Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fuji NPH 400 ASA
Fra : PRESTIJ

Dato : 15-06-02 12:05

Efter at jeg har taget 2 Fuji NPH film færdig må jeg indrømme at farverne på
billederne er for matte.

Skal de fremkaldes specielt??

Jeg har et Nikon F90X + Nikon SB28 flash og der er ikke rørt ved + / -
knapperne alle billeder blev taget på auto.

Jeg har altid kørt med alm fuji / kodak og alt har været OK. Men jeg synes
nu alligevel at jeg ofre lidt på Fuji's prof film da jeg forventede bedre
billeder.

Er der nogen der kan informere mig mere om NPH filmene??

På forhånd tak

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-06-02 18:55

Hej

On Sat, 15 Jun 2002 13:04:36 +0200, "PRESTIJ" <prestij@ishoejby.dk>
wrote:

>Jeg har altid kørt med alm fuji / kodak og alt har været OK. Men jeg synes
>nu alligevel at jeg ofre lidt på Fuji's prof film da jeg forventede bedre
>billeder.

Om jeg nu ikke husker helt forkert er Fuji NPH 400 en film som er
specielt anpasset for porträt foto. Den er altså ganske blöd i sin
kontrastkurve for at kunne gengive de fine nuancer i hudtonerne.

>Er der nogen der kan informere mig mere om NPH filmene??

Der var for omkring et halvårstid siden en test af u det store og hele
alle negativ film i det engelske fotoblad Practical Photography,
muligvis kan du hitte ret nummer på biblioteket, ellers kan du sende
et par ord så skal jeg se om jeg kan finde mit eget ex.

De fik i hvertilfälde fin omtale når det gälder just det de er
konstruerede for: Porträtfoto.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-06-02 08:44

"PRESTIJ" <prestij@ishoejby.dk> wrote in

> Efter at jeg har taget 2 Fuji NPH film færdig må jeg indrømme at
> farverne på billederne er for matte.
>
> Skal de fremkaldes specielt??

Jeg har brugt et par ruller NPH 400 på lidt forskelligt og synes at de
virker fint - ikke kun til portrætfoto. Men jeg har fået det råd at skyde
dem ved EI320 eller evt. EI250 og så få dem fremkaldt ved 400 som normalt.

Virker fint, men jeg scanner også filmen, så jeg er ikke afhængig af
printet. Har du fået printet et sted hvor de kender NPH filmen?

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : PRESTIJ

Dato : 18-06-02 09:26

Øh....hvad er EI320 osv??

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-06-02 12:41

> Øh....hvad er EI320 osv??

Exposure Index - du skyder filmen ved ISO320 (eller 250), enten ved manuelt
at indstille film hastigheden på kameraet eller ved at stille kameraet til
+1/3 blænde (eller +2/3 blænde). Herved overbelyser du filmen. Fremkald
filmen helt normalt.

Fra : PRESTIJ

Dato : 20-06-02 20:22

Når jeg overbelyser filmen (bruger + / - knappen på kameraet) skal jeg også
stille den på min flash Nikon SB-28??

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-06-02 08:53

> Når jeg overbelyser filmen (bruger + / - knappen på kameraet) skal jeg
> også stille den på min flash Nikon SB-28??

Jeg ved faktisk ikk hvordan dit Nikon system virker når det kommer dertil.
Jge indstiller altid ISO manuelt på kameraet, og så tilpasser flashen sig
jo automatisk... Måske er der nogen Nikon brugere der kan hjælpe her?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 23-06-02 12:05

> Jeg ved faktisk ikk hvordan dit Nikon system virker når det kommer dertil.
> Jge indstiller altid ISO manuelt på kameraet, og så tilpasser flashen sig
> jo automatisk... Måske er der nogen Nikon brugere der kan hjælpe her?

Hejsa

På min F100 og tilhørende SB-28 foregår kompensation således, at jeg med
kameraets +/- kompensation styrer baggrundsbelysningen - "ambient light" -
mens jeg på flashens +/- styrer flashens belysning. Som en praktisk eksempel
kan du f.eks. stille kameraet - 5 hvilket gør baggrunden kulsort, og har du
ikke stillet kompensationen på flashen vil dit motiv være korrekt (men
udelukkende) belyst af flash.

En sjov og nem effekt er iøvrigt i dagslys at eksponerer efter himlen (gi´r
vild underbelysning) og lade SB-28´eren belyse motivet korrekt - det gi´r en
flot mørk himmel med tegning i skyer. Ved fill-flash i høj sol stiller jeg
ofte SB-28´eren på -1, selvom systemet jo selv kan styre fill-flash, så
synes jeg den generelt det gi´r lidt rigeligt lys på motivet.

Nu har jeg ikke længere mit F90X, men du må lige tjekke det i manualen - jeg
mener at huske det fungerede på samme måde.

Mvh Kim