fletsædde i Arne Jacobsen spisebordsstole
Fra : ktj

Dato : 14-06-02 19:48

Vi har Arne Jacobsen spisebordsstole hvor fletværket i sæddet skal laves om.
Det ser omstaendeligt ud og jeg vil helst ikke gaa igang med det selv. Er
der nogle erfaringer med hvor man kan få det gjort og hvad er en fornuftig
pris per stol for sådan en omgang.

Paa forhaand tak og hilsener
ktj

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 14-06-02 22:39

"ktj" <ktj@inform.dk> skrev i en meddelelse news:aeddp9$cgr$1@sunsite.dk...
> [...]
> der nogle erfaringer med hvor man kan få det gjort og hvad er en fornuftig

Hvis flettet er lagt ned i en not i rammen og afsluttet med peddigrør. kan du lave
det selv. Fransk flet og peddigrør kan købes hos Balderus Stoleflet, Bavne Allé 2,
8370 Hadsten, Tlf: 86 91 43 31.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-06-02 10:50

> [...]
> der nogle erfaringer med hvor man kan få det gjort og hvad er en fornuftig

Du kan godt lave det selv, men hvis det er en Arne Jacobsen stol kan du
prøve at ringe til Fritz Hansen møbler der producerer stolene.
http://www.fritzhansen.dk/default_big.asp
De kender sikkert en "autoriseret" der kan give dig et bud.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-06-02 23:11

Hej !

Så en udsendelse forlede om bla. Arne Jacobsen møbler - her blev det
understreget, at hvis man har et gammelt Arne Jacobsen møbel, så taber det
gevaldigt i værdi hvis man ombetrækker - så undersøg lige dette inden...

Thomas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 03:16

> [...]
> gevaldigt i værdi hvis man ombetrækker - så undersøg lige dette inden...

Netop derfor er det vigtigt at bruge en "autoriseret" fagmand...
For en stol uden sæde er vel stadigvæk mindre værd end en med sæde

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 17-06-02 07:13

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d0d4652$0$27754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Netop derfor er det vigtigt at bruge en "autoriseret" fagmand...
> For en stol uden sæde er vel stadigvæk mindre værd end en med sæde

Nu var der ikke tale om ombetrækning, men derimod udskiftning af flet på
en spisebordsstol. Hvis man skal have en fagmand til at udskifte flettet hver
gang det går, bliver man nok en pæn pose penge fattigere. På vores holder
sædeflettet måske i gennemsnit 4-5 år, stolene er vel 17 år gamle, rygflettet
holder endnu.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-06-02 11:25

<snip>
> På vores holder
> sædeflettet måske i gennemsnit 4-5 år, stolene er vel 17 år gamle,
rygflettet
> holder endnu.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en stol.
Men mine forældre har haft deres fletstole i ca 40 år og kun skiftet sædet 1
gang. Mine fletstole har samme alder (arvegods fra bedsteforældrene) og de
er også kun ombetrulkket 1 gang. Alle stolene er hverdagsstole og har altid
været det.
Det lyder utroligt at jeres kun holder i 4-5 år. Hvor er det fletværket går
i stykker? Der er nemlig nogle stole der har en fejlkonstruktion, deres
kanter under fletværket er for "skarpe", og derved skærer kanten fletværket
i stykker. Hvis dine stole har denne "fejl" vil en god fagmand rette den når
de bliver ombetrukket.

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 19-06-02 19:02

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d10b188$0$78756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu ved jeg ikke hvad det er for en stol.

Spisestuestol i ubehandlet bøjet bøg købt hos Brdr. Friis Møbler, fransk flet
på ryg og sæde (Wienerstol?). Jeg har ikke gemt kvitteringen, så jeg ved ikke
hvad de kaldte den. Den er ikke i deres program mere.

> [...]
> i stykker. Hvis dine stole har denne "fejl" vil en god fagmand rette den når

Da jeg udskiftede sædeflettet de første gange, var jeg ikke opmærksom på
dette problem, og flettet gik i stykker flere steder langs kanten. Siden har jeg
ved udskiftning rundet kanterne, og været mere omhyggelig med ikke at be-
skadige flettet. Siden er de altid gået i stykker ved fletsædets midte.

Mine tidsangivelser var måske heller ikke helt præcise, da det kun er de to
af stolene som er ca. 17 år gamle, dem har jeg skiftet sædeflet på 2-3 gange
pr. stk. De to andre er måske kun 13 år gamle, dem har jeg skiftet sædeflet
på 1-2 gange pr. stk. Nu er flettet ved at gå igen på en af de yngste.

Iøvrigt er jeg ikke tilfreds med kvaliteten af stolene. Rammen af bøjet bøg
revner nemlig i overfladen, især foroven på ryggen. Jeg mener at stolene blev
fremstillet i østeuropa (Ungarn?), men prisen var skam ganske høj. Hvis det
var idag havde jeg returneret dem inden ½ år.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : N/A

Dato : 21-06-02 10:19

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 21-06-02 10:19

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d124f3d$0$53230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvis jeg var dig ville jeg tage en stol med ind til forhandleren og vise ham
> problemet. Selvom det er længe siden du har købt dem...
> De kender sikkert problemet og har måske en løsning på det.

Måske, men efter så lang tid er det kun mine penge det går ud over.

> Det er en af fordelene ved de "gamle" arkitekter/designere: Selvom møblerne
> er gamle kan de "serviceres" endnu...

På nogle punkter, ja, men ikke alle. Revnerne i rygrammen er der ikke noget at
gøre ved, bortset fra at høvle/slibe lidt så man ikke river sit tøj. Designet alene
gør det ikke, også den håndværksmæssige udførelse har betydning.

> Eller måske kan du sælge stolene (tilbage) ...

Den tror jeg ikke på, så vil det være billige blot at smide dem ud.

> ... og købe nogle nye?

Se, det ville jo være en oplagt mulighed, men da de gamle ikke er udtjente
endnu, så fortsætter jeg nok med at skifte sædeflet på dem en tid endnu (sådan
en 10-15 år, eller til rygflettet går itu).

Venlig hilsen
Erik Olsen