers i et usenet indlæg.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-06-02 22:35

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Janus, opgrader til nyeste Gnus - så er du også fri for bøvl med
> Quoted Printable i diverse indlæg.

Tjek.

Fra maskinmesteret forlyder det, at Gnus ikke er det eneste der
opgraderes. I løbet af en uges tid rebooter Mimer som en ny PIII/IV
1200 Mhz m. 512 mb ram og 160 gb harddisk. Med i købet følger en
Emacs21.x med nyeste gnus. Noget mere gennemgribende, end hvad jeg kan
klare med en rpm -U

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 23:34

> [...]

> 1200 Mhz m. 512 mb ram og 160 gb harddisk. Med i købet følger en
> Emacs21.x med nyeste gnus. Noget mere gennemgribende, end hvad jeg kan

Interessant. Det har jeg ikke hørt noget om. Det er ikke
tilfredsstillende (men det er en anden historie).

Tid til at sikkerhedskopiere...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-06-02 23:40

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Interessant. Det har jeg ikke hørt noget om. Det er ikke
> tilfredsstillende (men det er en anden historie).

Jeg synes det lyder ganske hyggeligt med en ny og bedre maskine.

> Tid til at sikkerhedskopiere...

Det sørger Jonas <holker@null.dk> for.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 23:49

> Jeg synes det lyder ganske hyggeligt med en ny og bedre maskine.

Tjoh, såmænd. Nu får vi se hvad der kommer på.

> Det sørger Jonas <holker@null.dk> for.

Hellere en kopi for meget, end en kopi for lidt. Jeg har set nok til
Murphy...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-06-02 23:23

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Hvad skal jeg skrive i min .emacs eller .gnus for at det bliver pænt
> igen?

Jeg har samme problem, og jeg har ledt hoejt og lavt paa google efter en
loesning, men har endnu ikke fundet en. Proev evt. at spoerg i
unix-NG'en: dk.edb.system.unix -- det kan vaere de kender et fix.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-06-02 23:38

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> [...]
> efter en loesning, men har endnu ikke fundet en. Proev evt. at
> spoerg i unix-NG'en: dk.edb.system.unix -- det kan vaere de kender

Men hænger dit problen ikke sammen med terminalen i OSX?

Jeg troede ellers lige jeg havde fundet løsningen: Det indlæg jeg
referede til viste sig at være afsendt med programmet Pan, som var
indstillet til "iso885915" (i stedet for "iso-8859-15"). Dét
forvirrede Gnus.

-j

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-06-02 01:21

> [...]

> referede til viste sig at være afsendt med programmet Pan, som var
> indstillet til "iso885915" (i stedet for "iso-8859-15"). Dét

Det sker ogsaa med Gnus under Linux for mit vedkommende, tror du har
ret i at det kan haenge sammen med tegnsaettet for den oprindelige besked.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |