Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af Digitalt Videokamera?!
Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 15-06-02 16:46

Hej

Jeg tillader mig lige at poste til både dk.fritid.foto og
dk.teknik.tv+video, da jeg ikke er helt sikker på, hvilken gruppe, der er
mest egnet til mit spørgsmål (men det vil jeg da i øvrigt gerne høre jeres
kommentarer til):

Indenfor nær fremtid har jeg tænkt mig at investere i et Digitalt
Videokamera, formentlig et Sony (jeg har for en 6-7 år siden brugt et Sony
Hi8 kamera ved flere lejligheder, og det var jeg ret begejstret for - derfor
Sony! ).

Nu melder alle spørgsmålene sig så:
* Digital8 eller miniDV (nogen med gode/dårlige erfaringer??
Fordele/ulemper??)
* "Udgåede modeller" - El Giganten samt Electric City har 2 modeller på
tilbud; DCRTRV130 til 4.799,- og TRV16 til 7.777,-. Ingen af dem findes(?)
på Sony's hjemmeside, så derfor antager jeg, at der er tale om "gamle"
modeller. Hvad får jeg (eller får jeg ikke?!) ved at købe ét af disse??
* Memory Stick og den slags - er det til brug ved lagring af
enkelt-billeder?? Jeg går ud fra, at lagringsmediet til film altid er en
eller anden form for bånd??
* Batteri - hvad er smart (Li-ion, går jeg ud fra)??
* Antal pixels - hvad er tilstrækkeligt/nødvendigt??
* Overførsel til PC
* Hvad bør man primært gå efter, hvis man i første omgang "kun" skal bruge
kameraet til f.eks. at optage film af éns barn; film fra ferier osv. (dvs.
der ikke umiddelbart er behov for avanceret redigering på PC osv.)
* Alle mulige andre forhold, man som nybegynder ikke er opmærksom på??

Hvis nogen har henvisning til en FAQ el.lign. med råd og vejledning udi
video-junglen, vil jeg meget gerne høre om det!

På forhånd tak for svar på mine mere eller mindre fladpandede
novice-spørgsmål )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-06-02 20:10

"Malmolin & Velschow" skrev:

> Nu melder alle spørgsmålene sig så:
> * Digital8 eller miniDV (nogen med gode/dårlige
> erfaringer??

Kvalitetsmæssigt er der ikke nogen væsentlig forskel imellem de to systemer.
Teknisk set lagres informatioerne på samme måde på båndende.

Når man ser på kameraerne, så lader det til at Sony bruger Digital-8
formatet som det billige format. Det med de lidt større og lidt mere
"klodsede" kameraer (håber ikke jeg træder nogen Digital-8 brugere over
tæerne). miniDV kameraere er generelt lidt mindre, lidt smartere og lidt
dyrere.

miniDV er det mest udbredte format indenfor digitale "hjemme-kameraer".

> [...]
> og TRV16 til 7.777,-. Ingen af dem findes(?) på
> Sony's hjemmeside, så derfor antager jeg, at der er

Jeg så i et eller andet "review" at TRV16 var et af de nye kameraer for
2002. Men det lader til at være udgået allerede, det går ind imellem lidt
hurtigt i den branche

> Hvad får jeg (eller får jeg ikke?!) ved at købe ét af disse??

Her må du sammenligne specifikationer:

Google-søgning på "SONY DCR-TRV16 review":
http://makeashorterlink.com/?W12131111

Google-søgning på "SONY DCR-TRV130 review":
http://makeashorterlink.com/?H25121111

> * Memory Stick og den slags - er det til brug ved
> lagring af enkelt-billeder?? Jeg går ud fra, at
> lagringsmediet til film altid er en eller anden form for bånd??

Ja og ja.

> * Batteri - hvad er smart (Li-ion, går jeg ud fra)??

Kig mere på hvor længe kameraet kan køre på en opladning. Det er jo lidt
ligegyldigt om der sidder det bedste batteri, hvis det skyldes at kameraet
bruger 3 gange så meget strøm som "konkurrenten".

> * Antal pixels - hvad er tilstrækkeligt/nødvendigt??

Tja, det behøver du ikke kigge på mht. video. Her er de 800000 pixels som
alle kameraerne har rigeligt.

