/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regler for Internet handel?
Fra : Per Kristensen


Dato : 15-06-02 12:18

En hypotetisk situation:

En person køber noget computer udstyr fra en online-butik og betaler med
Dankort. Varen koster 4000 kr. Men butikken trækker aldrig pengene fra
personens konto. Pludseligt, 8 måneder senere, sender butikken så et brev
om, at de har opdaget en fejl i deres regnskab og at personen bedes
indbetale de 4000 kr. medmindre han kan dokumentere at pengene er betalt.
Det kan personen ikke, men er det fuldt lovligt for butikken at kræve
pengene 8 måneder senere?
Og hvad nu hvis personen ikke vil betale, hvad muligheder har butikken så
for at få pengene?
Kan personen i værste tilfælde ikke blot sige at han ikke vil betale og så
levere varen tilbage?



 
 
Jakob Paikin (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 15-06-02 13:01

On Sat, 15 Jun 2002 13:18:16 +0200, "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk>
wrote:

>men er det fuldt lovligt for butikken at kræve
>pengene 8 måneder senere?

Ja. Den almindelige forældelsesfrist er 5 år.

>Og hvad nu hvis personen ikke vil betale, hvad muligheder har butikken så
>for at få pengene?

Almindelig inkasso, dvs. retssag, dom, fogedret, udlæg, evt.
tvangsauktion.

>Kan personen i værste tilfælde ikke blot sige at han ikke vil betale og så
>levere varen tilbage?

Nej.


--
Jakob Paikin

Peter Tønnesen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 15-06-02 13:48


"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
news:aef7q2$dqp$1@news.cybercity.dk...
> En hypotetisk situation:
>
> En person køber noget computer udstyr fra en online-butik og betaler med
> Dankort. Varen koster 4000 kr. Men butikken trækker aldrig pengene fra
> personens konto. Pludseligt, 8 måneder senere, sender butikken så et brev
> om, at de har opdaget en fejl i deres regnskab og at personen bedes
> indbetale de 4000 kr. medmindre han kan dokumentere at pengene er betalt.
> Det kan personen ikke, men er det fuldt lovligt for butikken at kræve
> pengene 8 måneder senere?
> Og hvad nu hvis personen ikke vil betale, hvad muligheder har butikken så
> for at få pengene?
> Kan personen i værste tilfælde ikke blot sige at han ikke vil betale og så
> levere varen tilbage?

Burde personen ikke have brgt sin sunde fornuft og samvittighed og gjort
butikken klar over fejlen? 4000 kr, det er ikke noget man liiige overseer i
sit budget. Butikken skal nok før eller siden finde ud af det, det kan man
godt regne med...

Bare lige en indskydelse, selvom situationen er hyptetisk

Peter



Per Kristensen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Per Kristensen


Dato : 15-06-02 15:12

> Burde personen ikke have brgt sin sunde fornuft og samvittighed og gjort
> butikken klar over fejlen? 4000 kr, det er ikke noget man liiige overseer
i
> sit budget. Butikken skal nok før eller siden finde ud af det, det kan man
> godt regne med...
>
> Bare lige en indskydelse, selvom situationen er hyptetisk
>
> Peter
>

Ville du selv gøre det?



Bertel Lund Hansen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-06-02 17:32

Per Kristensen skrev:

>> Burde personen ikke have brgt sin sunde fornuft og samvittighed og gjort
>> butikken klar over fejlen?

>Ville du selv gøre det?

Jeg ville.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Tønnesen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 15-06-02 17:41


"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
news:aefi01$ren$1@news.cybercity.dk...
> > Burde personen ikke have brgt sin sunde fornuft og samvittighed og gjort
> > butikken klar over fejlen? 4000 kr, det er ikke noget man liiige
overseer
> i
> > sit budget. Butikken skal nok før eller siden finde ud af det, det kan
man
> > godt regne med...
> >
> > Bare lige en indskydelse, selvom situationen er hyptetisk
> >
> > Peter
> >
>
> Ville du selv gøre det?

Kald mig "dum" men ja! Jeg gider ikke, som vores "ven" i eksemplet, at få en
overraskelse 8 mdr. senere... Det er vel nogle penge man reelt har til
formålet på det pågældende tidspunkt...

Så ja, det vil jeg helt sikkert...

Peter



Herold (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Herold


Dato : 15-06-02 17:54


> Ville du selv gøre det?

Ja.



Kim Jørgensen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 15-06-02 19:09


> > Ville du selv gøre det?


Os mig..

Kim



Andy (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 17-06-02 17:09

> Ville du selv gøre det?

Ja selvfølgelig, du skylder jo firmaet penge!

Andy



Morgan Jones (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 17-06-02 18:21

Ja. Og jeg har gjort det. Et køleskab, de havde ikke styr på deres bon'er
til Diners Club kort.

/morgan


> Ville du selv gøre det?




Erik G. Christensen (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 15-06-02 19:10

Per Kristensen wrote:

> En person køber noget computer udstyr fra en online-butik og betaler med
> Dankort. Varen koster 4000 kr. Men butikken trækker aldrig pengene fra
> personens konto. Pludseligt, 8 måneder senere, sender butikken så et brev
> om, at de har opdaget en fejl i deres regnskab og at personen bedes
> indbetale de 4000 kr. medmindre han kan dokumentere at pengene er betalt.

En handel, er en gensidig forpligtelse til at opfylde de betingelser,
der er aftalt,
og dermed ikke et juridisk skoleridt i, hvordan man snører modparten,
selvom det af og til kan være det indtryk man får.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste