reparation af knastaksler?
Fra : BL

Dato : 15-06-02 06:48

Jeg var igår ude for en "træls oplevelse. På den Honda VF1100 C MAGNA som
jeg påtænkte at købe, hev jeg topdækslerne for at kontrollere knastakslernes
tilstand (Da jeg godt er klar over at honda havde et problem med alle deres
V4 motorer fra midt 80èr) og ganske rigtigt var der på 3 ud af 4 knastaksler
huller/slid på toppen af knasterne...
Motoren har ellers kun gået 45000 km og lyder kanon sund.

Hvor meget betyder disse huller/slid på toppen af knasterne?
Er det noget der skal repareres med det samme?

Skal man have nye knastaksler i eller er der noget med at man kan reparere
dem. (Noget med at de kan lægge nyt metal på knasterne...?)

Hvis der skal nye knastaksler i, hvor meget taler vi så om - 5000,- 10000,-?

MVH BL

Fra : Richard Pade

Dato : 15-06-02 11:37

BL wrote:

> [...]
> V4 motorer fra midt 80èr) og ganske rigtigt var der på 3 ud af 4 knastaksler

Det var godt, du fik set under dkslerne, inden du købte - eller i det mindste
inden du aftalte prisen.

> Motoren har ellers kun gået 45000 km og lyder kanon sund.

Men det er som tidligere nævnt ved det km-tal, det begynder at blive synligt
selv på velholdte V4ere fra 84-87 - på de første fra 82-83 ses pitting i
knasterne efter sigende allerede ved 20-25 kkm.

> Hvor meget betyder disse huller/slid på toppen af knasterne?
> Er det noget der skal repareres med det samme?

Det betyder, at sliddet på knasterne accelererer og når det er slemt nok
begynder vippearmsfladerne også at blive spist.

> Skal man have nye knastaksler i eller er der noget med at man kan reparere
> dem. (Noget med at de kan lægge nyt metal på knasterne...?)

Ved ikke om de kan omslibes og genhærdes, men nye koster formentlig omkring
800,- / stk. og jeg ville nok skifte vippearmene samtidig. Hvis du kan skifte
selv, kunne du evt. checke priserne i udlandet.

> Hvis der skal nye knastaksler i, hvor meget taler vi så om - 5000,- 10000,-?

Mit gæt er 4 kkr i stumper og 3-4 timers arbejdsløn plus det løse, altså ca. 6
kkr.

Men du får vel et tilsvarende nedslag i prisen, ikke?

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : classicv4norway

Dato : 22-09-02 22:04

Det kan da ikke være riktig at kamakslene koster 800 kr pr stk i Danmark
??
I alle fall koster hver kamaksel i Norge over 4000,- pr. stk, med
vippearmer og alt koster delepartyet NKr 28 000 !!!!!!!!!!!
Dette er til VF 750 S !
Men er du heldig, så finnes delene til rimelig pris hos DAVID SILVER
SPARES i England.
Når det gjelder problemet med kamakslene, så finnes det løsninger - men
da må jo kammer være OK.
Et oljemodifiseringssett koster ca 2500 kr, og problemet er løst. Dette
gir dobbelt oljetrykk til toppene.

Se URL : http://privat.bluezone.no/kabbe

Svein Tore

http://www.kandu.dk/

Fra : Richard Pade

Dato : 22-09-02 22:30

classicv4norway wrote:
> Det kan da ikke være riktig at kamakslene koster 800 kr pr stk i Danmark??

Det var i forventning om en mindre stigning, siden jeg spurgte min
lokale Honda-
forhandler sidst. Men stigningen har nok været større, pt koster de EUR
228 i D,
hvor www.maniacmotors.de til gengæld tilbyder at slibe og Nitril-belægge
for EUR
100 - 135 pr stk. afhængig af knastakslens stand, så det vil jeg nok
selv prøve.

