Sæbebehandlet fyrtræsgulv skal lakeres
Fra : Sussie

Dato : 15-06-02 16:24

Hvad skal jeg gøre ved mit fyrtræsgulv som blev sæbebehandlet for ca. 8 år
siden, før jeg går igang med at give det hvispigmenteret lak???????
Eller kan jeg bare lakere ovenpå?????

Sussie

Fra : Bachelor

Dato : 17-06-02 23:40

"Sussie" <ann.lau@ofir.dk> wrote in
news:d_IO8.45$H5.1543@news.get2net.dk:noget der ligner dette

> Hvad skal jeg gøre ved mit fyrtræsgulv som blev sæbebehandlet for ca. 8 år
> siden, før jeg går igang med at give det hvispigmenteret lak???????
> Eller kan jeg bare lakere ovenpå?????

Generelt kan det ikke anbefales overhovedet at lakere fyrretræ.
Kunne du ikke bruge en hvidpigmenteret sæbe i stedet for ?
Alternativ er det nok noget med afvask nogle gange med trærens
og efterfølgende afvask i eddikevand til at neutralisere sæben.

Fra : Sussie

Dato : 18-06-02 19:12

Bachelor <not.puplic@no.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aelof6$216n$3@news.cybercity.dk...
> [...]
> Alternativ er det nok noget med afvask nogle gange med trærens
> og efterfølgende afvask i eddikevand til at neutralisere sæben.

Jeg synes bare det sæbebehandlede gulv er meget uhensigtsmæssigt når man har
stor, beskidt, våd hund.
Jeg tænkte et lakeret gulv var nemmere at holde.
Eller er der en bedre løsning i min situation????
Hvorfor kan det ikke anbefales at lakere fyrretræ????

Sussie

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-06-02 08:36

"Sussie" <ann.lau@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan det ikke anbefales at lakere fyrretræ????

Det kunne jeg osse godt tænke mig at høre noget om

Venlig hilsen
Lars Pedersen

Fra : Peter Holm

Dato : 19-06-02 13:37

"Sussie" <ann.lau@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> Eller er der en bedre løsning i min situation????
> Hvorfor kan det ikke anbefales at lakere fyrretræ????

Hej
Jeg foreslår at du oliebehandler gulvet med hvidpikmenteret olie. Det er
ULTRA-nemt at holde, at kan tåle stort set alt. Så slipper du også for at
afrense den sæde der er på nu.
Spørg hos din malerforrestning hvordan du skal gøre det.
Peter

Fra : Sussie

Dato : 19-06-02 20:08

> [...]
> afrense den sæde der er på nu.
> Spørg hos din malerforrestning hvordan du skal gøre det.

Hvidpigmenteret olie fik det inden det fik sæbe i sin tid (mærke Fakse).
Hele gulvet fik denne olie som skulle ligge på i ca. en halv time hvorefter
jeg fjernede det igen med klude. Derefter fik det sæbe.

Er det ikke den samme??????

Sussie

Fra : Peter Holm

Dato : 20-06-02 12:46

> [...]
hvorefter
> jeg fjernede det igen med klude. Derefter fik det sæbe.

Jo, det er det samme.
Men hvis du har problemer med, at du ikke kan vaske eventuelle pletter af
nu, så er det måske fordi olien er slidt af/vasket væk med tiden. Et
oliebehandlet gulv er meget stærkt, men olien forsvinder med årene. Jeg tror
stadig en ny oliebehandling er sagen. Er gulvet beskidt med grimme pletter
skal disse fjernes med trærens inden du giver olie.
Peter

Fra : Sussie

Dato : 20-06-02 21:03

Peter Holm <phc@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d11c095$0$683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> stadig en ny oliebehandling er sagen. Er gulvet beskidt med grimme pletter
> skal disse fjernes med trærens inden du giver olie.

Tak for svaret, Peter.

Men jeg kunne stadig godt tænke mig hvis nogen kunne fortælle, hvorfor det
IKKE anbefales at lakere fyrtræ!!!

Sussie

Fra : Peter Holm

Dato : 21-06-02 19:59

> Men jeg kunne stadig godt tænke mig hvis nogen kunne fortælle, hvorfor det
> IKKE anbefales at lakere fyrtræ!!!
>
> Sussie

Ja, der er jeg på bar bund. Men min veninde har da et gammel lakeret gulv i
fyrretræ, så jeg ved heller ikke hvorfor man ikke skulle kunne gøre det.
Peter