Forsikring, politiet og tegn på indbrud i ~
Fra : AllanE

Dato : 14-06-02 20:42

Jeg er den uheldige ejer af en bil der netop er blevet rippet. Den holdt
parkeret på Fisketorvets tagparkeringsplads og jeg fik stjålet mit anlæg
(1800 kr) og jakke (1800 kr). Jeg anmeldte det med det samme til politiet på
Halmtorvet, og efter betjenten havde skrevet rapporten gik han med ud til
bilen for at se om der var synlige tegn på indbrud. Jeg kunne ikke selv se
nogle tegn og undrede mig derfor meget over hvordan det var gået til, da jeg
_ved_ at dørene var låst. Det regnede en del og betjenten sagde, at vejret
gjorde det umuligt at lede efter spor. Heller ikke han kunne se nogle tegn
(vi kiggede dog ikke længe, maks 15-20 sekunder).

Efterfølgende har jeg dog undersøgt passagerdøren nærmere og fundet 8-10 hak
i lakken i "dørkarmen", som ikke var der før. Jeg er derfor sikker på at
døren er blevet "bøjet op", så låsen kunne åbnes med et eller andet redskab,
f.eks. en relativ stiv ledning (sådan gør låsesmedene har jeg erfaret

Mit spørgsmål er derfor: Hvordan står jeg overfor forsikringsselskabet, der
i policen skriver at de dækker den slags tyveri, hvis "tegn på voldeligt
opbrud kan konstateres" og "hvis genstande har været anbragt således at de
har været usynlige udefra"? Jakken lå i en pose bag forsædet og kunne ikke
ses, og anlæggets aftagelige frontpanel lå i handskerummet.

Betyder det noget at der i politirapporten står at der ikke er tegn på
opbrud? Kan jeg få det ændret (har prøvet at ringe men kan ikke komme
igennem)?

På forhånd tak.

AllanE

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-06-02 21:33

"AllanE" skrev:

> Kan jeg få det ændret (har prøvet at ringe men
> kan ikke komme igennem)?

Ved ikke om det betyder noget hvorvidt det står der, men du kan altid
kontakte politiet med nye oplysninger.

Mvh, Lars

Fra : AllanE

Dato : 14-06-02 21:28

"AllanE" <elsted@NO-SPAM.postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Betyder det noget at der i politirapporten står at der ikke er tegn på
> opbrud? Kan jeg få det ændret (har prøvet at ringe men kan ikke komme
> igennem)?

Skulle måske lige have sagt at bilen ikke er kaskoforsikret, så det er
indboforsikring der skal dække det...

-AllanE

Fra : Leif Poulsen

Dato : 14-06-02 21:36

> Skulle måske lige have sagt at bilen ikke er kaskoforsikret, så det er
> indboforsikring der skal dække det...
>
> -AllanE

Udgangspunkt:
Indbo dækker ikke bilstereo og øvrig skade på bil.!

Indbo dækker jakke, hvis der er voldeligt opbrud !

Prøv at få politiet til at konstatere voldeligt opbrud !

Leif

Fra : AllanE

Dato : 15-06-02 09:25

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev i en meddelelse
> Udgangspunkt:
> Indbo dækker ikke bilstereo og øvrig skade på bil.!

Ifølge policen dækker de bilradion, hvis den ikke var synlig udefra, hvilket
den ikke var.

-AllanE

Fra : Leif Poulsen

Dato : 15-06-02 11:52

-snip-
> Ifølge policen dækker de bilradion, hvis den ikke var synlig udefra,
hvilket
> den ikke var.
-snip-

Lyder umiddelbart usansynligt hvis radioen er monteret i bilen !

Leif

Fra : AllanE

Dato : 15-06-02 12:02

> Lyder umiddelbart usansynligt hvis radioen er monteret i bilen !

Mjaa, men radioen havde en aftagelig front, som jeg havde taget af og
placeret i handskerummet. Derfor var radioen ikke synlig som sådan. Tæller
det ikke?

-AllanE

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 12:00

> -snip-
>

> Lyder umiddelbart usansynligt hvis radioen er monteret i bilen !

Næh.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leif Poulsen

Dato : 15-06-02 12:13

-snip-

> Næh.

-snip-

Hva' bygger du et "næh" på. ? Faktuel viden, fonemmelse eller gætværk ?

Alle de forsikringsbetingelser jeg kender til på indbo ( herunder Top, Tryg,
Codan, Alm. Brand) undtager autotilbehør ?

Men okey, man kan da ha' en speciel ordning, men det er vist en undtagelse
efter min mening !)

Leif

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 12:22

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev:

> Hva' bygger du et "næh" på. ? Faktuel viden, fonemmelse eller
> gætværk ?

Du påstår, at radioen er synlig når displayet er taget af.

Men jeg kan jo samtidig spørge dig om, hvad du bygger dine udsagn på?
Du kommer med noget meget generelt om, at indboforsikringer ikke dækker
autoradioer uden, at du overhovedet har noget belæg for at komme med
den udtalelse.
Især er det lidt skidt at komme med den udtalelse når bla. den meget
udbredte Familiens Basisforsikring II *ikke* undtager autoradioer.

> Alle de forsikringsbetingelser jeg kender til på indbo ( herunder
> Top, Tryg, Codan, Alm. Brand) undtager autotilbehør ?

Bla. min bror har uden problemer fået dækket bla. en autoradio i sin
bil.

Og så skal vi vist se fodbold

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-06-02 12:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Du påstår, at radioen er synlig når displayet er taget af.

Det vil jeg da egentlig også påstå. Den del, der sidder tilbage i
instrumentbrættet, er ikke usynlig. Tværtimod er den som regel
ret let at identificere som en radio.

Men jeg skal da ikke afvise, at nogle eller alle
forsikringsselskaber ser anderledes på det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 15-06-02 16:11

> Du påstår, at radioen er synlig når displayet er taget af.

Næe !!! Men det er underordnet om den er synlig eller ej når der er tale om
autoudstyr, det er simpelthen ikke dækket at en indbo fors. !

> [...]
> Du kommer med noget meget generelt om, at indboforsikringer ikke dækker
> autoradioer uden, at du overhovedet har noget belæg for at komme med

Jeg har læst betingelserne fra Danmarks 4 største forsikringsselskaber og de
dækker ikke !

> Især er det lidt skidt at komme med den udtalelse når bla. den meget
> udbredte Familiens Basisforsikring II *ikke* undtager autoradioer.

Passer ikke ! Bevis din påstand !

Ring evt. til fors.oplysningen 33 43 55 00 !!

> Bla. min bror har uden problemer fået dækket bla. en autoradio i sin
> bil.

Det har jeg også !! På min bilkaskoforsikring

> Og så skal vi vist se fodbold

Jeg har været til bryllup, men gik vist ikke glip af noget hvad angår
fordbold !

Hilsen

Leif

-Snip-

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 16:29

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev:

> Næe !!! Men det er underordnet om den er synlig eller ej når der
> er tale om autoudstyr, det er simpelthen ikke dækket at en indbo
> fors. !

Du aner tydeligvis ikke, hvad du snakker om.

> Jeg har læst betingelserne fra Danmarks 4 største
> forsikringsselskaber og de dækker ikke !

Det er 100% ligegyldigt. Du kan under ingen omstændigheder generalisere
ud fra nogle få betingelser.

> Passer ikke ! Bevis din påstand !

Det er dig, der skal bevise din påstand og ikke omvendt, da jeg ikke
kommer med en påstand. Jeg har henvist dig til et sted, hvor du kan få
flere informationer nemlig i betingelserne for Familiens
Basisforsikring II, der er en meget udbredt forsikring i DK.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leif Poulsen

Dato : 15-06-02 16:42

> Du aner tydeligvis ikke, hvad du snakker om.

Muligvis ikke, men 24 år i dansk forsikring må være prellet af på mig, til
trods for at jeg har brugt meget tid på at udarbejde forsikringsbetingelser.
Du må love mig ikke at skrive til min direktør, og fortælle hvor uduelig jeg
er

> Det er 100% ligegyldigt. Du kan under ingen omstændigheder generalisere
> ud fra nogle få betingelser.

Du har fuldstændig ret. De 4 selskaber repræsenterer "kun" ca. 80% af det
danske marked

> Det er dig, der skal bevise din påstand og ikke omvendt, da jeg ikke
> kommer med en påstand.

Jeg påstår det ikke er dækket - Du påstår det er dækket ?!?!?! - Påstår jeg
mere end dig ?

> Jeg har henvist dig til et sted, hvor du kan få
> flere informationer nemlig i betingelserne for Familiens
> Basisforsikring II, der er en meget udbredt forsikring i DK.

Dem har jeg sør'me læst - De dækker heller ikke det nævnte autoudstyr !!!

Er der ikke nogen i gruppen der kunne prøve at læse deres
indbo/familieforsikringsbetingelser og fortælle om den dækker tilbehør til
bilen, når det alene anvendes til bilen ? F.eks en autoradio med eller uden
synligt eller "usynligt" frontpanel ??

Hilsen

Leif

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 19:07

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev:

> Muligvis ikke, men 24 år i dansk forsikring

Det passer jo ikke eller også har du helt ret i, at der er noget, der
er gået hen over hovedet på dig.