Det er mere relevant at kigge på pixelstørrelse mht. til enkelt-billeder,
omend du ikke bør købe et videokamera alene af den grund. Videokameraer
tager generelt ikke særlig gode enkelt-billeder, omend den funktion dog er
forbedret lidt igennem årene.

De kameraer du har kig på tager kun enkelt-billeder med 640x480, hvilket
svarer til det efter dagens standard noget ringe 0,3 Megapixel.

> * Overførsel til PC

Når der står USB drejer det sig kun om enkelt-billederne.

Digital video overføres via en IEEE-1394 forbindelse, og denne er alle
digitale kameraer udstyret med. Sony kalder den iLink, andre DV-OUT eller
FireWire.

Dvs. inden man kan overføre video til computeren, skal den udstyres med
sådan en port (priser fra ca. 300 kr), gerne en ekstra stor hurtig harddisk
samt noget videoredigeringssoftware (F.eks. Pinnacle Studio 7).

Mvh, Lars

Fra : Svend Elvers

Dato : 16-06-02 16:48

Digital8 er et Sony system der giver mulighed for at optage digitalt på et
HI8 bånd og, samtidigt med at "gamle" HI8 bånd kan afspilles. Standarden
anvendes kun af Sony ingen af de andre fabrikanter har tage ideen op.
Har du ikke HI8 bånd der skal genanvendes er DV formatet det naturlige valg.

Med venlig hilsen

Svend Elvers
se-consult
se.consult@tdcadsl.dk
www.videorediger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-06-02 17:46

Malmolin & Velschow wrote:

> Videokamera, formentlig et Sony (jeg har for en 6-7 år siden brugt et
> Sony Hi8 kamera ved flere lejligheder, og det var jeg ret begejstret
> for - derfor Sony! ).

Vil du have en bedre mekanisk kvalitet, så køb Panasonic!

> Nu melder alle spørgsmålene sig så:
> * Digital8 eller miniDV (nogen med gode/dårlige erfaringer??
> Fordele/ulemper??)

Da du ingen Video8 bånd har i forvejen, skal du HELT klart vælge Mini-DV, da
dét er standarden

> * Batteri - hvad er smart (Li-ion, går jeg ud fra)??

Standard i dag på DV-kameraer.

> [...]
> osv. (dvs. der ikke umiddelbart er behov for avanceret redigering på
> PC osv.) * Alle mulige andre forhold, man som nybegynder ikke er

Lille og nemt at betjene.

M.v.h.

Fra : max

Dato : 16-06-02 23:24

> [...]
> Hi8 kamera ved flere lejligheder, og det var jeg ret begejstret for - derfor

Som Lars, Svend og Henrik allerede har påpeget er det mini-dv der er
standarten.... Idag.... Det varer nok ikke længe inden vi optager direkte
til en disk af en eller anden art.. Så ligegyldigt hva du vælger kommer dine unger
til at skulle kopiere deres barndoms minder over til et andet medie..
Som de siger i reklamen.."it's a Sony".. Så det ska du bare holde dig til, det
går man sjældent helt galt i byen med..

> [...]
> * Memory Stick og den slags - er det til brug ved lagring af
> enkelt-billeder?? Jeg går ud fra, at lagringsmediet til film altid er en

Hvis du køber den billigste af de to sparer du en masse penge, som du kan
investere i lidt redigerings gejl, eller noget andet der gør det lidt sjovere at
lave video... Du har absolut ikke brug for memorysticks til noget som helst
Hvis du har brug for stillbilleder grabber du dem bare fra videoen med et billigt
kort..

> [...]
> der ikke umiddelbart er behov for avanceret redigering på PC osv.)
> * Alle mulige andre forhold, man som nybegynder ikke er opmærksom på??

Tjae.. der er ikke noget avanceret ved videoredigering, men uden redigering er der
ikke meget ved video... lange skæve scener, vilde panoreringer etc etc.. Så køb det
billigste du kan få på tilbud, og brug nogle tusinde på et basic redigerings udstyr, så
blir det hele lige pludselig lidt sjovere...

Jeg tvivler på det var det svar du ønskede, men det er nu engang den erfaring jeg
har og som jeg er sikker på jeg deler med mange andre familie og ferie filmere,
Og den dag du sidder og ser på din første redigerede video med stemningsmusik.
intro og grand finale, vil du osse vide hva jeg mener..
mvh max