Anlægning af bede og evt. trappe på skråne~
Fra : Randi Larsen

Dato : 14-06-02 01:22

Hej.

Adgangen til mit hus foregår ad en 13 m. lang flisebelagt gang, hvor
indkørsel og garage ligger til den ene side, og hvor der er et 2 m. bredt
bed med piletræer på den anden side.
For enden af gangen går man ned ad en 1 m. bred trappe med 10 trappetrin,
hvor der er bede på begge sider, 2 m. bed på den ene side og 3 meter på den
anden side af trappen. For foden ad trappen er der 1,5 m. flisebelægning
langs huset, før hoveddøren.
Bedene er anlagt, så de følger trappen - altså meget skrånende, faldet er på
1,2 m.
Målt fra toppen af trappen til husmuren er der med den 1,5 m. bredde
flisebelægning foran huset i alt 4 m., dvs. at trappe og bede udgør 2,5 m.
Så pladsen er altså ret begrænset, fjernede jeg trappen og bedene ville jeg
have et hul eller basis på 4 x 6 m.
Mit problem er, at de skrå bede ikke er spor pæne at se på. Jeg har tænkt på
at lave bedene som en slags terasser, måske to-tre terasser på hver side af
trappen, men så bliver der en afstand fra trappetrinene ned til niveauet på
de enkelte terasser. Det tror jeg ikke vil se pænt ud, ligesom man risikerer
at 'falde ned', hvis man træder ved siden af trappen.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, fordi jeg ikke kan finde en løsning.
Jeg forestiller mig noget med terasser og en ny trappe evt. 'bygget sammen'
så trappen på en eller anden måde går i et med terasserne, og noget vand,
der løber ned ad skråningen til den ene side, som ender i et lille dam.
Foreløbig har jeg købt 2 paller ølandsbrud, som jeg så kan stå og kigge på
samtidig med at jeg klør mig i håret. Jeg har ledt med lys og lygte efter
inspiratation til anlægning af bede på skrånende grund, hvor der indgår en
trappe midt i det hele. At skyde arkitekten hjælper jo ikke ret meget. Hvis
der er nogen, der har nogle forslag eller litteraturhenvisninger, vil jeg
blive meget, meget glad.

Med venlig hilsen
Randi Larsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-02 20:41

On Fri, 14 Jun 2002 02:22:05 +0200, "Randi Larsen"
<RandiLarsen@TDCADSL.dk> wrote:

>trappe midt i det hele. At skyde arkitekten hjælper jo ikke ret meget. Hvis
>der er nogen, der har nogle forslag eller litteraturhenvisninger, vil jeg
>blive meget, meget glad.

Jeg har meget svært ved at forestille mig hvordan det ser ud, så jeg ved
ikke om dette link vil være til nogen hjælp:
<http://www.klitgaards-brolaegning.dk>

Men der er både billeder af trapper og skrånende bede. Også ting som jeg
selv er vildt imponeret over, bl.a. den terasse i cirkler med trappen
som også følger cirklen. (Under inspiration -> terasser)

http://www.gartneriet.dk