> Jeg påstår det ikke er dækket - Du påstår det er dækket ?!?!?! -
> Påstår jeg mere end dig ?

Ja jeg har henvist dig til at læse betingelserne i Familiens
Basisforsikring II. Ved simpelt tyvri fra biler og lignende er kravet,
at særligt privat indbo skal være anbragt, så det ikke er synligt udfra
og dertil kommer, at der maksimalt dækkes op til 20.600,- pr.
forsikringsbegivenhed.
Der er ingen begrænsninger og krav i forbindelse med alm. privat indbo.

Du skal kigge i betingelserne punkt 4.7

Din påstand om, at autoudstyr ikke dækkes af indboforsikringer generelt
er helt i skoven eftersom autoudstyr slet ikke behøver at være monteret
i bilen.

Det du skal henvise til, hvis du vil afvise, at monteret autoudstyr
ikke skulle være dækket er kravet om, at tingene skal være anbragt så
de ikke er synlige udefra såfremt udstyret falder ind under begrebet
særligt privat indbo.

> Dem har jeg sør'me læst - De dækker heller ikke det nævnte
> autoudstyr !

Det er stadig ikke sandt.

Iøvrigt må du gerne stoppe med dit misbrug af udråbstegn og
spørgsmålstegn. Det gør ikke, at dine udsagn bliver opfattet som mere
korrekte - snarere tværtimod.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole Geisler

Dato : 15-06-02 20:54

On Sat, 15 Jun 2002 18:07:17 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det passer jo ikke eller også har du helt ret i, at der er noget, der
>er gået hen over hovedet på dig.

Klart nok. Folk der påstår at have erfaring er notoriske løgnere,
Morten Bjergstrøm ved alt.

> [...]
>at særligt privat indbo skal være anbragt, så det ikke er synligt udfra
>og dertil kommer, at der maksimalt dækkes op til 20.600,- pr.

Er en autoradio med afmonteret front synlig?

Ja eller nej.

>Der er ingen begrænsninger og krav i forbindelse med alm. privat indbo.

Er en autoradio monteret i en bil privat indbo?

Ja eller nej.

>Din påstand om, at autoudstyr ikke dækkes af indboforsikringer generelt
>er helt i skoven eftersom autoudstyr slet ikke behøver at være monteret
>i bilen.

Men det er det jo i dette tilfælde?

Fra : Peter G C

Dato : 16-06-02 09:41

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> [...]
>
> Din påstand om, at autoudstyr ikke dækkes af indboforsikringer generelt
> er helt i skoven eftersom autoudstyr slet ikke behøver at være monteret

Som helt klart udgangspunkt dækker Basis II ikke autoudstyr i biler eller
tilbehør til biler. Det fremgår (også) direkte af de betingelser jeg sidder
med - en Basis II forsikring, punkt 12.9. Skal jeg citere bestemmelsen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-06-02 10:51

-snip-
> [...]
sidder
> med - en Basis II forsikring, punkt 12.9. Skal jeg citere bestemmelsen?

Ja Tak. Meget gerne...........

Leif

Fra : Peter G C

Dato : 16-06-02 14:54

Leif Poulsen <lp@FJERNknus.dk> skrev:

[klip]

> Ja Tak. Meget gerne...........

haveredskaber over 10 hk. campingvogne, luft- og søfartøjer af enhver art
herunder windsurfere. Dele og tilbehør til ovennævnte genstande dækkes
heller ikke. Ved motordrevne køretøjer forstås f.eks. biler, knallerter,
motorcykler og traktorer.<<

Det er fra Østifterne. Det samme står i Codans betingelser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-06-02 11:37

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

> [...]
> motorcykler og traktorer.<<
>
> Det er fra Østifterne. Det samme står i Codans betingelser.

Det samme står i Lærerstandens Brandforsikrings version, det er dog
punkt 3.9.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 23:03

Ole Geisler <oleg@worldonline.dk> skrev:

> Klart nok. Folk der påstår at have erfaring er notoriske løgnere,
> Morten Bjergstrøm ved alt.

Sikke en omgang pladder du fyrer af. Hvis du prøver at kigge lidt på de
betingelser jeg henviser til vil du se, at Leif direkte lyver.
Manden påstår, at autoudstyr ikke er dækket jvf. de pågældende
betingelser. Det sørgelige er, at der ikke en eneste gang er nævnt
noget som helst specifikt om autoudstyr. Troværdigt?

> Er en autoradio med afmonteret front synlig?
>
> Ja eller nej.

Synlig ja. Et interessant objekt at stjæle, nej for hvad vil du bruge
autoradioen til uden fronten?. Og som sagt kender jeg folk, der har
fået dækket deres autoradioer på indboforsikringen.