> I alle fall koster hver kamaksel i Norge over 4000,- pr. stk, med
> vippearmer og alt koster delepartyet NKr 28 000 !!!!!!!!!!!
> Dette er til VF 750 S !

Så dyre er de altså ikke i DK.

> Men er du heldig, så finnes delene til rimelig pris hos DAVID SILVER
> SPARES i England.

Billigere end partsFish der tager USD 135 / 146 afhængig af typen?

> Når det gjelder problemet med kamakslene, så finnes det løsninger - men
> da må jo kammer være OK.

Ja, egentlig skulle det være i orden på min '85-er, men den tidligere
ejer
var fedtet med omdrejningerne, sagde han ofte kørte med 3kRPM, selv
inden
motoren var varm. Det har sikkert forøget sliddet på akslerne og
vippearme.

> Et oljemodifiseringssett koster ca 2500 kr, og problemet er løst. Dette
> gir dobbelt oljetrykk til toppene.

Igen, www.maniacmotors.de sælger deres til EUR 165 eller 185, hvis du
ikke
vil skære i den originale olieledning til toppen. Kan sende en
beskrivelse.
(Jeg får ikke procenter, men de er rigtig flinke dernede og har mange
gode
dele og tip - fandt dem i Yahoo's tyske VF750-gruppe).

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Clubman Another Nordic GreyBeard

Fra : classicv4norway

Dato : 23-09-02 19:34

Gå til
http://www.davidsilverspares.co.uk/cgi-bin/browse-no-frames.cgi?session=
110909004&view=group&group=sVF750SC

så er du rett inne på de VF 750 S deler som tilbys.
Dette er nye orginaldeler ! Men det meste er til -82 SC modellen, også
kamaksler.
59 pund koster en kamaksel. ( Begrenset antall vil jeg tro .. )
Firmaet kjøper opp Honda overskuddslager over hele verden, derfor kan de
tilby dette til en god pris

Selv ville jeg ikke finne på å kjøpe noe som helst fra Honda Norge, før
alt annet var umulig.
Eksempel :
Pakningssett til forgassere koster i Norge 1438 NKr, jeg kan få dette
fra Honda i England for kr 410,- !
( Via David Silver Spares )

Når det gjelder ombyggingssettet til oljen, så kan du se på
www.v4honda.com , dette er en fyr i Canada som selger
oilmods + noe mer. Her bytter man ut oljerørene, og henter oljen direkte
fra oljefilteret via en adapter.
Her kommer da filtrert olje rett fra filteret, og ikke fra gearkassen.
Dessuten har oljen dobbelt trykk i forhold til orginalt,
og oljen sprutes rett inn med en gang du drar rundt motoren
V4 HRC racerne hadde en lignende løsning.

Takk for dine tips / url om kamaksler, disse skal jeg besøke ganske
snart.

Et annet tips jeg også har fått, er at man ikke skal la sin VF gå på
tomgang, satt på sidestøtten.

Mvh
Svein Tore, Larvik, Norge

Fra : Richard Pade

Dato : 23-09-02 21:26

classicv4norway wrote:
> [...]
> fra oljefilteret via en adapter.
> Her kommer da filtrert olje rett fra filteret, og ikke fra gearkassen.

Det samme princip anvender maniacmotors.de's oil mod, men det anvender
det
originale olierør fra adapteren bag oliefilteret og op til
ventildækslerne.
Røret skal blot kortes et par centimeter af. Eller man køber sættet med
et
nyt rør, så man har det gamle, hvis det skal fjernes af en eller anden
grund.

Jeg sender dig beskrivelsen off list i morgen aften.

> Takk for dine tips / url om kamaksler, disse skal jeg besøke ganske
> snart.

Du er velkommen.

> Et annet tips jeg også har fått, er at man ikke skal la sin VF gå på
> tomgang, satt på sidestøtten.

Det gælder nu stort set alle mc'er (med vådsump), ikke kun VF'erne IMHO.

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Clubman Another Nordic GreyBeard (snart med SLR650 motor)