Hvornår fik vi bibelen
Fra : Dennis Schultz

Dato : 11-02-01 12:06

Hvornår og hvordan fik vi Bibelen som den ser ud idag?

Dennis

Fra : Mr. D

Dato : 11-02-01 13:19

Dennis Schultz <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a86726f.9379895@sunsite.auc.dk...
> Hvornår og hvordan fik vi Bibelen som den ser ud idag?

Jeg fik min lige før jul

Mr. D

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-02-01 15:50

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> Dennis Schultz <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3a86726f.9379895@sunsite.auc.dk...
>
> Jeg fik min lige før jul
>
> Mr. D

Jeg har haft min i 8 år, det er sikkert derfor at jeg tror at dagene i
skabelsesberetningen er af 24 timer, og du (Simon) tror at de er længere

Ole

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-02-01 18:06

"Ole Madsen" <olemadsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har haft min i 8 år, det er sikkert derfor at jeg tror at dagene i
> skabelsesberetningen er af 24 timer, og du (Simon) tror at de er længere

Hvor i Bibelen står der at dag og nat tilsammel er 24 timer ???

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 17-02-01 19:13

Ole Madsen <olemadsen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YJxh6.73$Ou4.17559@news010.worldonline.dk...

Fra : Martin Bangsø

Dato : 11-02-01 13:39

On Sun, 11 Feb 2001 11:05:42 GMT, Dennis Schultz wrote:

> Hvornår og hvordan fik vi Bibelen som den ser ud idag?

Kanon, som vi kender den i dag, blev fastslået af biskop Athanasius af
Alexandria i 367 ud fra en række kriterier. For Det Nye Testamentes
vedkommende var kriteriet, at et skrift skulle stamme fra en apostel
eller apostelelev og det skulle have været i brug i de menigheder, der
var grundlagt af apostlene og som havde bevaret den apostolske
tradition intakt. Ydermere skulle skriftet være almindeligt anerkendt
i kirkeprovinserne og det måtte ikke indeholde synspunkter, som var i
strid med "summen af apostlenes lære". Irenæus talte i den forbindelse
om "sandhedens kanon"; der måtte ikke findes afvigende meninger i et
skrift, såfremt det skulle med i kanon.
For Det Gamle Testamentes vedkommende, var der derimod ikke meget at
være uenige om; det var jødernes bibel, og som sådan var der ikke
nogen tvivl om at den skulle med i kanon.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-02-01 14:47

Martin Bangsø <martin_b@iname.com> mælte sligt:

>Kanon, som vi kender den i dag, blev fastslået af biskop Athanasius af
>Alexandria i 367 ud fra en række kriterier.

Det bør måske tilføjes, at det ikke dermed var afgjort. Kanon blev
fastslået ved brug, og selv om Athanasius opstillede en liste over
kanoniske bøger, så gjorde mange både før og efter ham det samme, og der
var tit væsentlige forskelle i, hvilke bøger de inkluderede. Athanasius'
kanon er nok den af de oldkirkelige, der kommer tættest på vores
lutherske; samtidig må man dog nævne, at han f.eks. regnede Esther til
apokryferne, men inkluderede de apokryfe dele af Daniels bog samt de to
apokryfer skrifter Jeremias' brev og Baruks bog.

Den katolske kirke selv sætter gerne fastlæggelsen af kanon til en række
lokale synoder i Nordafrika ca. 30 år efter Athanasius' kanonliste.
Disse giver den kanon, som den katolske kirke anerkender den dag i dag -
dvs. den protestantiske kanon + 11 apokryfe skrifter/tillæg, som de selv
betegner som "deuterokanoniske" og ikke "apokryfe".

>For Det Gamle Testamentes vedkommende, var der derimod ikke meget at
>være uenige om; det var jødernes bibel, og som sådan var der ikke
>nogen tvivl om at den skulle med i kanon.

Dog var der en del uenighed om netop de apokryfe skrifter, samtidig med,
at jøderne også selv var uenige om visse bøger - f.eks. Esther, hvilket
sikkert også er grunden til, at Athanasius regner den til apokryferne.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Live4Him

Dato : 11-02-01 15:29

"Dennis Schultz" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår og hvordan fik vi Bibelen som den ser ud idag?
----------------

I år 397 var bibelens bøger samlet i det vi forstår som bibelens 66 bøger.

J. Hampton Keathley skriver :

Completion of canon. Since A.D. 397 the Christian church has considered the
canon of the Bible to be complete; if it is complete, then it must be
closed. Therefore, we cannot expect any more books to be discovered or
written that would open the canon again and add to its sixty-six books. Even
if a letter of Paul were discovered, it would not be canonical. After all,
Paul must have written many letters during his lifetime in addition to the
ones that are in the New Testament; yet the church did not include them in
the canon. Not everything an apostle wrote was inspired, for it was not the
writer who was inspired but his writings, and not necessarily all of them.

The more recent books of the cults which are placed alongside the Bible are
not inspired and have no claim to be part of the canon of Scripture.
Certainly so-called prophetic utterances or visions that some claim to be
from God today cannot be inspired and considered as part of God's revelation
or as having any kind of authority like that of the canonical books

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-02-01 20:57

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>I år 397 var bibelens bøger samlet i det vi forstår som bibelens 66 bøger.

Ifølge moderne protestantisk bibliologi - 39 bøger i GT og 27 i NT.

>J. Hampton Keathley skriver :
>
>Completion of canon. Since A.D. 397 the Christian church has considered the
>canon of the Bible to be complete;

Og dog. Selvom koncilet i Karthago i 397 ville have givet dig ret i at
sætte antallet af bøger i det nye testamente til 27, så vil de næppe gå
med til 39 i GT. Koncilets 47. kanon opremser 44 gammeltestamentlige
bøger.

Noget helt andet er, hvor lukket man har anset kanon for at være, for
der har jo netop været en del strid om apokryferne op gennem
århundrederne. Luther var anderledes radikal og smed en række ellers
accepterede bibelske bøger ud af sin kanon - bl.a. Hebræerbrevet,
Johannes Åbenbaring, Esthers bog og Jakobs brev, som han siger voldtager
den hellige skrift og modsiger Paulus.