> Er en autoradio monteret i en bil privat indbo?
>
> Ja eller nej.

Ja.

Hvad havde du dog ellers forestillet dig, at det var?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-06-02 10:18

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Og som sagt kender jeg folk, der har
>fået dækket deres autoradioer på indboforsikringen.

Låst bil?

Min forsikringsmand har en gang bildt mig ind, at hvis bilen er
låst, dækkes radioen af indboforsikringen, ellers af kaskoen. Jeg
har dog aldrig gjort noget for at checke.

Jeg orker ikke at læse tråden igennem igen, men jeg er lige ved
at tro, at I med den udlægning kunne risikere at have ret begge
to.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 11:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Låst bil?

Ja. Det er iøvrigt også en forudsætning i Basisforsikringen, at en bil
er låst for, at der kan være dækning.

> Jeg orker ikke at læse tråden igennem igen, men jeg er lige ved
> at tro, at I med den udlægning kunne risikere at have ret begge
> to.

Det kunne jo være helt ubehageligt

Men som det sidste herfra, så var min hovedpointe, at man ikke kan
generalisere ud fra enkelte forsikringsbetingelser og så gå ud fra, at
det gælder i alle tilfælde.

Så derfor er det bedste råd (nu jeg selv skal sige det) til Allan, at
han kontakter sit forsikringsselskab og får skrevet en skadesanmeldelse
(også selvom forsikringen siger de ikke dækker)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-06-02 11:26

> [...]

> han kontakter sit forsikringsselskab og får skrevet en skadesanmeldelse
> (også selvom forsikringen siger de ikke dækker)

Jeg har på intet tidspunkt generaliseret, kun fortalt dig hvad der stå i de
betingelser jeg har læst.
Jeg har netop sagt at der selvfølgelig kunne være en undtagelse, men at det
lød usansynligt.

Senest har diskussionen, udviklet sig til, hvorvidt tyveriet var omfattet af
Familiens Basisforsikring 2, hvilket du hårdnakket har fastholdt.

Men jeg kan jo godt se at der fra din side er et tilbagetog under opsejling,
måske på grund af Peter G's indlæg

Eller fastholder du stadig at det er omfattet af Familiens Basisforsikring 2
?

Ku' man forestille sig at du havde taget fejl ?

Hilsen

Leif

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 11:43

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev:

> Men jeg kan jo godt se at der fra din side er et tilbagetog under
> opsejling, måske på grund af Peter G's indlæg

Som jeg har svaret er der ikke noget punkt 12.9 i betingelserne og
kapitel 12 handler om elskadedækning og har derfor intet med tyveri at
gøre.

Men hvis du henviser til punkt 3.9 så kan du måske overbevise mig
Men det fremgår ikke direkte af betingelserne som Peter ellers påstår,
at autoradioer ikke er dækket.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-06-02 13:32

On 16.06.2002 12:42, in article Xns922F814E0E5DC.miljokemi.dk@172.16.16.111,
> [...]

> Men hvis du henviser til punkt 3.9 så kan du måske overbevise mig
> Men det fremgår ikke direkte af betingelserne som Peter ellers påstår,

Mener du ikke at en autoradio hører under begrebet "Dele og tilbehør til
ovennævnte genstande [motorkøretøjer]" ?

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 13:37

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Mener du ikke at en autoradio hører under begrebet "Dele og
> tilbehør til ovennævnte genstande [motorkøretøjer]" ?

Jeg mener godt det kan diskuteres, hvilket tilbehør, der reelt omtales
(bla. fordi jeg som skrevet kender personer, der har fået dækket deres
autoradioer på indboforsikringen), men jeg tager formentligt fejl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-06-02 13:51

-snip-

> Jeg mener godt det kan diskuteres, hvilket tilbehør, der reelt omtales
> (bla. fordi jeg som skrevet kender personer, der har fået dækket deres
> autoradioer på indboforsikringen),

Selvfølgelig kan det diskuteres, men Ankenævnet er heller ikke i tvivl. Det
ER autotilbehør og dermed ikke omfattet af indboforsikringen.

> men jeg tager formentligt fejl.

Ja......... Men det har ikke afholdt dig fra at svine os/mig til. Beskylde
mig for at lyve osv.

F.eks:

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 11:10

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> [...]
> biler eller tilbehør til biler. Det fremgår (også) direkte af de
> betingelser jeg sidder med - en Basis II forsikring, punkt 12.9.

Mine betingelser går kun til punkt 12.4 vilkår 39-2 Januar 1999 og som
skrevet står autoudstyr ikke nævnt nogetsteds
Kapitel 12 omhandler iøvrigt Elskadedækning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 11:11